Helglas eller aluram på akvariet?

#1 - 10 oktober 2005 15:56
Jag ska köpa ett akvarium nu och undrar om det är någon igentlig skillnar på helglas akvarier eller de med alu ram. Är det bara utseendemässigt eller håller de med aluram bättre?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 oktober 2005 15:59
Denna fråga har diskuterats intensivt ett flertal gånger tidgare i detta forum (genom att använda sökmotorn hittar du dessa trådar) och åsikterna är vitt skilda - själv hör jag till dom som menar att ramakvarierna i sig inte är hållbarare och att helglasakvarier är snyggare (men smaken är som tur är som baken - dvs delad:) ).
#3 - 10 oktober 2005 16:21
Jag sökte lite innan man hittade inget. Men nu gjorde jag ett nytt försök och hittade en del. Tackar så mycket för hjälpen.
#4 - 10 oktober 2005 16:23
Tror nog inte att alu.ram är hållbarare än andra. Däremot så tycker jag att det är de som är snyggast i längden.
#5 - 10 oktober 2005 17:11
aluram är väl inte så "stötkänslig"som ,helglas

mvh janne
#6 - 10 oktober 2005 17:17
[QUOTE=janne dansk]aluram är väl inte så "stötkänslig"som ,helglas

mvh janne[/QUOTE]
Inte i hörnen, utifrån, skulle jag tro. Kan ju vara en fördel vid flytt mm.
#7 - 10 oktober 2005 18:17
Förstår inte att snacket om hurvida aluramen har ngn funktion alltid startar likadant..
Först en som helt ont anande frågar, nästa VET, några tror att det kanske kan vara så..
Det finns massor av trådar som disskuterar precis detta, endå tycks alla glömma bort dom otroligt snabbt!
#8 - 10 oktober 2005 23:56
Är det inte så att endel akvarium med ram (ex Åled) tillverkas på följande sätt:
Det bygs en ram, sen limmas rutor i den och slutligen en innerfog.
Medans helglasakvarierutorna limmas direkt mot varandra.!?
Kan hända att det sätts på en ram i efterhand i vissa fall också, mest för syns skull.
Sen vet jag inte vilket som är bäst mm men jag tycker iallafall helglas är bra mycket snyggare!!!
Rätta mig om jag har fel!
#9 - 11 oktober 2005 01:17
enligt ett mail ja skickade till åleds för ett tag sen om just ramen är att ramen håller ihop akvariet ÄVEN om silikonfogen skulle ge sej så där kan man aldrig råka ut för att en ruta ramlar av.
i praktiken betyder det att när akvariet börjar läcka så dribblar det bara till att börja med.

sen finns det ramakvarier där ramen i princip bara är ditlimmade lister och inte håller för nånting typ.
har sett sånt akvarie IRL va förövrigt plastram på de.

och sen finns de ju helglas också.
#10 - 11 oktober 2005 18:22
Eftersom silicon är så förbaskat starkt som det är, ska det en jäkla massa till för att ett helglas akvarium ska mer än droppa, vid en läcka i en fog, och den fördel som ramakvarium påstås ha till stora akvarium är helt enkelt inte i min värld rimlig, det rör sig om så stora krafter, att som det påstås, "även om hela sidan lossnar, sitter den i alla fall kvar, tack vara ramen". För att inte nämna hur liten risken för att hela siliconfogen bara skoa lossna till att börja med...

Jag kan till känna ramakvarium 2 fördelar, mindre stötkänsliga i kanterna vid flytt, och mindre troligt att någon/något (litet barn, papegojor?) ska pela på siliconfogen o komma på att den kan vara kul o hacka, dra och slita i... Men i grund och botten är det i dag främst en estetisk grej.

Snyggast är i alla fall ett infält akvarium med mindre frontglas än faktiskt akvarium.
B!

Annons