hitta fisk i/runt lund

#1 - 27 juli 2007 19:06
Hej!

Jag och min pojkvän har skaffat två stora akvarier (till;)) och tänkte hitta lite invånare till dem. Vi bor i lund och har tittat lite runt men inte hittat någon särskilt välsorterad akvarieaffär som har andra fiskar än guppys och neontetror (inget fel på dem :)).

Vi är på jakt efter något av:

kakaduaciklid
palettciklid
fjärilsciklid
jättepisksnärtsmal/pisksnärtsmal
skalarer
glödbandstetra
silvertipstetra
svenskodlade endlers
pansarmal
macropod

Skalarerna skulle vi helst vilja ha hemodlade (heter det så?) och det är ett plus om de andra också är det.

Om någon vet något så är vi tacksamma för svar!:)
Guest
#2 - 27 juli 2007 21:09
VictoriaR skrev:
Hej!

Jag och min pojkvän har skaffat två stora akvarier (till;)) och tänkte hitta lite invånare till dem. Vi bor i lund och har tittat lite runt men inte hittat någon särskilt välsorterad akvarieaffär som har andra fiskar än guppys och neontetror (inget fel på dem :)).

Vi är på jakt efter något av:

kakaduaciklid

palettciklid

fjärilsciklid

jättepisksnärtsmal/pisksnärtsmal

skalarer

glödbandstetra

silvertipstetra

svenskodlade endlers

pansarmal

macropod

Skalarerna skulle vi helst vilja ha hemodlade (heter det så?) och det är ett plus om de andra också är det.

Om någon vet något så är vi tacksamma för svar!:)

Egentligen är det inte så svåra arter att finna och nu börjar även akvariefisk säsongen dra igång igen har jag märkt på grossistlistorna.

Är det Sturisoma arter du letar efter när du skriver Jättepisksnärtsmal.
Silvertipstetra vet jag inte heller vad det är, är inte så hemma på alla handelsnamn:)

Alla dom arter du nämner har jag sätt i mina lokala butiker förutom svenskodlad Endlers men har inte ni några stora butiker neråt landet med...vet sandby eller heter den stoby är rätt stor.
#3 - 3 augusti 2007 09:04
Det finns några djuraffärer här omkring men man vet ju inte hur bra de egentligen är. Vi hittade förövrigt en i malmö som vi köpte glödbandstetror, silvertippar, pansarmalar och fjärilsciklider i och den verkade ha lite ovanliga fiskar och kunnig personal.

pisksnärtsmalen heter sturisoma ponamense på latin och silvertipparna kallas väl egentligen för koppartetra. de är kopparröda med vita spettsar på fenorna.

vi är också intresserade av ifall någon odlar hemma och säljer.
#4 - 3 augusti 2007 09:14
VictoriaR skrev:
Det finns några djuraffärer här omkring men man vet ju inte hur bra de egentligen är. Vi hittade förövrigt en i malmö som vi köpte glödbandstetror, silvertippar, pansarmalar och fjärilsciklider i och den verkade ha lite ovanliga fiskar och kunnig personal.

pisksnärtsmalen heter sturisoma ponamense på latin och silvertipparna kallas väl egentligen för koppartetra. de är kopparröda med vita spettsar på fenorna.

vi är också intresserade av ifall någon odlar hemma och säljer.

Hej
Mht. dvägciklid, kan jag rekomender Håkanstorps Zoo - Danska Vägen 53 B i Malmö- Öppettider: Måndag-fredag: 16.00 - 18.00 och lördag 10.00 - 14.00
Der är också Akvarietjänst på S:t knuts Torg 6 i Malmö öppet Vard. 09.00 - 18.00 lördag 09.00 - 13.00 Fråga efter Harry eller Peter, dom vet ganska mycket. Der är också Zoo-Giganten i Lomma, klart stöst men också klart dyrest.
#5 - 4 augusti 2007 12:44
Hej på dig!

Vi har faktiskt hittat till Håkanstorps zoo tror jag och det var på akvarietjänst vi köpte fiskarna. men tack för tipset ändå. roligare när andra säger att det är bra med. vet inte vem vi pratade med men han hade långt vitt hår och var jättestor. fast han kunde mycket.

Vi får pallra oss till lomma med. man kan ju passa på att bada med.:D
#6 - 4 augusti 2007 13:17
Bada kan du göra på Tylösand när ni åker till Åleds Akvarium;).
Jag vet att det inte ligger i närheten av er, men butiken är väl värd ett besök om ni har vägarna förbi: www.aleds.se .
#7 - 5 augusti 2007 11:41
ååå jag tittat på deras hemsida för att tag sen. känner några som bor i närheten som vi skulle kunna åka med. har tänkt på det länga [:-34]
#8 - 5 augusti 2007 11:48
Så kan ni åka ytterligare 8 mil norröver så sätter jag på kaffekannan;)!
Åleds är väl värt ett besök kan jag lova!
#9 - 5 augusti 2007 13:25
Denna affären är att rekommendera

Sandby Ciklid-Hobby
Vinkelhaken 1 C
24732 SÖDRA SANDBY
Tlf. 046 - 572 20

Det han inte har inne brukar han kunna skaffa. Och så har han en så vackert förnamn!

MVH Lasse

Annons