Helglas eller dammduk?

#1 - 6 februari 2009 12:35
Har med stor sannolikhet ett nytt projekt på gång, ett nytt terrarium
Däri vill jag ha en vattendel, 20-25 cm hög.
Frågan är då, vad som skulle bli smidigast och billigast som vattendel.
Terrariet i fråga ska bli ett hörnskåp, med baksidorna 80x80 och fronten ungefär 100 cm, så det blir ju lite udda form på vattendelen. Alternativen hittills är:
Helglas = kostar ungefär vadå? 4 mm glas borde räcka.

Framsida i 4 mm glas, och resten i dammduk (OM det går att få fast dammduken i glaset? Kan dammduk skarvas och hålla tätt? Det är ju inga monstruösa volymer vi talar om, kanske 70 liter... men jag vill att vattnet håller sig på plats, så klart.

Framsida i glas, och vattendelen tätad med epoxylack och glasfiberväv.

Tips, tankar och ideer?
#2 - 6 februari 2009 12:41
Om jag minns rätt så limmade jag duken till min damm med nått silliconbaserat lim så det kanske fungerar att köra vattendelen i helglas och klä väggarna med dammduk.
#3 - 6 februari 2009 14:51
Det vore helt klart smidigast att "komma undan" med bara dammduk och frontglas, men jag har läst lite här och var att vissa inte får tätt med silikon.

Frågan är hur mycket man skulle tjäna gentemot helglas.
#4 - 6 februari 2009 21:37
Trollsvans skrev:
Har med stor sannolikhet ett nytt projekt på gång, ett nytt terrarium

Däri vill jag ha en vattendel, 20-25 cm hög.

Frågan är då, vad som skulle bli smidigast och billigast som vattendel.

Terrariet i fråga ska bli ett hörnskåp, med baksidorna 80x80 och fronten ungefär 100 cm, så det blir ju lite udda form på vattendelen. Alternativen hittills är:

Helglas = kostar ungefär vadå? 4 mm glas borde räcka.

Framsida i 4 mm glas, och resten i dammduk (OM det går att få fast dammduken i glaset? Kan dammduk skarvas och hålla tätt? Det är ju inga monstruösa volymer vi talar om, kanske 70 liter... men jag vill att vattnet håller sig på plats, så klart.

Framsida i glas, och vattendelen tätad med epoxylack och glasfiberväv.

Tips, tankar och ideer?

Jag kollade upp till ett liknande projekt och det var just att limma duken mot glaset som fick mig att ge upp den tanken... limmet var nämligen ruskigt dyrt :( vet inte vad glaset kostar men jag hade kört på det :)
#5 - 7 februari 2009 09:46
Det ante mig....
Får väl ta och kontakta nån bra och billig glasmästare.. Tips på bra glasmästeri i gbg?
#6 - 7 februari 2009 10:24
#7 - 7 februari 2009 14:21
Glaslim tror jag inte håller tätt, och tvivlar på om det fäster så bra på pvc-duk.
Karlssons klister fäster nog bra på duken, men inte på glaset, och kan nog inte heller hålla tätt.

Framför allt tror jag inte någon av dom är akvariesäkra... och jag kommer ha några småfirrar i vattnet, och därtill ta vatten till regnsystemet därifrån.
#8 - 7 februari 2009 23:23
Trollsvans skrev:
Glaslim tror jag inte håller tätt, och tvivlar på om det fäster så bra på pvc-duk.

Karlssons klister fäster nog bra på duken, men inte på glaset, och kan nog inte heller hålla tätt.

Framför allt tror jag inte någon av dom är akvariesäkra... och jag kommer ha några småfirrar i vattnet, och därtill ta vatten till regnsystemet därifrån.

Precis, det är kombinationen glas/duk som är problemet... ett sånt lim kostar ca 200kr/meter skarv och sen skulle man ha "top sealent" tror jag det hette och det kostade 140kr för en tub... visst skulle man ju kunna chansa med glaslim om man inte har så mycket vatten men ack så tråkigt om det skulle stå tommt när man kommer hem en dag [:O]
#9 - 9 februari 2009 17:53
Jag vet hur mycket en liter vatten är på golvet. Jag låter helst bli att prova 70 liter :d

Tror det får till att bli helglas annars... så det dröjer väl ett tag, om det alls blir av.
#10 - 9 februari 2009 18:30
Trollsvans skrev:
Jag vet hur mycket en liter vatten är på golvet. Jag låter helst bli att prova 70 liter :d

Tror det får till att bli helglas annars... så det dröjer väl ett tag, om det alls blir av.

Jag har provat 40 liter på golvet en gång och det minnet kan jag vara utan [V]

Fast man har haft tur... En polare vaknade av att hans 900 liters skjöt ut framrutan [:-82]

Annons