Hinner inte läsa igenom alla trådar om nitrit!!!

#1 - 11 december 2005 15:08
Jag har precis introducerat fiskar (tio Kardinaltetror och tre Praktbotior i ett 140L kar). Mätte en del värden som jag inte vet hur jag ska tyda.

Ph: 7,5 (hyfsat antar jag)
No2-N: 5 mg/L
No2: 16,5 mg/L

No3: 40 mg/L

Vilket är Nitrit? Nitraten är ju No3, men nitrittestet hade ju två värden. Ska nitrit och nitrat vara noll?
#2 - 11 december 2005 15:45
no2 ska va noll.
en snabb googling angav no2-n till att va nitrit.

om ja inte blandar ihop enheterna är 16.5mg lika med 16.5ppm vilket jag har svårt att tro att de skulle va.
redan 1 är direkt giftigt för fiskar.

kör du med stickor ?
#3 - 11 december 2005 15:50
Är ingen expert på kemi (låångt ifrån) men jag svarar ändå.

No2- är Nitrit, det ska vara noll. Nitrit är farligt för fiskarna.
I mitt akvarium ligger nitratet mellan 10-20 mg/l. Mitt test är inte så exakt på just det.
Tror att du har lite högt nitrat värde och absolut för högt nitrit! (eftersom du inte ska ha nitrit i vattnet)

Nu hoppas jag att jag inte har svarat dig helt uppåt väggarna!

Mvh /Jazzo
#4 - 11 december 2005 15:53
Om testen stämmer så har du dödlig mängd nitrit.
Byt vatten tillsätt bakteriekultur testa vattnet.

NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
Nitritinnehållet är däremot ca 3.2 gånger större eftersom då räknas även syrets vikt med.
NO2 mängden nitrit.
#5 - 11 december 2005 15:55
I fall du har växter så är det bra om nitrat ligger mellan 10-20 ppm, men nitrit ska alltid vara noll.

I fall du har nitrit bör du göra ett vattenbyte nu direkt och testa vattnet igen om ett par timmar. Så länge nitrittestet ger utslag får du fortsätta med upprepade vattenbyten. Du bör även tillsätta Nitrivec (eller likvärdigt preparat) efter varje vattenbyte.

Lycka till!
#6 - 11 december 2005 16:33
[QUOTE=Raven]kör du med stickor ?[/QUOTE]

Jag använder Sera No2-test med glasburk och div småflaskor. Då är det ett snabbt vattenbyte som gäller för att inte fiskarna ska dö direkt. Hur fort går det innan de dör av mina värden?
#7 - 11 december 2005 17:09
1/3 av vattnet bortbytt och Nitrivec och Aquatan tillsatt enligt anvisningarna. Nu blir det utfodring av barnen och nattning så återkommer jag med de nya mätvärdena efter 21-tiden. Häng kvar :eek:
#8 - 11 december 2005 17:17
Har du så högt nitrit värde så bör de snappa efter syre vid ytan eller ligga på botten med fenorna tryckta intill kroppen.
De röda blodkropparna förstörs som transporterar syre och fisken dör.
Gällamellerna kan också bli skadade så fisken framtid blir oviss.

Mata inte förrän värdena är ok.

Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
#9 - 11 december 2005 19:25
Har förstått det mesta, men vad jag inte begriper är hur jag kan ha nitrit i karet när jag inte haft några fiskar i det. Jag trodde nitriten kom från fiskarnas avföring.
#10 - 11 december 2005 19:28
Visar testen rätt, gör du rätt, testa kranvattnet för att kolla.
Ta sedan hälften från akvariet och hälften från kran.
#11 - 11 december 2005 19:35
Nya mätvärden

[QUOTE=Kramfors]Visar testen rätt, gör du rätt, testa kranvattnet för att kolla.
Ta sedan hälften från akvariet och hälften från kran.[/QUOTE]

Jag har gjort som det står i beskrivningen. Verkar tämligen simpelt. Jag gjorde ett test nyss i karet och NO2-halten hade gått ner till 3,3 mg/L. NO2-N var 1 mg/L.

NYA VÄRDEN 12/12, 11.30
No2-N: 1 mg/L
No2: 3,3 mg/L

Praktbotiorna simmar ut och in i gömställena och Kardinaltetrorna stimmar lugnt omkring. Inga fällda fenor och inget fladdrande med gälarna. De verkar vara i god form fortfarande.
#12 - 11 december 2005 20:12
[QUOTE=Netom][QUOTE=Kramfors]Visar testen rätt, gör du rätt, testa kranvattnet för att kolla.
Ta sedan hälften från akvariet och hälften från kran.[/QUOTE]

Jag har gjort som det står i beskrivningen. Verkar tämligen simpelt. Jag gjorde ett test nyss i karet och NO2-halten hade gått ner till 3,3 mg/L. NO2-N var 1 mg/L.

