Hemmabyggd bänk på liggunderlag. Hjälp?

#1 - 20 november 2011 13:50
[COLOR=#222222][FONT=Times]Hej! Vi är mitt i uppstarten av ett Juwel Rio på 240 L och behöver lite input från någon/några med koll, så vi vet om vi bör vara oroliga eller om vi ska köra på. Snälla hjälp!

Vi har byggt en egen bänk (enligt bilderna nedan) som nu står på plats med akvariet. Under bänken ligger ett 1cm tjockt liggunderlag som vi tänkt ska kompensera för att golvet är ojämnt (1,5 millimeters skillnad på det värsta stället). Bänken är lika hög överallt, har en stomme av 45x70-reglar som dessutom hålls ihop av spånskivor på 18mm i tjocklek. Allt står på skivan i botten som i sin tur vilar på liggunderlaget.
Nu när växterna står i hinkar i badrummet och det är hög tid att dra igång det hela fick vi nojan och vill höra vad ni mer erfarna tänker om den här lösningen? Är liggunderlaget en bra idé? Ska det vara tunnare? Kan en bänk som denna slå sig och skapa spänningar i karet?

Igår upptäckte vi också att man anar en liten glipa mellan Juwelramen och bänken på ett par ställen (bänken lika hög runtom och det glipar ej i hörnen) och att kortsidorna på karet inte är limmade kant i kant med långsidorna, utan lite snett. Är detta något man behöver oroa sig för eller är det helt normalt?

Bilder:
http://www.joakimbergkvist.se/pico/jrio01.jpg
http://www.joakimbergkvist.se/pico/jrio02.jpg
http://www.joakimbergkvist.se/pico/jrio03.jpg
http://www.joakimbergkvist.se/pico/jrio04.jpg

Tacksam för alla svar!

/Jocke[/FONT][/COLOR]
#2 - 20 november 2011 13:55
om inte det där håller ska jag sparka mig själv på pungen.. kör du dit ett underlag (allt kan sätta sig i efterskott) men konstruktionen i sig kan du lätt ställa en 740 på..
#3 - 20 november 2011 14:16
Helt ot men var har du fått tag på den där snygga jordglobslampan som är över bordet?
#4 - 20 november 2011 14:23
Haha, "helt OK" låter inte så säkert som man skulle önska kanske :P

Tack! Globlampan är ett hemmabygge. En gammal Räths politiska jordglob från 60-talet (hittas på blocket/tradera/loppis) som jag plockat bort själva globen från och limmade lite för att den ska hålla med en vanlig lampsockel med sladd från Clas Ohlson. Lätt som en plätt!
#5 - 20 november 2011 14:31
Haha, "helt OK" låter inte så säkert som man skulle önska kanske :P

Helt OT (Off Topic), inte helt OK ;)
#6 - 20 november 2011 14:51
Lamp idén stulen till mitt nya vardagsrum=) Snygg bänk, släng upp en bild när det är liv i det!
#7 - 20 november 2011 15:08
Skulle hellre skippa liggunderlag (som väl ej heller rekommenderas av Juwel). Liggunderlag eller frigolit under karet är för helglas utan ram. Försök hellre justera bänken så att ramen ligger an ordentligt mot bänken.
#8 - 20 november 2011 15:13
Insåg precis att det stod "liggunderlag under bänken". Det är ju en annan variant :). Har ingen aning om hur detta funka dock.
Det viktiga är att karet ligger an mot bänken i alla fyra hörnen och att bänken är plan även när man lägger vattenpasset diagonalt.
#9 - 20 november 2011 15:35
Sleaper skrev:
Insåg precis att det stod "liggunderlag under bänken". Det är ju en annan variant :). Har ingen aning om hur detta funka dock.

Det viktiga är att karet ligger an mot bänken i alla fyra hörnen och att bänken är plan även när man lägger vattenpasset diagonalt.

Ja, precis. Bänken står på ett 1cm tjockt liggunderlag som jag tänkt ska kompensera för berg och dalar i trägolvet (som rör sig om max ca 1,5mm i höjdskillnad). Så att inte heller den undre bänkskivan blir punktbelastad.

