ImPulse skrev:Ancistrus och plecostomus är de malar jag har erfarenhet av, väldigt duktiga på att hålla rent.
zoomi skrev:Av min erfarenhet så går det bra att blanda de du sa, så länge det finns tillräckligt med gömställen och yta, de fiskarna är rätt lugna av sig.
Ciklider är generellt sett mer aggressiva, tror det beror på att de har mer överlevnadsinstinkt än de andra fiskarna som massodlas och därmed har tappat det med revirbetéende. På så sätt är ciklider mer intressanta att ha i sitt akvarium eftersom de har personligheter.
Angående kombinationen som dre angav tycker jag det är aningen för mycket fisk i ett sånt "litet" akvarium.
Saturnus80 skrev:Jag måste slå ett slag för sewellia lineolata som är en sorts grönling, sök borneosucker på artregistret, det är nästan samma art. Med fyra sådana i ditt kar kommer du att få många roliga stunder med ditt akvarium, även amanoräkor är otroligt härliga som dessutom håller rent efter de andra fiskarna.
zoomi skrev:Det är svårt som utomstående att sätta ihop en sammansättning eftersom det är så många faktorer som spelar in. Skilnaden på de olika konstellationerna är den personliga smaken, vad man tycker är snyggt etc.
Du har säkert hört uttrycket men det generella är att 1 cm fisk motsvarar 1 liter vatten.
Det bästa hade nog varit om du försöker göra en egen konstellation sen kan vi ge feedback på den.
zoomi skrev:Molly- hade nog tagit några fler, kanske totalt runt 5st, 2 hannar 3 honor
Neontetra- Bra
Platy- Bra
Coryodas- de vill gärna vara i stim så upp mot iallafall 7-8 är nog i minsta laget.
Ancistrus- Du kan ta några fler, typ 2-4 st.
Rent generellt sett så kan du ta mycket fler fiskar till ditt störa akvarium. Detta fiskar du valt kräver inte så stor yta då de inte är så revirhävdande.
Bara tänka på att inte introducera all denna fisk på samma gång, man ska successivt introducera fiskarna till akvariumet och akvariumet till fiskarna och inte slänga i för mkt för snabbt, men det vet du nog om.
Den blandningen du valt tycker jag är en bra nybörjarmix :) platy o molly är fina och bra nybörjarfiskar som troligtvis kommer att yngla av sig vilket innebär en bonus för ägaren :D
karin.sewerin skrev:okej - är kanske lite väl rädd för att ta i för mycket fisk. Vilka fiskar är bäst att börja med, man kan väl inte stoppa i bara några av en stimfisk. ska jag börja med mollys kanske?
gjorde ett vattentest precis - ph ligger på 7, kh på 6, gh 10-16 är det okej värden?
vilken mat ska jag köpa? ska gruset i botten ligga jämnt eller kan det vara lite "backar" och ojämnt? oj vad många frågor jag har men allt står inte i böckerna...:confused:
karin.sewerin skrev:får inte rätt på temperaturen så har inte vågat släppa i några fiskar. nu är tempen nere på 24 grader...[:(!]
Blackmolly föredrar bräckt vatten och kan vara lite känsliga i sötvatten och så vill de vara fler än 2!karin.sewerin skrev:okej - här kommer ett förslag. Ge mig gärna feedback!
2 st black molly
10 st neontetror
5 st platy
3 st corydoras aeneus
2 st ancistrus
Vad tycker ni?:)
zoomi skrev:Enligt mina erfarenheter är gurami rätt så svår.
Kampfisk kan bli en aning aggressiv med.
karin.sewerin skrev:Har skaffat ett akvarium på 126 liter. har idag lagt i grus,en rot, planterat tre växter och fyllt på med vatten. även hällt i vattenberedningsmedel och satt igång doppvärmaren och innerfiltret. i djuraffären tyckte de inte att jag skulle ha fler växter men jag tycker det ser lite tomt ut... Nu behöver jag hjälp med fiskval! Gillar neontetror och har hört att dessa ska vara ganska lätta. Sedan är jag väldigt förtjust i slöjstjärtar men det är väl karet för litet för eller? Tar tacksamt emot alla tips ni har!!
Xanee skrev:fråga så visar de dig o så kan de hjälpa dig med vilken som är bäst för dig :)
zoomi skrev:Varning! Fråga personalen på vanliga akvarieaffärer resulterar oftast i impulsköp och / eller fel informerade. De vill sälja och kan dölja eller "råka glömma" nämna vissa saker. Tyvärr.
Jag säger inte att alla akvarieaffärer är sådana men det finns tyvärr för många.
zoomi skrev:guppy hona - Särskrivning
Jag ser alltför många särskrivningar här på forumet. Det sprider sig i det svenska språket likt nilabborren i Victoriasjön.
zoomi skrev:Ja det är lätt att det händer:)
Det kan bli väldigt fel som i detta fallet :P
http://www.skrivihop.nu/exempel/bilder/toysrus.jpg
"Kassa medarbetare sökes"
Liksom, dåliga inkompetenta medarbetare sökes.
karin.sewerin skrev:köpte 4 st mussepiggplaty. alla verkade må bra utom en som var jätteslö och tyvärr dog efter ca 1 vecka.
mollysarna verkade må bra alla tre fram till idag då jag upptäcker en läskig böld på "halsen". Vad kan detta vara?
Hörnsten skrev:Ingen aning om bölden, var sitter egentligen halsen på en fisk? Det är inte buken som är uppsvälld? Om det inte finns möjlighet att flytta fisken till ett tomt akvarium skulle jag tagit bort den fisken ganska snabbt för att inte riskera de andra. En idé kan också vara att tillfälligt salta vattnet lite, det finns trådar på Zoopet som diskuterar detta.
Hur ser det ut med nitriten? Gör du vattenbyten? Dålig vattenkvalitet gör fiskarna mottagliga för sjukdomar.