Hemianthus callitrichoides

#1 - 12 februari 2006 13:51
Jag har köpt en Hemianthus callitrichoides och planterat den i akvariumet, jag är orolig för att jag har för grovt grus (2-4mm) för den växten har väldigt tunna rötter, är det för grovt grus för att den ska kunna sprida sig?

Hemianthus callitrichoides = Finaste bottenväxten i världen

De på djuraffären sa att det var en snabbväxande växt, men jag undrar endå när jag borde få se resultat, för att veta om det fungerar med gruset jag har?

Jag har en fråga angående brun röd aktiga alger på mina stenar och växter, hur får man bort sådanna? (Algerna är hala då man känner på dom, de är svåra att få bort har försökt att gnugga bort dom med fingrarna men det gick inte, enda sättet som jag har fått bort dom på var diskborste (tror att de heter brunalger men är osäker))
#2 - 12 februari 2006 14:03
Får du den bara å stanna nere så är det nog inga problem... den kan ju klättra på större stenar oxå...
Det är inte en snabbväxare, det kan ta tid!
Har du co2?, hur mycket ljus?
Den tar ganska god tid på sig innan den börjar att växa, sen pinnar det på i lite högre takt.
Hoppas det gav svar på några av dina frågor.
#3 - 12 februari 2006 14:11
1. jag har ingen co2 tillskott i akvariumet (jag köpte med växtgödningstabletter(Florenette A järn och mineral tabletter för växter))
2. jag har lysrör (sylvania F15W/154 står det på det)
#4 - 12 februari 2006 16:34
[QUOTE=nikzak]1. jag har ingen co2 tillskott i akvariumet (jag köpte med växtgödningstabletter(Florenette A järn och mineral tabletter för växter))
2. jag har lysrör (sylvania F15W/154 står det på det)[/QUOTE]
Jag säger inte att det är omöjligt men, du kommer nog att få det lite traggligt.
Lycka till!
#5 - 12 februari 2006 16:51
Ja, HC utan co2...Då måste du vara mycket duktig på gödning. Med befintligt ljus är det inte troligt att du fixar det.

Med rätt förutsättningar så växer den bra oavsett bottenmaterial.
MVH
Magnus
#6 - 12 februari 2006 19:07
Ljuset är nog inte så dåligt!
Eller hur många rör är det? Antar att det är 1 till 54 liter... 30cm högt... -substrat mm... borde nog funka!
Men somsagt... co2 gör det betydligt lättare!
#7 - 13 februari 2006 19:09
Jag har nu köpt PMDD och hoppas att jag kan ha en lite större chans att lyckas.

Vad tror ni, kan det hjälpa till ganska bra eller är det inte till så stor hjälp?
#8 - 13 februari 2006 20:11
[quote=nikzak]Jag har nu köpt PMDD och hoppas att jag kan ha en lite större chans att lyckas.

Vad tror ni, kan det hjälpa till ganska bra eller är det inte till så stor hjälp?[/quote]

Om du ger växterna tillräckligt med näring så är pmdd mycket bra! Räkna med att det kan ta en 2veckor innan man ser resultat...
#9 - 13 februari 2006 20:59
[QUOTE=nikzak]Jag har nu köpt PMDD och hoppas att jag kan ha en lite större chans att lyckas.

Vad tror ni, kan det hjälpa till ganska bra eller är det inte till så stor hjälp?[/QUOTE]
Det gör ju inte det hela sämre... men jag tror främst att det är co2 som saknas...
men det är bara å testa... kan tänka att det kommer ta tid innan du ser resultat!
#10 - 20 februari 2006 19:58
Jag skulle nog rekommendera ett finare grus till den växten eftersom den är fenomenal på att släppa från bottnen när den fotosynterar och fylls av syrebubblor. Jag körde den i en burk med flourite och det funkade men var långt ifrån optimalt. Co2 är ett måste om du inte vill att den ska ta evigheter innan den täckt bottnen.

Denna burk på 144L 60*60*40 har Hemianthus callitrichoides som marktäckare och den tog ungefär ett halvår att få till med Co2 och pmdd gödning. Jag använde mig av 4 st 18w TLD965 rör som jag dämpade genom att tejpa en strimma svart eltejp på varje lysrör.
#11 - 21 februari 2006 20:37
Detta har gått ca 3 mån sen nyplantering. Den var heltäckande efter ca 6 veckor! Co2, PMDD och 0,8w/l
#12 - 21 februari 2006 21:45
[QUOTE=brams]Detta har gått ca 3 mån sen nyplantering. Den var heltäckande efter ca 6 veckor! Co2, PMDD och 0,8w/l[/QUOTE]
Snyggt, Brams! Har du kommit till den tidpunkt då den lossnar från botten än? Min erfarenhet är att den gör det när den inte kan breda ut sig mer...
#13 - 21 februari 2006 22:01
alla snakar om co2 men när man inte har råd med sådant vad gör man då, finns det någon billigare lösning tro?
#14 - 21 februari 2006 22:06
[quote=nikzak]alla snakar om co2 men när man inte har råd med sådant vad gör man då, finns det någon billigare lösning tro?[/quote]

