Hemsidor om fiskodling sökes

#1 - 4 januari 2005 12:12
Hej!
jag har köpt regnbågsfiskar (randig) och dom leker i mitt kar tror jag. men eftersom jag har botier och andra fiskar så klarar sig inte äggen.
Jag har planer på att köpa ett begagnat 64 liters för att se om jag lyckas. Jag har läst den engelska sidan som brukar rekomenderas, men jag känner att allmänna tips och bilder från folk som odlar olika sorters fiskar hemma hade varit bra.

bottengrus? yngelfoder? filter? inredning? vattenbyte? ljus? växter? ja, många frågor dyker upp men det mesta kan man kanske få reda på genom att läsa om andras erfarenheter på dersa hemsidor.

Urban
#2 - 4 januari 2005 12:44
Håller med dig!

Söker med efter en länk om hur man går till väga den dagen man vill odla sina fiskar. Gärna en guide i form av Windows-utförande :)
#3 - 4 januari 2005 13:00
Vet inte om det är till nån hjälp men kolla in min dagbok där står det mina erfarenheter när jag försökte odla preacox.

Finns nog på min zoon oxå.

Vilken engelsk sida var det du kollade på??
Kolla in den här länken... står otroligt mycket nyttigt om regnbågar:
http://members.optushome.com.au/chelmon/Contents.htm
#4 - 4 januari 2005 21:47
Det verkar tyvärr inte finnas så mycket på svenska om odling mer än om ciklider och ancistrus. Anledningen tror jag är att det är just ciklider och L-malar som varit "på modet" i Sverige under hela internets livstid.

Jag hade tyckt det varo jättekul om vi var fler som försökte lära oss odla frilekare.

Kanske jag skulle ta mig samman och skriva om de odlingar jag försökt mig på sedan jag började lite mer målmedvetet för ett år sedan? Hmm, tackar för inspirationen.
#5 - 4 januari 2005 22:13
Allteftersom jag odlar saker skriver jag in det här: http://mikes-machine.mine.nu/Breeding%20notes.htm

Ingen lång lista, men flera är lite ovanligare. Det mesta finns också på svenska i min dagbok, som f.n. inte är tillgänglig.
#6 - 5 januari 2005 10:56
Hej!

Tack för tips!

Jag har tittat på alla ämne under regnbågsfiskar som någonsin har skrivits. inte läst allt, men där står faktiskt en del som är bra att veta. man behöver ju inte göra om dom värsta missarna. flytta äggen tex verkar vara vanskligt och se till så man har rätt filter i karen och rätt mat tillgänglig när det behövs.
Spännande, jag får väl sätta igång och skaffa ett par 60 litare (ett till lek och ett som barnkammare)
Fortsätt gärna på tråden så får vi kanske ihop nåt till sist.

Urban

Annons