Helglas eller ram vilket är högst hållfastighet

#1 - 19 december 2006 15:40
Hej

Kanske en puckad fråga... men är gör ramen stor skillnad i hållfastighet på ett ca 400 liters akvarium?

Sedan var det uppställningen, helglas med frigolit under. Hur är det med ramakvarierna? alu ram med aluställning frigolit där också eller alu mot alu ?

Mvh oskar
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 december 2006 16:02
Detta har diskutetrats tidigare i forumet och det har varit lite olika åsikter.

Rent allmänt kan dock sägas att alla större akvariefabrikat som säljs i Sverige har bra hållbarhet.
Oerhört mycket viktigare än om det har ram eller inte är hur man ställer upp akvariet hemma.

Själv föredrar jag helglas men inte av hållbarhetsorsaker utan av estetiska skäl. Så välj det du tycker är snyggast.

Ett aluakvarium som står på en aluram behöver inte frigolit emellan om det inte är extremt mycket sten i akvariet.
#3 - 19 december 2006 16:17
Köper jag beg. så blir det med alu-ram. Känns säkrare och stabilare, men helglas är finare...
#4 - 20 december 2006 09:51
Tack för svaren, visst är helglas det läckraste alternativet, lite dyrare kanske...

Så det är mest uppställningen man skall vara noga med. Trodde att man var tvungen att vara lika nogrann med aluram men det medges alltså en större felmarginal på dessa?

/Oskar
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 december 2006 09:57
Trodde att man var tvungen att vara lika nogrann med aluram men det medges alltså en större felmarginal på dessa?

/Oskar

Nja, men under transporterna så är det ju lätt att råka slå ut någon flis på något hörn på helglaset än då aluminiumen där ju listerna skyddar.
Så har ett begagnat helglas transporterats många gånger så bör man ju kolla lite extra på detta.
I sig är ju alla modeller konstruerade för att hålla förutsatt att de inte utsatts för någon yttre påverkan.
#6 - 20 december 2006 22:47
Trodde att man var tvungen att vara lika nogrann med aluram men det medges alltså en större felmarginal på dessa?

/Oskar

Kan stämma till viss del..

Håller själv på med att ta ut rutorna ut ett kar som jag har köpt till min mor.
Killen som hade det innan hade börjat skära bort silikonet för att han skulle göra om det.
Men när jag kom hem och tog en närmre titt så såg jag att silikonet som håller kvar glasen lite mot ramen var mycket dålig (för lite silikon alltså)

I vilken ordning dom lägger ner glasen i ramen vet jag inte, men jag utgår ifrån vad jag själv har för erfarenhet..

Dom börjar med botten, sen front och bakruta, och sen sidorutorna.

På detta karet satt rutorna lite huller om buller, svårt att hitta vilken ruta jag kunde börja med att ta ut, det brukar för min del vara sidorutorna som man tar bort först...

Så ja en del alukar har större felmarginaler av egen erfarenhet.

//Peter

Annons