hemmagjord-reflektor?

#1 - 12 augusti 2004 19:31
jag behöver en reflektor till mitt ljusrör, men jag tyckte att det var rätt dyrt. Kan man inte jöra en själv på nått vis tills vidare?

[:-98]snappar upp va enda liten ledtråd till ett bettre malawi kar[:-98]
#2 - 12 augusti 2004 20:05
Hej! En hemma gjord reflektor är inte så svårt att göra om man har högglans polerad plåt hemma! men vem har det. Skulle föreslå att du klär ljusrampen inn vändigt med aluminium folie det borde iaf hjälpa lite..
/Lasse
#3 - 12 augusti 2004 20:08
ca 100 kronor för en reflektor är väl överkomligt.

Det finns tejp som har blank baksida. Jag tror faktiskt Biltema har den typen. (Någon har skrivit det i någon tråd)
#4 - 12 augusti 2004 20:53
kallas silver tejp funkar till allt haha...
#5 - 12 augusti 2004 20:55
Nej inte silver tejp utan en tejp med mycket bättre reflektionsförmåga. Silvertejpen är helt matt. Men den är ruskigt bra till allt annat:)
#6 - 12 augusti 2004 21:07
Alu folie och en limpistol rockar fett till det men kräver viss fingerfärdighet
#7 - 12 augusti 2004 22:58
Hobbyaffärer har blank aluminiumtejp. finns även på biltema.. Problemet med den är att limmet kan bli lite klibbigt vid höga temperaturer
#8 - 13 augusti 2004 00:22
Fattigmannsreflektor kan man få av aluminiumfolie och kontaktlim (eller limpistol som jolon skriver). Det blir inte lika bra som en riktig reflektor, men bättre än inget alls.
#9 - 13 augusti 2004 03:03
aluminiumfolie knäcker=D

Jag har en liten fråga om just aluminiumfole också...
Om man använder aliniumfole som reflektor och den har blivit lite "skrynklig" borde inte det isf reflektera ännu bättre i akvariet eftersom ljuset träffar knögliga punkter och då borde ju ljuset riktas åt alla möjliga håll?
#10 - 13 augusti 2004 07:14
Köp silver/cromfärg på sprayburk och måla insidan av ljusrampen. Funkar bra för mig.
#11 - 13 augusti 2004 07:57
Det verkar dumt att lägga pengar på tejp eller färg... man närmar sig ju kostnaden för en reflektor ganska fort.
#12 - 13 augusti 2004 09:26
ja det där med fattigmansreflektor, ja det blir så när man bara är tretton år, får tvåhundra i månan och e tvungen och jobba stenhårt hemma för å få råd med alt i tid=/. men som du sejjer Holmby, så är 100 spenn inte så mkt, men det e ju bara "tillfelligt".... men tack för att det komm så många svar ändå!=)
#13 - 13 augusti 2004 09:45
Det allra billigaste måste ju vara vitt papper... Mycket bättre än inget alls...
#14 - 13 augusti 2004 09:58
men folie är nog en bra ide. Men kommer inte dem å smälta om man inte har den långt i från?
#15 - 13 augusti 2004 10:23
Gör ett litet inlägg bara, har kollat lite förut på en som gjort egen ljusramp och egna reflektorer vilket verkar vara en billig och smidig lösning. Här är en länk -> http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Diy/Ljusramp_lilla/Ljusramp_lilla_Swe.htm Kommer inte ihåg riktigt var jag hitta den där, men har för mig de var här på zoopet :)
#16 - 13 augusti 2004 12:29
Hum har funderat på det där med reflektor jag med ett tag (har inga i min ramp just nu heller) Fick bara en ide när var ute och åkte nu, och det är att man ex kan ta ölburkar (finns gott om här hemma, hehe) och sen allafall klippa upp ett gäng sådana och fästa på insidan av locket. Burkarna är ju blank aluminium på insidan så det borde jue funka ganska hyffsat, fäster det med bygglim pl 400 eller liknande. Jag ska allafall testa och se hur det går :)

Edit: Har nu klippt upp en burk, ser ganska lovande ut allafall :) fixar bilder på min zoonen sida för de som är intresserade. Notera att det är en helt "färsk" ölburk dvs -s- och ett varningens ord var väldigt försiktig om ni skall testa detta själv pga att den aluminiumplåten är väldigt tunn och därav vass som ett rakblad!

