Ursprungligen skickat av defdac
[quote]
Det växer fort i bortglömda nybörjarakvarium;)
och nu har den börjat växa ovan ytan på en rot
Tidigare hade jag en liten klump i ett 54-liters kar som växte så den nästan tog över hela karet
Enda stället där den tycks växa är på filterkammarens filtermatta
Allt ovan är ledtrådar. Speciellt den sista är rätt lysande 8) En plats där det alltid är konstant ström med vatten där den alltid kan få tag på alla näringsämnen hur små mängder som än flyter förbi där (precis som i naturen).
Jag slår vad om att om ni har problem med Javamossa har ni även problem med andra rent akvatiska växter utan rötter, såsom Ceratophyllum demersum och Monosolenium tenerum (ingen av dom har rötter i den bemärkelse vi är vana vid).
Dessa växter är helt beroende av näringen i vattnet, och det verkar som Javamossa behöver mycket kväve och kanske även mycket fosfor - som det ofta blir mycket med i trånga överbefolkade akvarier utan vattenbyten. Om en växt är beroende av näringen i vattnet är den även beroende av cirkulation. Den ska inte vara överdriven men ändå så att näring hela tiden flyter förbi den.
[/quote]
Japp, hornsärven har mer eller mindre tynat bort den också. Kvävebrist har jag inte, tvärtom. Hur det står till med fosfor (fosfat?) vet jag inte - allt annat växer så det knakar och än är det algfritt (4 mån efter omstart). Lugn cirkulation i hela karet med strilrör från bakrutan och ytterfiltrets utblås från högersidan.
För stor konkurrens av all rosanervig polysperma och sessiliflora kanske? Eller gillar den helt enkelt inte 40-50%-iga vattenbyten per vecka...
I 54an där javamossan trivdes byttes 15-20 liter av ca 45 i veckan, invånare var sex kopparbarber, en ampularia och en ancistrus på tillväxt.