Hittade groddar i akvariet!

Myzco
#1 - 27 oktober 2004 12:12
Hej, såg just något mkt konstigt i mitt akvarium. Jag har inga växter i det akvariet men nu såg jag minst tre groddliknande saker på botten. med vit stjälk och grönt "frö" längst upp. Jag har tagit regnvatten i det akvariet. Kan det ha fört in någon växt? är det en svamp? jag har nät för botten så fiskarna har inte kunnat äta upp dem. Låter dem vara kvar och ser vad det blir av dem.

Vad är det jag har hittat?
#2 - 27 oktober 2004 12:24
hur stora är de? ingen bild?
#3 - 27 oktober 2004 12:58
Har du matat med gurka eller tomat?
Myzco
#4 - 27 oktober 2004 15:06
Nej, jag har bara matat med flingor i nån vecka. innan det så fick dom ingen mat i en vecka eller nått. (Experimenterar lite för att få dom att leka). Jo dom ser ut och är precis i samma storlek som groddar. Jag har inte haft nån groddar hemma.. aldrig. stjälken är väl 4 cm och det gröna "fröet" ett-två-tre millimeter.
#5 - 27 oktober 2004 15:19
Det kan vara nästan vad som helst men inte svamp i varje fall.
Troligen har du fått in dem med regnvattnet.

En gång i tiden försökte jag plantera ris i akvariet (sk paddy-ris som jag köpt på Fyris zoo som gnagarföda). Men det blev bara groddar pga dålig belysning. En annan gång försökte jag gro vattenkrasse men det blev mer som vanlig andmat men med längre rötter.
Myzco
#6 - 27 oktober 2004 16:00
då har jag lärt mig nått nytt idag. groddar kan vara vilken växt som helst? jag tänker på dom där "sakerna" man brukar äta. som finns på salladsbordet bland grönsakerna.... heter inte dom groddar?
#7 - 27 oktober 2004 16:12
När frön gror så kallar man det groddar. De groddar du tänker på är nog alfaalfa-groddar som kommer när man vattnar frön av just alfaalfa (eller blå luzern som örten oftare kallas)

/olivia
#8 - 27 oktober 2004 16:48
Åhh vad tufft, älskar såna där små mysterier! Skriv gärna här när du vet mer =)
#9 - 27 oktober 2004 17:25
Hej nu kommer jag in här. Kan man lägga någon sorts frön i akvariegruset så dom växer och blir gräs? Vilken sort? Ska man peta ner dom i gruset?
#10 - 27 oktober 2004 17:44
Ursprungligen skickat av Pulcher

Hej nu kommer jag in här. Kan man lägga någon sorts frön i akvariegruset så dom växer och blir gräs? Vilken sort? Ska man peta ner dom i gruset?

Det går nog inte så bra med vilka frön som helst när varken ris eller vattenkrasse fungerade. Se ovan.
Aponogeton går dock bra men så är de ju också riktiga akvarieväxter
#11 - 27 oktober 2004 18:01
Så paddy ris är bra och snyggt? Har du/finns det någon bild?
#12 - 27 oktober 2004 18:14
Jag är så fascinerad av groddar att jag måste skriva av mig lite. De vanligaste groddarna är just alfaalfa, men faktum är att man kan använda många fler sorter. Mungbönor, gröna linser brukar är också vanligt. Men mitt favorittips är gröna ärtor, dvs torkade sådana som man kokar ärtsoppa på (men då brukar man välja gula).

Ett annat tips är solrosfrön, men då äter man inte själva fröämnet utan planterar och snaggar av det gröna precis som krasse.

När fröet gror händer en en hel massa saker inuti, det bildas en massa vitaminer och näringen blir mycket lättare att ta upp av kroppen. Jag brukar grodda när jag fjällvandrar, rätt läckert att ha färska grönsaker hela vandringen.

Beskrivning hur man groddar finns i de flesta kokböcker, tänk bara på att vara nogrann med hygienen, det kommer då och då larm om salmonella som kommer med fröna och det är svårt att skydda sig mot.

Annat intressant om frön som gror är att låta dem bilda blad (men det kommer nog inte att hända under vattnet tyvärr). Första bladet/bladen kallas hjärtblad och om det är ett eller två delar in alla våra vanliga växter i två grupper. På land är tvåhjärtbladiga flest, men i vatten är det tvärtom. Enhjärtbladiga är t.ex. gräs, anubias, svärdplantor, cryptocoryner, vallisneria. Tvåhjärtbladiga är t.ex. vattenspikblad (för övrigt släkt med morot och palsternacka).

Så nu vet ni det...
#13 - 27 oktober 2004 19:20
Wow vad fränt! Häftigt att grodda under vandringen, det hade jag aldrig hört talas om. Hur sjutton fungerar det?
#14 - 28 oktober 2004 19:12
...grodda under vandringen... Hur sjutton fungerar det?

Groddburkarna som säljs i hälsokostbutiken är inte gjorda för friluftsliv, de går sönder. Så först behöver du en oöm plastburk, t.ex. mindre glasslåda eller burk för matrester. En ny och ren chiffonet disktrasa är bra som sil, men då måste man ha större frön än alfaalfa.

Grundreceptet för groddar är blötläggning 12 timmar och sedan sköljning i vatten två ggr per dag, färdiga efter 3-5 dagar. Problemet i fjällen är att det ofta är väl kallt, även mitt i sommaren. Det tar några dagar extra för groddarna att bli färdiga och får man frost får man stoppa ner dem i sovsäcken misstänker jag.

Ett tips är att ha mer än en burk och redan när man åker har man börjat på första omgången. Smaklig spis!
#15 - 29 oktober 2004 03:07
Hehe, det här var intresant, jag har satt igång några groddar bara för ett par dagar sedan, min plan är att sätta dem i akvariumet som ett extra mat-tillskott, eller helt enkelt se vad som händer.

Det låter som om nån av er har provat liknande experiment, det skulle uppskattas om ni delar med er av erfarenheter.

En erfarenhet jag kan dela med mig är att det finns en hel vanliga kruk-växter som man kan ha i akvarium. Min mor tipsade mig om detta, och jag fick nån slags planta hon hade i köks-fönstret, och den verkar fungera rätt så bra, den ser bra ut än så länge, och nu har det gått ett par veckor.
Ett bra och billigt alternativ till de dyra växter man köper på affären =)

Fast jag är ju ny här, det kanske alla vet redan =)
PatrikMalmo
#16 - 29 oktober 2004 05:00
Mm, det är spännande med lite olika tester. Finns en hel del krukväxter man kan ha i akvariet, men sällan under vatten någon längre tid. Fredskalla, Gullranka och Philodendron får med tiden rätt häftiga rötter om de är halvt nedsänkta i vattnet. Det har jag provat många gånger.

Annars kör jag en hel del tvärtom - akvarieväxter som krukväxter. Finns mycket att prova där!! Det mest extrema jag hört/sett var i allafall ett föredrag om vattenväxter med Peter Gaunitz - han kastade en dag helt sonika ut alla vanliga krukväxter och ersatte dem med vattenväxter. Bilder på det hade han också. Massor med små vattenbehållare av varierande storlek, med allt från rena vattenväxter till sumpväxter. Den fräckaste var en afrikansk vass av något slag som bidde väldigt stor (gick från golv till tak). Den körde han dessutom utomhus på sommaren.

Hilsen!!
#17 - 29 oktober 2004 06:16

Den fräckaste var en afrikansk vass av något slag som bidde väldigt stor (gick från golv till tak). Den körde han dessutom utomhus på sommaren.

Haha lysande =D

Annons