Hela räkor?

#1 - 20 december 2004 22:28
asså ska man verkligen ha hela räkor (med skal på) i räkmix? verkar ju väldigt lätt å få med en bit rakskal som fastnar i magen på dem då..[?]
Jag ska göra räkmix i morgon så jag vill helst bara att den som svarar e 110% säker på sin sak..så inte alla fiskar går å dör imorn. Kan tillägas att jag har malawi..
/Daniel
#2 - 20 december 2004 22:32
Ja det skall vara med skal på. Du mixar ju dem så det inte finns några stora skalbitar kvar.

/J
#3 - 20 december 2004 22:36
Hur stor är risken att de dör av ett litet räkskal, tänk bara på vad de äter "i naturen". Klarar de av hela firrar med ryggrad & allt så är det nog lugnt.
Jag ger alla mina fiskar räkmix och har aldrig märkt att nån skulle må illa av det.

Du kan dock tina/blötlägga röran lite innan du ger det till fiskarna för det kan va dumt att slänga i fryst föda till glupska fiskar som sväljer stora bitar hela.
#4 - 20 december 2004 22:44
Okej tack [:D]

En annan lustig sak jag märkt när ja matar dom med räkmix (köpt mix) är att dom samlar en jävla massa i munnen..ser ut som dom satt alltihop i halsen...e detta ett normalt beteende? typ samla ihop så mkt som går när väl maten serveras? [:)]
#5 - 21 december 2004 00:02
Så gör mina stora ciklider med. Dom är väl rädda att dom ska bli utan. Döm om deras förvåning dock när de tagit in för mycket i munnen och blir så illa tvugna att spotta ut en del och de små cikliderna är där och norpar :)

Hur var det nu med hunden och benet?
#6 - 21 december 2004 00:10
Hehe så gör mina påfågelciklider med! Proppar munnen full med räkmix o sen får dom inte igen den på en stund. Glupskare firrar får man leta efter.
#7 - 27 december 2004 10:40
Enligt de rekomendationer jag sett, ska hela räkan, minus huvudet i, men sen finns det en del som hävdar att de ser matsmältningsbesvär som en effekt av oskalade räkor, möjligtvis skulle det kunna härledas till får dålig mixning? oavsett, kör man utan skal, kör man med spirulina pulver, eller astaxantin.

B!
#8 - 27 december 2004 22:36
Problemet uppstår om det finns hela skalbitar och ben kvar. Räkor har hullingar på pannhorn och ben, och de kan fastna i halsen. Kör man mixen tills det blir en jämn smet är det ingen fara, och mixen blir bara bättre ju mer huvuden & skal man har (högre astaxanthininnehåll)...
#9 - 27 december 2004 22:48
Så du menar att man ska ha ner huvuna oxå Azur?
#10 - 27 december 2004 22:55
yesbox. Bara du mixar dem ordentligt.
#11 - 27 december 2004 22:57
nice... testar det i nästa omgång... om non månad lr så :)
#12 - 27 december 2004 22:57
Mixar man väl borde det ju intebli några problem med huvudet på räkan...
#13 - 27 december 2004 23:10
Låter som om min melissa mixer kommer få en svårare inkörningsperiod än väntat, jaghade faktiskt tänkt plocka av huvudet på all aräkorna, men det skiter jag nog i nu... mixar räkorna först, o fyller på med allt annat "efterhand" så borde det bli ordentligt mixat, tycker man...

Jag har altid kört hemma hos en polare, men jag hittade en billig mixer som såg ut att vara tillräckligt kraftig för behovet, men inte fått slut på mix än. Vi får se vad som händer...

B!

Annons