Ps: Laddar upp mer bilder vad de fortskrider med bygget oxå..
#17 - 13 augusti 2004 12:54
och det är att man ex kan ta ölburkar (finns gott om här hemma, hehe)

Eller så kan man köpa öl på pall :-)

Jag har kört lite dricka ett tag nu och märkt att topp pappen på en del drickapallar är identisk med panduropappen som jag änvände till bygget av armaturen i länken ovan.
Storleken på arken är 150cm x 75cm så den räcker till många reflektorer.

Pallarna som jag norpade pappen innehållde små burkar med ramlösa men jag tror säkert det finns fler sorter som använder sig av den.
#18 - 13 augusti 2004 12:59
Ursprungligen skickat av micke eklund

[quote] och det är att man ex kan ta ölburkar (finns gott om här hemma, hehe)

Eller så kan man köpa öl på pall :-)

Jag har kört lite dricka ett tag nu och märkt att topp pappen på en del drickapallar är identisk med panduropappen som jag änvände till bygget av armaturen i länken ovan.
Storleken på arken är 150cm x 75cm så den räcker till många reflektorer.

Pallarna som jag norpade pappen innehållde små burkar med ramlösa men jag tror säkert det finns fler sorter som använder sig av den.

[/quote]

Hehe skrev samtidigt -s- notera min ändring i föregående medelande :) Och ditt tips var ju inte helt fel =) ska se hur detta bygget kommar funka allafall. Och det går ju inte åt så många burkar om man som jag gjort delar de på mitten så det blir 2 halvmånformade bitar..
#19 - 13 augusti 2004 14:50
burkar....det måste vell funka. Ska testa det själv.
#20 - 13 augusti 2004 17:24
Hm ja så var de färdigbyggt, vart väl helt okej faktiskt.. med tanke på priset :) En grej bara är att jag tycker det vart lite mörkare på nå vis i akvariet, det kanske är för att det "skjuter" ner ljuset mer mot botten som det upplevs så? Sen funderar jag nästan på om själva kupningen på det vart för mycket. Skall vänta tills limmet torkat riktrigt och sen böja till det, eller klippa av en bit på varje sida så det blir lite mer spridning på ljuset. Jaja finns lite bilder där på min zoonen o spana på vid intresse allafall.. :)
#21 - 13 augusti 2004 17:36
Jag gjorde en nyss i aluminium folie. Blev mycket bättre än innan. Det blir mycket klarare i akvariet.
#22 - 13 augusti 2004 17:41
vilken tur att jag sker det här ämnet=)...det verkar ju som om alla har hittat på och blivit nöjda med sina grejer. jag har gjort en i folie nu och jag blev riktigt nöjd=)
#23 - 13 augusti 2004 17:43
firre: Vad använde du för lim?
#24 - 13 augusti 2004 17:46
bygg-lim av något slag.
#25 - 13 augusti 2004 17:50
Jag använde en gammal limpistol.
#26 - 14 augusti 2004 08:55
ok.skulle kanske vara bätre än bygg-lim ,men man tager det man haver.
#27 - 14 augusti 2004 08:58
Nej, det var hur dåligt som helst med limpistol. Nästa gång blir det superlim eller silikon.
#28 - 14 augusti 2004 10:37
Lite appropå reflektorer överlag så råkade jag se syrrans pensionerade solhimmel. Där snackar vi bra reflektorer. När man stod och tittade på himlen på avstånd såg det ut som det var 30 rör istället för 10.

Lite samma effekt som Micke lyckats med. På den här bilden tagen lite från sidan ser det ut som han har 8 lysrör istället för 4:
http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Diy/Ljusramp_lilla/slut_test01.JPG

Annons