Du kan ju använda mäskvarianten...
#15 - 21 februari 2006 22:11
men vad jag förstår är det väldigt svårt att ha ett jämnt och fin pH värde med mäsk och co2 och att man lätt gasar ihjäl fiskarna.
#16 - 21 februari 2006 22:20
hmm, njae,.. den blir lite slapp när man drar upp tuvor för att bredda. Men det verkar bara tillfälligt. Den börjar tjocka till sig rejält däremot, kan tänka mig att den lossnar när mattan blir för tjock och täcker bottenskiktet.
Funderar på å testa att ansa ner den... bara gå lös med en sax ett par cm ner i mattan! Någon som har erfarenhet?

Nikzak - Ang dina funderingar om co2- dina krav och ekonomi verkar inte dra jämt, vill du ha gämna co2 nivåer så får du nog räkna med lite utgifter.
#17 - 22 februari 2006 06:43
[QUOTE=brams]Någon som har erfarenhet?[/QUOTE]
Jag brukade ansa min på andra ledden, längs rutan så den hela tiden hade lite utrymme att bredda sig på. Min känsla var att den inte bubblade upp på mitten lika lätt då...
#18 - 22 februari 2006 07:44

Detta har gått ca 3 mån sen nyplantering. Den var heltäckande efter ca 6 veckor! Co2, PMDD och 0,8w/l

Åhh.. *vill ha*

Jag brukade ansa min på andra ledden, längs rutan så den hela tiden hade lite utrymme att bredda sig på

Ahh.. fasen vad smart, jag har alltid undrat hur man ansar dom där.
#19 - 22 februari 2006 08:40
[quote=nikzak]alla snakar om co2 men när man inte har råd med sådant vad gör man då, finns det någon billigare lösning tro?[/quote]

Det man gör då är att man köper enkla växter som inte kräver CO2. Det är bara tråkigt att ge sig på svåra växter och se hur dom sakta tynar bort.

[quote=nikzak]men vad jag förstår är det väldigt svårt att ha ett jämnt och fin pH värde med mäsk och co2 och att man lätt gasar ihjäl fiskarna.[/quote]

Ett jämnt Ph värde är svårt med mäsk, att du skulle ta död på fiskarna tror jag inte är någon större risk, eftersom du sällan hamnar på så höga CO2-nivåer med mäsk. Skulle vara om du har ett väldigt litet akvarium. Är du sugen på mäsk är det bara att testa, en investering på några tior. Själv påstår jag att det inte är så enkelt som många skriver.

...Johan...
#20 - 22 februari 2006 17:46
[QUOTE=petnym]Jag brukade ansa min på andra ledden, längs rutan så den hela tiden hade lite utrymme att bredda sig på. Min känsla var att den inte bubblade upp på mitten lika lätt då...[/QUOTE]
ah! ganska smart. jag ska nog testa ta en cm runtom. Men jag lurar ändå på om man kan klippa ner den lite... den börjar tjocka till rejält! om man har ork så kan man rycka tuffsar lite här å där, det borde ju göra samma effekt som att klippa kanterna!?
#21 - 25 februari 2006 12:40
tack Tack Tack Tack Tack Tack

Hej,
Jag vill tacka för all hjälp jag fått, mina Hemianthus callitrichoides håller på att gulna nu så jag funderar på att ta bort dom när som hälst nu.(var roligt att pröva dom i alla fall (skaffade aldrig något co2 tillskott))
Men tack vare PMDD hjälpen jag fått så har i alla fall mina hornsärvar börjat växa nu (Ca ½-1 cm/dag[:O] visste inte att det kunde växa så fort trodde typ 1cm/mån (första gången en växt har växt i mitt akvarium)).
Jag måste tacka en gång till för PMDD hjälpen, det har börjat försvinna alger från både stenar, växter och från glaset nu, bara efter ett par veckor(tror att algerna började försvinna efter bara en vecka men svårt att säga eftersom att man går och granskar akvariumet 1000 gånger om dan nu :D).

Ett stort [size=+2]tack[/size] till er som har hjälpt mig!!
Bilagor:
#22 - 25 februari 2006 14:00
Du kan ju byta botten täckare till marselia hirsutta...
Den klarar sig utan co2 och med mindre ljus.
#23 - 25 februari 2006 15:02
Bra förslag den såg fin ut.
Marselia hirsuta har jag hört att den växer långsamt som tusan, har du någon erfarenhet av denna växt?
Jag undrar också om den klarar av att breda ut sig i grus som är mellan 2-6mm?
#24 - 25 februari 2006 16:05
Jag lyfte ut 3liter marselia igår från min kub, den växer inte så extremt snabt. Jag tycker att den är behaglig då den inte behöver trimmas så ofta.
De blir nog inget problem med gruset, finate grus är dock att föredra.
#25 - 25 februari 2006 16:12
Tack jätte bra växtförslag

Annons