Hemmagjort innerfilter färdigt

#1 - 29 december 2009 20:10
Sådärja då har jag nu ett innerfilter helt dolt i ena hörnet i bakgrunden med 7,5 liters filteryta : )

Pumpen är Eheims gamla värsting som jag tror heter 2252 eller nåt?

Jag hade från början ett inbyggt pumphus/fack i vänster hörn av akvariet, och gjorde därmed bakgrunden lite vinklad där mot hörnet. Det finns nog plats för sådär 9 liters filtermassa, men jag ville ha lite vatten runt filtret också.

Köpte alltså en större bit grov filtermassa och skar till två längder i rätt bredd som jag placerade i utrymmet, och sedan pressade ner ett hålsågat plaströr i. Sedan på med pumphuvudet och tjosan!
#2 - 29 december 2009 20:21
Vill inte jävlas men jag undrar om du verkligen tjänar någe om du jämför mot 2252'ans spec.. Ett alternatv hade kanske varit att sätta en intakt 2252 i ett filterhörn..
#3 - 29 december 2009 20:38
Gaffel skrev:
Vill inte jävlas men jag undrar om du verkligen tjänar någe om du jämför mot 2252'ans spec.. Ett alternatv hade kanske varit att sätta en intakt 2252 i ett filterhörn..

- Du menar att jag inte skulle tjäna på typ 10 ggr mer filtervolym?
Jag hade den "intakt" i filterhörnet innan, men ville som sagt öka filtervolymen.

På vilket sätt skulle detta vara sämre, menar du?
#4 - 29 december 2009 20:45
perfetto skrev:
- Du menar att jag inte skulle tjäna på typ 10 ggr mer filtervolym?

Jag hade den "intakt" i filterhörnet innan, men ville som sagt öka filtervolymen.

På vilket sätt skulle detta vara sämre, menar du?

Du får tänka på att ett 2252 är optimerat för genomströmmning vs mängden filtermaterial, du vet vattnets hastighet genom filtret(för att använda Lasses ord)polerar bort skiten så att bakterierna hela tiden ligger i en optimerad miljö..
#5 - 29 december 2009 20:55
Gaffel skrev:
Du får tänka på att ett 2252 är optimerat för genomströmmning vs mängden filtermaterial, du vet vattnets hastighet genom filtret(för att använda Lasses ord)polerar bort skiten så att bakterierna hela tiden ligger i en optimerad miljö..

- Ja det kan jag tro, att pumpen är "mappad" mot motstånd, men varför det skulle bli sämre bakteriekulturmängd i större filtermassa förstår jag däremot inte. Pumpen pumpar fullt nu som innan, och rimligen passerar samma mängd vatten filtermassan nu som innan eftersom effekten på pumpens impeller (?) är densamma. Däremot passerar ju mer vatten större mängd bakterier per yta, får jag det till.
#6 - 29 december 2009 22:49
Nä nu kan jag inte hålla fingrarna från tangenterna;) Att eheims finporiga filtermatta på 7dl skulle vara det optimala för ett flöde på 1200L/tim är ju rent nonsens! Hur mycket filteryta som krävs beror ju på hur stor biolast man har i karet och sen ska filtermattan vara grövre för att inte porerna ska täppas till fullständigt, eheims matta blir ganska snart en "lerklump" och tappar då sin effektivitet!
#7 - 30 december 2009 04:55
Frågan rör hurvida bakterierna i filtermediet på perfettos hemmabygge blir tillräckligt syresatta för att verka optimalt då genomströmmningshastigheten minskar markant, att sen eheims koncept med 2252 fungerat ypperligt och är ett av de absolut effektivaste innerfiltren för sällskapsakvarister genom tiderna är det nog bara du som ifrågasätter åheim! Att både Eheim och Hagen väljer finporiga mattor beror på att dom försöker hitta en väg i mitten där både en fullgod nitrifiering samt ett uppsamlande av partiklar uppnås i en och samma produkt. Styrkan i 1250 motorn gör dessutom att den höga vattengenomströmmningen håller filtermediet i ett 2252 fritt under en förhållandevis lång period!
#8 - 30 december 2009 08:09
Gaffel skrev:
Frågan rör hurvida bakterierna i filtermediet på perfettos hemmabygge blir tillräckligt syresatta för att verka optimalt då genomströmmningshastigheten minskar markant, att sen eheims koncept med 2252 fungerat ypperligt och är ett av de absolut effektivaste innerfiltren för sällskapsakvarister genom tiderna är det nog bara du som ifrågasätter åheim! Att både Eheim och Hagen väljer finporiga mattor beror på att dom försöker hitta en väg i mitten där både en fullgod nitrifiering samt ett uppsamlande av partiklar uppnås i en och samma produkt. Styrkan i 1250 motorn gör dessutom att den höga vattengenomströmmningen håller filtermediet i ett 2252 fritt under en förhållandevis lång period!

