Hejsan!
Tillbringade lördagen med att rota runt i ladugården på sommarstället, där tidigare hyresgäster lämnat allsköns bråte efter sig. Där uppe på loftet låg det något intressant också! En heltäckande akvarieramp! Med plats för två lysrör! Och inte nog med det, den var 60x30cm, precis som mitt akvarium! Precis vad jag velat ha! Med en sådan tur hade det ju bara varit för bra om den fungerat också.:D Det gör den inte.
Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att den utsatts för damm, fukt och utomhustemperatur i så där 10 år... Men den ser ändå ganska fräsch ut, så jag tänkte se om det går att få ordning på den. Är väl inte otroligt att något ärgat eller rostat ihop inuti...
Så jag undrar helt enkelt, hur tusan gör jag? Vilka delar kan man tro behöver bytas? Det ska ju finnas stänkskyddade "lysrörshållare" eller vad det nu heter, alltså själva det elektriska och fasthållningen, utan det som det sitter fast i (kåpan), att köpa... (någon som fattar vad jag menar med den beskrivningen?) Har läst att folk fixar egna belysningar, sätter i extra rör i befintliga armaturer osv, så det måste ju finnas, men när jag söker hittar jag ingen sån, utan bara grejer med någon sorts kåpa/lampskärm eller vad det heter. Tänkte alltså (om jag inte hittar något jättetydligt fel när jag skruvar isär) att behålla bara själva plastlocket och sätta i nytt el-grejs. Är det någon som vet vad det är för grejer jag söker och var man hittar det? :):confused:
Det gäller alltså för lysrör på ca 43 cm, NRL K 2x15W 220V 0,36 amp "S-märke" står det på, om det är till någon nytta.
Har bara testat med ett lysrör eftersom jag bara äger ett sånt, men det borde väl lysa även om ett saknas, om rampen var hel alltså? Eller måste man prova med två rör?