Helt Galet eller en bra ide?

#1 - 31 juli 2008 12:48
Idag fick jag tips om vad jag skulle kunna använda för att kyla akvariet, någon som tycker till? Bra eller världens sämsta ide?

Eller ideér om hur man skulle kunna utveckla, jag funderar på att sätta galler runt om så fiskarna inte simmar direkt på.

[FONT=Helv][SIZE=2][FONT=Helv][SIZE=2]http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=228281

Man borde kunna hänga den på kanten så att:
metalldelen som fläkten sitter fast på, är utanför akvariet.
"metallklumpen", men dom små pinnarna på, är på insidan, i vattnet.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#2 - 31 juli 2008 12:50
Ingen anning om det är bra eller dåligt , men varför ska du kyla ned akvariet :D?
#3 - 31 juli 2008 12:55
hellmut skrev:
Ingen anning om det är bra eller dåligt , men varför ska du kyla ned akvariet :D?

Jo jag ska ha slöjisar och de vill ha en temp på 22, då är det som bäst tydligen. Nu när det är så varmt så stiger det i graderna, jag skulle vilja hålla stadigt på 22 året om... Men det är klart att det bara är ideér så långt, men svalare vatten skulle det vara har jag förstått. Än så länge är jag i ritnings stadiet av akvariet, så jag leker med olika ideér och alternativ.
#4 - 31 juli 2008 12:57
Funderar även på att bygga runt den här metalldelen med en typ av fejs svamp, så vattnet kan strömma igenom men det är inte vasst för fisken och den simmar inte direkt på heller. Sån svamp som är i reningspumparna borde funka... Så tvättar man den emellanåt bara...
#5 - 31 juli 2008 12:59
Okej då förstår jag. men hur ska du kunna ställa in så det blir just 22 grader?
Annars kanske det blir iskallt.
#6 - 31 juli 2008 13:00
Ska nog gå bra, kolla bara upp vad det är för metall så fiskarna inte tar skada. :)
#7 - 31 juli 2008 13:16
Vet inte än vad det är för metall, men fick just veta att det kan bli problem med nitrat och galvanisering.

Nu är ju jag väldigt pysslig av mig och får många ideer, en av dem är att gjuta in metallen i tunn plast, sen styra den mot en termometer. Den tekniska delen överlåter jag åt sambon...

Men just nu lutar det åt en pc fläkt som styrs med hjälp av termometer...
#8 - 31 juli 2008 14:31
Ingen fara med varmare än 22gr i akvariet för slöjstjärtar.
#9 - 31 juli 2008 18:29
Du kan inte få under rumstemperatur med den där, det är ju ingen vattenpump. Vill man ha under rumstemerpatur behöver men en kompressorbaserad grej eller liknande. Borde gå att kyla med kranvatten på nåt sätt också med det kanske räknas som slöseri.
#10 - 31 juli 2008 18:50
eller så kyler du hela rummet å får burken på köpet svalare
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1858603
mvh stefan
#11 - 1 augusti 2008 08:10
limpus skrev:
eller så kyler du hela rummet å får burken på köpet svalare

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1858603

mvh stefan

Ha ha, jag börjar nästan tro att du är försäljare på expert ;) Jag såg ditt förslag i en annan tråd ;)
Tack för tipset. Jag lägger nog mer pengar på att kyla det som kylas ska, än hela hemmet, men som sagt, ingen dum idé.
#12 - 1 augusti 2008 09:03
Ska du kyla vattnet under rumstemperatur behöver du termoelektriska element (Peltier) eller kompressor. Båda lösningarna drar ofantligt med ström, så då kan du lika väl köpa en AC direkt.
#13 - 1 augusti 2008 13:29
Whistler84 skrev:
Ska du kyla vattnet under rumstemperatur behöver du termoelektriska element (Peltier) eller kompressor. Båda lösningarna drar ofantligt med ström, så då kan du lika väl köpa en AC direkt.

Nä det där är inte riktigt sant, finns många andra sätt att kyla ner ett akvarie, va nån kille som drog om husets kallvattenledning så den gick ner några varv i akvariet :) enklare är annars att bara ta ett vattenkylnings system avsett för datorer och och luften som fläktas över radiatorn blir alltid under rumstemperatur så är det bara i rätt storlek kyler det under rumstemp utan att dra ofantliga mängder ström.
#14 - 1 augusti 2008 14:01
Fuzzop skrev:
Nä det där är inte riktigt sant, finns många andra sätt att kyla ner ett akvarie, va nån kille som drog om husets kallvattenledning så den gick ner några varv i akvariet :) enklare är annars att bara ta ett vattenkylnings system avsett för datorer och och luften som fläktas över radiatorn blir alltid under rumstemperatur så är det bara i rätt storlek kyler det under rumstemp utan att dra ofantliga mängder ström.

Ooooh, jag gillar verkligen den här idén! Kommer att framföra det till resten av hemmets homosapiens sapiens (den datanördiga sidan) för förslag och upplägg av det hela!
#15 - 1 augusti 2008 14:29
Linapina skrev:
Ooooh, jag gillar verkligen den här idén! Kommer att framföra det till resten av hemmets homosapiens sapiens (den datanördiga sidan) för förslag och upplägg av det hela!

Inte så olikt din egen ide, sen det där med galvaniska strömmar och andra problem, dra ett par lager båtfernissa eller bara en plastpåse runt kylelementet som ska ner i vattnet så går det bra, påverkar inte kyleffekten så mycket så det gör nåt.
#16 - 1 augusti 2008 14:30
Linapina skrev:

skulle du ha ett väldigt stort akvarie funkar en kylare från en bil oxå bra ;)

Annons