- Jag tycker också Eheimarna har fungerat väldigt bra i samtliga kar jag kört dem. Har haft två 2252:or.

Men vad gäller "markant" minskad genomströmningshastighet tror jag annorlunda. Så kraftigt sug som den pumpen har, tror jag inte att det ska vara några problem att få ett bra flöde även i större filtermassa.

Man får betänka att det finns påbyggnadsfilter original även till 2252:or. Jag körde t.ex. med fyra stycken totalt, vilket alltså utökar filtermassan med det dubbla mot de två som levereras som standard.
#9 - 30 december 2009 09:38
Gaffel skrev:
Missförstå mig rätt Hr Gaffel, att 2252.an är ett av de bästa och kraftigaste kommersiella innerfiltren ifrågarsätter jag inte alls MEN att det skulle vara den optimala biologiska filtreringen är ju absurt att tro! Tex en modul med 9L grov filtermatta + biobollar och en 1250 är ju så överlägset i sin effektivitet i alla aspekter så disussionen känns lite löjlig eller hur!
#10 - 30 december 2009 21:39
åheim skrev:
Missförstå mig rätt Hr Gaffel, att 2252.an är ett av de bästa och kraftigaste kommersiella innerfiltren ifrågarsätter jag inte alls MEN att det skulle vara den optimala biologiska filtreringen är ju absurt att tro! Tex en modul med 9L grov filtermatta + biobollar och en 1250 är ju så överlägset i sin effektivitet i alla aspekter så disussionen känns lite löjlig eller hur!

Nominella 1 200 liter vatten i timmen genom 0,7 l filtermatta är bra nog så nära man kan komma enl de flesta specar, fast själv föreslog jag perfetto att ställa en intakt 2252 på insidan av ett hmf även om det är lite overkill..
#11 - 30 december 2009 21:44
...Men du menar alltså att en 2252 klarar en högre biolast än en modul med 9L grov matta och en 1250? Och för att få en effektiv nitrifikation i en 9Liters modul så krävs ca. 15000L/tim...
#12 - 31 december 2009 00:05
På första frågan, svar ja. På andra frågan så räcker nog 15 m³/t bra till så lite som 9 liter filtermatta bara det är en jämn genomströmning!
#13 - 31 december 2009 01:54
Om det krävs så mycket cirkulation för att syresätta nitrifikationsbakterierna, hur är det då med ytterfilter tex fluval FX5? 3500l/h och ca 20 liter filtermassa är inte i närheten av 1200l/h för 0,7 liter filtermassa, men det verkar funka bra ändå.
Jag vet inte hur mycket cirkulation som behövs, detta är bara något jag kom att tänka på när jag läste igenom tråden.
#14 - 31 december 2009 02:33
Kom ihåg att en högre fart på vattnet ger en bättre syresättning vilket i sin tur borgar för en bättre bakterietillväxt med mindre risk för döda zoner med anaerob bakterietillväxt som följd.