När det gäller att bänkens "bordsskiva" ska vara plan över diagonalen så visar ju inte vattenpasset det. Den visar ju bara om det står rakt över diagonalen eller ej, men det behöver ju inte betyda att den är plan/platt. När man lägger något platt emot så känns det inte som att det tar i någonstans och när jag mäter är höjden densamma längs hela långsidan men diffar en halv mm mellan ena långsidan och den andra. Så bänken lutar en halv mm mellan ena långsidan och den andra.

Jag kanske är för nojig kring det hela men man har ju hört och läst skräckscenarion om hur akvariet bara sprack i botten trots anal noggrannhet med vattenpasset.
#10 - 20 november 2011 16:26
Ingen mer som har några tankar eller synpunter kring tidigare ställda frågor (snälla snälla med socker på):

Är liggunderlaget en bra idé? Ska det vara tunnare? Kan en bänk som denna slå sig och skapa spänningar i karet?
Igår upptäckte vi också att man anar en liten glipa mellan Juwelramen och bänken på ett par ställen (bänken lika hög runtom och det glipar ej i hörnen) och att kortsidorna på karet inte är limmade kant i kant med långsidorna, utan lite snett. Är detta något man behöver oroa sig för eller är det helt normalt?
#11 - 20 november 2011 16:50
Jag skulle inte tveka att ställa ett kar på den där bänken, speciellt inte i den storleken. Ett liggunderlag/en frigolitskiva under så är saken klar. Det kommer hålla. Och hålla. Och hålla.

Se t.ex. hur vi har byggt en bänk för TVÅ stycken 576 liters akvarium, med bara 2tum4-bräder: http://imageshack.us/photo/my-images/84/imag0673m.jpg/
#12 - 20 november 2011 17:12
Skulle hellre skippa liggunderlaget faktiskt. Däremot kan det säkert bli glipor mellan ramen och bänken utmed långsidorna utan att det betyder nåt, detta uppstår nog rätt ofta. Det viktigaste är att dom fyra hörnen är i lod (och vilar stadigt mot bänken) så att det inte skevar iväg på diagonalen och skapar spänningar i glaset.
Bänken verkar ju stabil så det räcker iaf. Ser ut att kunna bli riktigt bra med karet som en rumsdelare, det passar snyggt in på nåt sätt.
#13 - 22 november 2011 18:24
Tack för svar!
Sleaper: Nån särskild anledning att skippa liggunderlaget, eller tänker du att det helt enkelt gör varken till eller från?

Hur som helst så fylldes karet omsorgsfullt med inredning och vatten i söndags och när filtret kom igång var glädjen kort. Det brummar hejdlöst. Har testat alla tips och tricks och har varit iväg till Hornbach för att se om det är fel på pumphuvudet, men det är det tydligen inte. Nu återstår bara att tömma karet igen och byta ut det. Det är man ju sjukt sugen på, utan bil och allt … Tur man inte visste att man hade det här framför sig när man fick den ljusa idén att skaffa akvarium igen.

Om det ska göras ska jag i alla fall ta tillfället i akt och byta ut den laminerade 18mm spånskivan på bänken mot laminerad fuktfast MDF. Läste ett par trådar om haverier där fuktskadad spånskiva var boven!
#14 - 22 november 2011 18:36
filter låter alltid mycket i början. det är för det är massa luft i filtret. låt gå nån dag eller två så ska du se att det blir tyst. så vida det inte ligger mot en ruta eller så o vibrerar.

lite förhastat att byta pumpskallen. varför tömma karet? finns ju ingen anledning. testa att låta pumpen gå ett par dagar.

btw vad är det för filter?
#15 - 22 november 2011 18:51
Hej till alla duktiga akvarister varför inte ha ett liggunderlag om man har ramakvarie .alltså mellan bänk o akvarie ser många skriver man inte behöver det men personligen känns de säkrare för då ligger ju både ramen o glaset mot underlaget har alltid haft de så men inte haft så stora kar ännu iofs ,200 liters kör jag så på.Fin o rejäl bänk annars du byggt in med mer kort på karet,,
#16 - 22 november 2011 19:20
fergu65 skrev:
Hej till alla duktiga akvarister varför inte ha ett liggunderlag om man har ramakvarie .alltså mellan bänk o akvarie ser många skriver man inte behöver det men personligen känns de säkrare för då ligger ju både ramen o glaset mot underlaget har alltid haft de så men inte haft så stora kar ännu iofs ,200 liters kör jag så på.Fin o rejäl bänk annars du byggt in med mer kort på karet,,