Eftersom det handlar om färgskalor så blir det ju inte särskilt exakt. Ska kolla kranvattnet samtidigt.[/QUOTE]
har du kollat bäst före datum,har väl förekommit gamle test
mvh janne
#13 - 12 december 2005 09:04
[QUOTE=Netom]
Eftersom det handlar om färgskalor så blir det ju inte särskilt exakt. Ska kolla kranvattnet samtidigt.[/QUOTE]
Kollade kranvattnet och det var nitrit i det också fast det var på den lägsta skalan. Ska det vara det? Låter som om det är bajs i kranvattnet ju [xx(]
#14 - 12 december 2005 09:28
Gränsvärden för nitrit i utgående dricksvatten 0,10 (mg/l NO2), hos andvändaren 0.
Otjänligt 0,50 (mg/l NO2)
#15 - 12 december 2005 09:47
Ett gränsvärde kan inte vara noll. Noll är så extremt att det inte finns. Vad man kan säga är ej mätbart. Men inte noll.
#16 - 12 december 2005 09:53
I SLV FS 2001:30 står det inget om gräsvärde hos användare och det tolkar jag som att det finns inget värde, så om man testar för nitrit i sitt kranvatten kommer testen att visa 0.
#17 - 12 december 2005 10:43
Finns det inget gränsvärde så är det så att det inte finns någon gräns. Inte att gränsen är noll.
#18 - 12 december 2005 13:12
[QUOTE=Danei]Finns det inget gränsvärde så är det så att det inte finns någon gräns. Inte att gränsen är noll.[/QUOTE]

Jag förtår att du har svårt att fatta, men om jag uttrycker något klarare, det får inte vara nitrit i kranvattnet hos användaren, och för att veta om det är nitrit i kranvattnet så för det flesta är en dropptest det enklaste, som ska visa att det finns 0 nitrit i kranvattnet.
#19 - 12 december 2005 13:20
Du kan inte sätta gränder på noll. Det finna alltid föroreningar. Vissa så små att det är svårt att hitta. Men det finns. Alla gränser som finns är mer än noll. Du kan inte bevisa att något är noll.
#20 - 12 december 2005 13:29
Är du dum, testen visar 0.
#21 - 12 december 2005 13:33
vilket betyder att det är mindre än det går att detektera med det testet. Men inte nödvändigtvis att det är noll. Antagligen är det ju inte det. Hur kan bakterierna bryta
ner något som inte finns?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 12 december 2005 14:41
Rätt korkad diskussion överhuvudtaget- vad spelar det för roll om nitriten är 0 eller 0,0001 eller nåt sånt. Även om inte det exakta värdet är 0 så blir resultatet av ett extremt lågt värde samma som om det vore 0.

Vad gäller Netom ursprungliga fråga så tycker jag att du skall kolla med en annan test.
För säkerhets skull - byt vatten och tillsätt en dubbel dos av en bakteriekultur
#23 - 12 december 2005 22:08
Ursäkta att jag lånar tråden lite. Men kan det avhjälpa nitritproblem
att använda sig av ett gammalt innerfilter från ett nitritfritt kar?
Har själv fått samma problem i ett nystartat kar.
Skulle det då funka att göra vattenbyte,tillsätta bakteriekultur och köra med ett gammalt inkört innerfilter?

Mvh Peter
#24 - 12 december 2005 22:54
Ja.
#25 - 12 december 2005 22:56
[QUOTE=Sacrium]Men kan det avhjälpa nitritproblem
att använda sig av ett gammalt innerfilter från ett nitritfritt kar?[/QUOTE]
definitivt.
uppgraderar man är det en bra simpel effektiv lösning som kraftigt reducerar risken för problem men samtidigt bör man ha i åtanke att reningen inte bara sker i filtret utan även i bottengruset till exempel.
och på alla andra ytor genom en såkallade "biofilmen"
men är man lite försiktig så.