Att just 2252 fungerar så pass bra som det gör skulle jag tro beror på det enkla faktum att det dels är ett kraftfullt innerfilter men framför allt att dess konstruktion med lagom mycket motstånd gör att den höga genomströmmningen håller större delen av filtermediet väl syresatt och fritt från mulm och exkrementer, det finns bla en adapter samt extrakassetter till 2252 där den bla kan användas i dammar och även om detta verkar fungera så är jag tveksam då genomströmmningen minskar markant.

Att sen jämföra innerfilter och ytterfilter är i mitt tycke lite som att hävda att äpplen är godare än päron, dock har fx5 25 liter stående filtermatta och plats för ytterligare 6 liter valfritt media, tyvärr presterar fluvalen inte i närheten av dom utlovade 3 500 liter per timme utan har i test bara nått upp till under 60% av sin utlovade kapacitet.
#15 - 31 december 2009 02:59
Nu var det inte direkt en jämförelse av effektivitet eller något liknande jag gjorde, och om fx5 inte håller vad det lova så ta något eheim ytterfilter för den delen. Borde inte dom också behöva en enorm cirkulation för att tillgodose bakteriernas behov av syre, eller är det annorlunda med ytterfilter kanske?
#16 - 31 december 2009 03:00
Jag har också gjort ett "hemmagjort innerfilter". Jag har två stycken pumpar, ena är en fluval 4plus som ska pumpa i 1000L/h och den andra pumpar i 1100L/h, till detta så har jag 7,5L filtermatta. Menar ni att det var bättre förut med 0,5L filtermatta och bara en cirkulationspump?

Jag kan ha missförstått så ta hänsyn till det då jag är trött 8-)
#17 - 31 december 2009 11:17
joelvuo skrev:
Jag har också gjort ett "hemmagjort innerfilter". Jag har två stycken pumpar, ena är en fluval 4plus som ska pumpa i 1000L/h och den andra pumpar i 1100L/h, till detta så har jag 7,5L filtermatta. Menar ni att det var bättre förut med 0,5L filtermatta och bara en cirkulationspump?

Jag kan ha missförstått så ta hänsyn till det då jag är trött 8-)
Enligt Hr.gaffels tes så är det så som du menar men det han påstår stämmer ju inte i praktiken! Har du en liten filtermatta med ett väldigt högt flöde igenom så byggs ju givetvis skiten upp mycket fortare än bakterierna hinner bryta ner den! Väldigt många som har problem med sina akvarier sitter just med små innerfilter och om det sen står eheim på den har ingen betydelse, rätt filtermaterial i tillräcklig mängd för antalet fiskar är vad man ska sikta på för att få ett relativt underhållsfritt akvarium med en stabil effektiv biologisk nedbrytning! Jag själv siktar alltid på att minst 1% av akvarievolymen ska bestå av filteryta (1L/100L) :)
#18 - 1 januari 2010 02:57
Yoink skrev:
Nu var det inte direkt en jämförelse av effektivitet eller något liknande jag gjorde, och om fx5 inte håller vad det lova så ta något eheim ytterfilter för den delen. Borde inte dom också behöva en enorm cirkulation för att tillgodose bakteriernas behov av syre, eller är det annorlunda med ytterfilter kanske?
Du måste skilja på teoretiska fakta och praktisk tillämpning men du svarar faktiskt på din egen fråga eftersom ett ytterfilter av en viss klass i regel har en högre genomströmmningshastighet än samma klass av innerfilter, de bakterier du eftersträvar att ha god tillväxt på i filtermediet älskar alltså syre, syre får bakterierna transporterade till sig med vattnet, hög genomströmmning ger alltså en rad fördelar, dels en högre syresättning av bakterierna men även en högre mekanisk polering av filtermediet där bakteriekollonierna huserar vilket gynnar vattnets flöde genom bakteriekollonierna, när åheim hävdar att vatten i hög fart genom en filtermatta på någotvis skulle kunna vara skadligt för bakteriernas tillväxt eller förmåga till nitrifiering pratar han i nattmössan, dålig syresättning pga för hög temperatur eller dålig flöde är alltså 2 vanliga bovar, kombinera ex ett igensatt filtermedie med en varm sommardag där akvarietemperaturen passerar 30° så har du ett akut problem.