Tack! Jag blev nöjd med bänken bortsett från oron för skivan ovanpå. Borde ju kunnat räkna ut med r***n att spånskiva är ett puckat val om det finns risk för fukt.
Angående liggunderlaget så har jag det alltså inte mellan akvariet och bänken, utan under bänken för att golvet är gropigt och ojämnt. Tror att 1cm tjockt var att ta i dock, räcker med ett tunnare och blir nog mer stabilt med det också.
#17 - 22 november 2011 19:28
hannesc skrev:
filter låter alltid mycket i början. det är för det är massa luft i filtret. låt gå nån dag eller två så ska du se att det blir tyst. så vida det inte ligger mot en ruta eller så o vibrerar.

lite förhastat att byta pumpskallen. varför tömma karet? finns ju ingen anledning. testa att låta pumpen gå ett par dagar.

btw vad är det för filter?

Tjena. Det är ett Juwel Rio på 240 liter och filtret är det som sitter limmat i karet. Har läst på forumet att folk både hissar och dissar dem, men inte så många som klagat på oväsen. Det har varit igång sen i söndags (bortsett från en vända till Hornbach nu i eftermiddags) och väsnas fortfarande. Det låter som att det är någon plast i lådan som inte sitter tight nog och skallrar av pumpvibrationerna. Kunde inte höra samma oväsen från karen av samma modell som stod i butiken.
#18 - 22 november 2011 19:48
Ett par bilder på inredningen, som eventuellt åker upp igen om några dagar då, buhu. Mörkt och plåtat med mobilen men håll till godo:
http://www.joakimbergkvist.se/pico/jrio05.jpg
http://www.joakimbergkvist.se/pico/jrio06.jpg
#19 - 22 november 2011 20:28
Tack för svar!

Sleaper: Nån särskild anledning att skippa liggunderlaget, eller tänker du att det helt enkelt gör varken till eller från?

Hur som helst så fylldes karet omsorgsfullt med inredning och vatten i söndags och när filtret kom igång var glädjen kort. Det brummar hejdlöst. Har testat alla tips och tricks och har varit iväg till Hornbach för att se om det är fel på pumphuvudet, men det är det tydligen inte. Nu återstår bara att tömma karet igen och byta ut det. Det är man ju sjukt sugen på, utan bil och allt … Tur man inte visste att man hade det här framför sig när man fick den ljusa idén att skaffa akvarium igen.

Om det ska göras ska jag i alla fall ta tillfället i akt och byta ut den laminerade 18mm spånskivan på bänken mot laminerad fuktfast MDF. Läste ett par trådar om haverier där fuktskadad spånskiva var boven!

Tror helt enkelt att det är bättre att det är helt stumt mellan bänk och golv. Känns som att det annars kan finnas en risk att bänken kan "hänga" i ett hörn t.ex. Lite svårt att förklara och det kanske är ett helt obefogat antagande.
Att pumpen låter i början är inte så konstigt, försök justera/vrida lite på pumpen för att få den i ett "bättre" läge. Har själv ett JBL innerfilter som lät rätt mycket i början under första veckan eller så, ett mekaniskt ljud alltså.
#20 - 26 november 2011 00:15
Testade att byta pumphuvudet men problemet var själva filterlådan som är limmad till glaset. Fick hela karet bytt idag och allt funkar prima med det nya. Hela företaget från tömning tills pumpen gick igång igen var förvånansvärt smidigt. Fick en nyare typ av pumphuvud med det nya karet, Juwel Eccoflow. Känner inte igen det och hittar inget om det förutom att det är Juwel som äger namnet så det verkar inte vara "lanserat" än, skumt. Men det verkar funka bra!
#21 - 26 november 2011 11:04
Testade att byta pumphuvudet men problemet var själva filterlådan som är limmad till glaset. Fick hela karet bytt idag och allt funkar prima med det nya. Hela företaget från tömning tills pumpen gick igång igen var förvånansvärt smidigt. Fick en nyare typ av pumphuvud med det nya karet, Juwel Eccoflow. Känner inte igen det och hittar inget om det förutom att det är Juwel som äger namnet så det verkar inte vara "lanserat" än, skumt. Men det verkar funka bra!
Eccoflow verkar vara en registrerad produkt 2 sep 2011 så den är nog precis till försäljning:) Vad är det som skiljer den från gamla bioflow?

Annons