Skulle det då funka att göra vattenbyte,tillsätta bakteriekultur och köra med ett gammalt inkört innerfilter?

enbart ett inkört innerfilter skulle göra mycket.
#26 - 13 december 2005 10:41
Då kör vi på detta. Har dragit igång ett innerfilter i det nu, och är precis på gång med 50% vattenbyte. Tack för hjälpen, Raven!
#27 - 14 december 2005 00:01
[QUOTE=batski]I fall du har nitrit bör du göra ett vattenbyte nu direkt och testa vattnet igen om ett par timmar. Så länge nitrittestet ger utslag får du fortsätta med upprepade vattenbyten. Du bör även tillsätta Nitrivec (eller likvärdigt preparat) efter varje vattenbyte.[/QUOTE]

Nu har jag bytt vatten varje dag sedan i söndags. Två gånger i måndags. Idag bytte jag vatten vid 18-tiden och när jag mätte Nitrit-värdet vid 21-tiden så var det fortfarande 16,5 mg/L No2. Börjar fundera på om det är ngt fel på testet. Finns det något annat än de med två småflaskor och en glasburk (från Sera)?
#28 - 14 december 2005 00:16
Låter konstigt. Hade ett värde på 3.5 när jag skrev igår. Idag har jag kört i ett inkört innerfilter, kört 50% vattenbyte och i med nitrivec. Nu är det nere på 0.3. Inte ok. Men det är ju på bättringsvägen iaf.

Har du inget annat kar du kan testa på då? Som du vet är nitritfritt. Kanske en polares?
#29 - 14 december 2005 00:24
Badkar

[QUOTE=Sacrium]Har du inget annat kar du kan testa på då? Som du vet är nitritfritt. Kanske en polares?[/QUOTE]

Det enda kar jag har som jag vet är nitritfritt är mitt badkar :D .
#30 - 14 december 2005 00:26
Och det blir ingen klokare på ;)
Men det visar inte på nitrit i kranvattnet antar jag?
#31 - 14 december 2005 03:01
[QUOTE=Sacrium]Och det blir ingen klokare på ;)
Men det visar inte på nitrit i kranvattnet antar jag?[/QUOTE]

Jo faktum är att det testet fick gul färg och visade på låga värden av nitrit i mitt dricksvatten (kommunalt)
#32 - 14 december 2005 07:39
[QUOTE=Netom]Nu har jag bytt vatten varje dag sedan i söndags. Två gånger i måndags. Idag bytte jag vatten vid 18-tiden och när jag mätte Nitrit-värdet vid 21-tiden så var det fortfarande 16,5 mg/L No2. Börjar fundera på om det är ngt fel på testet. Finns det något annat än de med två småflaskor och en glasburk (från Sera)?[/QUOTE]

Det låter mysko. Inte minst för att ett så högt värde inte verkar rimligt... JBL är ett bra märke, men Sera borde funka bra det med. Känner du ingen som du kan låna ett annat testkit av. Alternativt kan du be akvariebutiken att testa ditt vatten. Skulle det vara fel på ditt test måste du kunna få pengarna tillbaka.
#33 - 14 december 2005 14:56
Nu har jag varit på akvariebutiken och pratat med dem. Jag fick några mästickor som komplement till mina andra mätverktyg. Stickan visade följande resultat:

No3: 50
No2: 5
GH,DT,TH: <6
KH: 6
Ph:7,2

Dessa värden mättes en timme efter att jag tillsatt 35 ml Toxivec.
#34 - 14 december 2005 16:01
Var nitriten 5,0 eller 0,5 mg/l
#35 - 14 december 2005 17:17
[QUOTE=Kramfors]Var nitriten 5,0 eller 0,5 mg/l[/QUOTE]

5 mg/L var det

Nu har jag tagit bort kolfiltermediat efter ett tips från butiken. Vi får se vad som händer.
#36 - 18 december 2005 12:55
Som avlsut på den här tråden kan jag meddela att efter att jag tagit ut kolfiltret har nitriten sjunkit till en icke skadlig nivå. Det återstår ändå en hel del att göra. Nu börjar algerna frodas istället. I och för sig helt väntat men ändå.
#37 - 18 december 2005 15:40
Så bar att du har fått ner värdena. Varför använde du kolfilter?
#38 - 18 december 2005 16:21
Vattnet blir rent av kol, byter man inte kolet så renar det som en filtermatta som börjar sitta igen.
#39 - 18 december 2005 16:47
[QUOTE=Danei]Så bar att du har fått ner värdena. Varför använde du kolfilter?[/QUOTE]

Därför att det följde med filtret när jag köpte det :o plus att jag är nybörjare.

Annons