Att jag sen i ett 300 liters akvarium har 4 st ytterfilter med en nominell flödeshastighet av 4 250 liter vatten i timmen genom 26 liter filtermatta hör liksom inte hit men det bästa filtret i den samlingen är en universal 1250 som jag monterat på en 3 liters kanister till en 1018(samma kanister som till eheim 2213..) I det filter med högst flöde har jag alltså minst filtermedie och jag blir lika glad varje gång jag öppnar för att se om det behöver rengöras.
#19 - 1 januari 2010 14:21
Var och en får skaffa sig en egen uppfattning om vad som fungerar men jag hävdar bestämt att det är oändligt mycket viktigare att ha en ordentlig filteryta med måttlig genomströmmning än en liten filteryta med en våldsam genomströmmning, detta baserar jag på resultaten det ger i mina 5 och min akvariehandlares 250 akvarier, så yra på du gaffel och så borde du "leva som du lär", för det hör visst hit!

Ska tillägga att även jag har en gång i tiden använt små innerfilter med stor genomströmmning, men då hade jag ingen aning om vikten av filteryta och då upplevde jag mycket sjukdom och konstigheter men kopplade inte ihop det med filtreringen!
#20 - 1 januari 2010 14:47
Eftersom Eheim själva tagit fram "påbyggnadsfiltermassa" utan någon anvisning om att det skulle bli sämre effekt med dem än originalburken, tror jag nog att tanken bakom det är just att man ska kunna få en effektivare rening med fler filter. Det låter ju lite logiskt att Eheim har kontrollerat det noga innan de skickar ut det på marknaden på något sätt.
#21 - 1 januari 2010 15:51
perfetto skrev:
Eftersom Eheim själva tagit fram "påbyggnadsfiltermassa" utan någon anvisning om att det skulle bli sämre effekt med dem än originalburken, tror jag nog att tanken bakom det är just att man ska kunna få en effektivare rening med fler filter. Det låter ju lite logiskt att Eheim har kontrollerat det noga innan de skickar ut det på marknaden på något sätt.
Ja bygger man på med fler muduler så klarar de större fisklast trots att genomflödet bli mindre och det bekräftar min tes:)
#22 - 1 januari 2010 16:58
Behöver bakterierna mer syre än fiskarna?
#23 - 1 januari 2010 19:33
åheim skrev:
Ja bygger man på med fler muduler så klarar de större fisklast trots att genomflödet bli mindre och det bekräftar min tes:)

- Jag undrar om genomflödet blir så mycket mindre egentligen. Det syns iallafall ingen skillnad på pumpstrålen oavsett om jag har en originalburk monterad eller alla fyra som jag hade som mest faktiskt. Det blir nog tillräckligt mycket vatten i de silrör som löper rakt igenom filtren ändå, tror jag.
#24 - 1 januari 2010 20:47
perfetto skrev:
- Jag undrar om genomflödet blir så mycket mindre egentligen. Det syns iallafall ingen skillnad på pumpstrålen oavsett om jag har en originalburk monterad eller alla fyra som jag hade som mest faktiskt. Det blir nog tillräckligt mycket vatten i de silrör som löper rakt igenom filtren ändå, tror jag.
Nej givetvis påverkas inte strålen i utblåset men vattnet går långsammare genom filtermaterialet eftersom det har en större area med fler moduler;)
#25 - 2 januari 2010 03:36
åheim ibland är du bara så in i helvete korkad att jag bara skulle önska att du någon gång presenterade lite bilder på din hobby, men eftersom det inte är första gången jag eller andra ber om just detta så skit samma, jag orkar inte bjäbba med tonåringar.

Lycka till med bygget perfetto, skulle du stöta på patrull så kan du enklast plocka ihop ditt powerline igen och stoppa ner det i ett hmf!
#26 - 2 januari 2010 08:48
Gaffel skrev:

Lycka till med bygget perfetto, skulle du stöta på patrull så kan du enklast plocka ihop ditt powerline igen och stoppa ner det i ett hmf!

- Thank´s, jo skulle det visa sig att det inte fungerar bättre såhär, finns grejorna kvar : )
#27 - 2 januari 2010 15:31
Gaffel skrev:
åheim ibland är du bara så in i helvete korkad att jag bara skulle önska att du någon gång presenterade lite bilder på din hobby, men eftersom det inte är första gången jag eller andra ber om just detta så skit samma, jag orkar inte bjäbba med tonåringar.

Du verkar va en bitter gubbe Gaffel men hoppas bilderna piggar upp:)

http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/010.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/009.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/011.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/003.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/016.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/017.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/018.jpg
Och en liten krasslig ocellatus som nu är pigg och ska få flytta tillbaka här i dagarna
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/019.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/013.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/015.jpg
#28 - 2 januari 2010 15:37
Gaffel skrev:

Du verkar va en bitter gubbe Gaffel men hoppas bilderna piggar upp:)
(så här ser en effektiv filtrering ut gaffel)

http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/010.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/009.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/011.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/003.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/016.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/017.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/018.jpg
Och en liten krasslig ocellatus som nu är pigg och ska få flytta tillbaka här i dagarna
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/019.jpg
#29 - 3 januari 2010 05:54
Grattis, jag ser att du har skaffat akvarier!
#30 - 3 januari 2010 08:47
Jag antar att ni båda - Gaffel och åheim - är nöjda med era resp. filtreringsmetoder, så...hur ofta byter ni vatten och hur mycket per gång?

Gissningsvis ska väl effektivare filtrering innebära mindre andel bytt vatten per tidsenhet?
#31 - 28 januari 2010 14:13
Ja och nej, jag gör ett 20% delvattenbyte på alla akvarier varje söndag eftersom jag därefter göder med pmdd och tillsätter EC.
#32 - 28 januari 2010 17:33
Gaffel skrev:
Ja och nej, jag gör ett 20% delvattenbyte på alla akvarier varje söndag eftersom jag därefter göder med pmdd och tillsätter EC.

- Oki, men du kör med färdigköpt pump väl? Eller har du också något hemmabygge för bättre effekt?
#33 - 29 januari 2010 22:14
Bästa exemplet är 300 liters papegojträsket där jag kör följande konstellation.

Eheim 2028 Pro2 med timerstyrd Tetratec UV 400, DIY Eheim Universal 1250/Classic 1018, samt en Eheim 2217 Classic, alla filters insugsrör ligger i en HMF tub, kör dessutom ytterligare en Eheim 2217 Classic med bara vadd för partikelrening plus ett Hydor Koralia 2 för cirkulation.
#34 - 31 januari 2010 08:53
Gaffel skrev:
Bästa exemplet är 300 liters papegojträsket där jag kör följande konstellation.

Eheim 2028 Pro2 med timerstyrd Tetratec UV 400, DIY Eheim Universal 1250/Classic 1018, samt en Eheim 2217 Classic, alla filters insugsrör ligger i en HMF tub, kör dessutom ytterligare en Eheim 2217 Classic med bara vadd för partikelrening plus ett Hydor Koralia 2 för cirkulation.

- Ja det låter ju mycket det. Själv kör jag min 375:a Zebraciklider med en Eheimpump nedstucken i 9 liter filtermassa.

Firrarna mår prima och är pigga som mörtar : )
#35 - 2 februari 2010 03:29
Jo men även om hmf-tuben är stor som ett tvålitersmått så är den väl dold bakom lavasten, övrig filtervolym är omk 16 liter vilket behövs med den fisklasten.

Annons