Hittade trasig lysramp på loftet! Hjälp mig fixa!

#1 - 9 juni 2008 14:22
Hejsan!

Tillbringade lördagen med att rota runt i ladugården på sommarstället, där tidigare hyresgäster lämnat allsköns bråte efter sig. Där uppe på loftet låg det något intressant också! En heltäckande akvarieramp! Med plats för två lysrör! Och inte nog med det, den var 60x30cm, precis som mitt akvarium! Precis vad jag velat ha! Med en sådan tur hade det ju bara varit för bra om den fungerat också.:D Det gör den inte.

Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att den utsatts för damm, fukt och utomhustemperatur i så där 10 år... Men den ser ändå ganska fräsch ut, så jag tänkte se om det går att få ordning på den. Är väl inte otroligt att något ärgat eller rostat ihop inuti...

Så jag undrar helt enkelt, hur tusan gör jag? Vilka delar kan man tro behöver bytas? Det ska ju finnas stänkskyddade "lysrörshållare" eller vad det nu heter, alltså själva det elektriska och fasthållningen, utan det som det sitter fast i (kåpan), att köpa... (någon som fattar vad jag menar med den beskrivningen?) Har läst att folk fixar egna belysningar, sätter i extra rör i befintliga armaturer osv, så det måste ju finnas, men när jag söker hittar jag ingen sån, utan bara grejer med någon sorts kåpa/lampskärm eller vad det heter. Tänkte alltså (om jag inte hittar något jättetydligt fel när jag skruvar isär) att behålla bara själva plastlocket och sätta i nytt el-grejs. Är det någon som vet vad det är för grejer jag söker och var man hittar det? :):confused:

Det gäller alltså för lysrör på ca 43 cm, NRL K 2x15W 220V 0,36 amp "S-märke" står det på, om det är till någon nytta.

Har bara testat med ett lysrör eftersom jag bara äger ett sånt, men det borde väl lysa även om ett saknas, om rampen var hel alltså? Eller måste man prova med två rör?
#2 - 9 juni 2008 14:37
Jag skulle nog först och främst byta lysrören ;) Vänd rampen för att se om båda kapslarna där du monterar lysrören inte är sönder (jämför de båda). Jag förutsätter nu då att kontakten är intakt.

Eftersom den legat ganska länge under fuktiga och dammiga förhållanden kanske kapslarna har rostat sönder.

Det bästa tipset är nog att gå ner i din lokala lampaffär så dem får ta en titt på ditt fynd :D
#3 - 9 juni 2008 14:46
Tack för svar, fast jag fattar inte riktigt... Det var inte med några lysrör, jag tog det jag har i enrörsrampen... Fast det är ju bara ett...
Kapslarna? Är det grejerna där man sticker in lysrörsändarna? (Är inte så bra på benämningar på detta område) De ser hela ut...
Stickkontakten fick vi byta mot en jordad, jag har inga ojordade uttag att sätta den gamla i, men den borde funka.

Jo, just det, brukar rören vara serie- eller parallellkopplade?
#4 - 9 juni 2008 15:39
Har du hittat en vanlig takbelysning?
#5 - 9 juni 2008 16:01
Metalmaid skrev:
Har du hittat en vanlig takbelysning?

Nej, den måste vara till ett akvarium. En svart plastkåpa med hål för slangar och sladdar. Akvariet har väl gått sönder, kanske.
#6 - 9 juni 2008 16:21
Har den legat så länge byt allt....
#7 - 9 juni 2008 16:36
Prova med nya rör och glimtändare, lyser det är det bara att glädjas.
Är det fortfarande mörker som råder är det nog lika bra med en helrenovering ;)
#8 - 9 juni 2008 16:49
Metalmaid skrev:
Har den legat så länge byt allt....

Jo, det kanske är säkrast. Och enklast, med tanke på att jag inte vet var felet sitter.
Så här ser den ut. Kan man hitta en sån metalldel som sitter i mitten (med tillhörande elektronik i så klart) i någon lamp- eller byggaffär tro?
http://tinypic.com/view.php?pic=16gncas&s=3
#9 - 9 juni 2008 17:05
Har öppnat den, och inget ser rostigt eller bränt ut, vitt och fint. Men någon har ju pillat i den förut, ett par sladdar sitter ihop med påsförslutare... Och glimtändarna sitter som berget... Vet inte om man ska dra eller skruva så jag våga inte ta i. Men det ska nog gå att få ordning på skiten!
#10 - 9 juni 2008 19:16
Tack för svar, fast jag fattar inte riktigt... Det var inte med några lysrör, jag tog det jag har i enrörsrampen... Fast det är ju bara ett...

Kapslarna? Är det grejerna där man sticker in lysrörsändarna? (Är inte så bra på benämningar på detta område) De ser hela ut...

Stickkontakten fick vi byta mot en jordad, jag har inga ojordade uttag att sätta den gamla i, men den borde funka.

Jo, just det, brukar rören vara serie- eller parallellkopplade?

Jag kallar det för kapslar och javisst :), det är där du monterar lysrörens ändar.
#11 - 9 juni 2008 19:24
XenOn skrev:
Jag kallar det för kapslar och javisst :), det är där du monterar lysrörens ändar.

Aha, i så fall ser de hela ut, lite dammiga bara. Bra, då vet jag vad det heter också!
Jag har öppnat och kikat in nu iaf, ser inte så farligt komplicerat ut därinne ändå.:)Och nog är det seriekopplat alltid. Inte konstigt att det inte lyser med ett lysrör i då...[:o] Så om jag har tur räcker det med att fixa ett lysrör till... Det blir en sväng till zooaffären imorrn!
#12 - 9 juni 2008 19:58
Aha, i så fall ser de hela ut, lite dammiga bara. Bra, då vet jag vad det heter också!

Jag har öppnat och kikat in nu iaf, ser inte så farligt komplicerat ut därinne ändå.:)Och nog är det seriekopplat alltid. Inte konstigt att det inte lyser med ett lysrör i då...[:o] Så om jag har tur räcker det med att fixa ett lysrör till... Det blir en sväng till zooaffären imorrn!

HAHA jag vet faktiskt inte varför jag kallar det för kapslar ;) Det heter inte så så nämn inte mitt namn när du går till lampbutiken. :D:D:D:D
#13 - 9 juni 2008 20:14
Okej, jag lovar!:D (Edit: Efter lite googlande har jag sett att de kallas för lysrörshållare.)
Hittade ett gammalt lysrör till, som knappt lyser alls längre, och stoppade i. Det märkliga är att det gamla lysröret lyser (så gott det nu kan), men inte det andra (som är helt och ganska nytt). Om jag byter plats på dem är det fortfarande det gamla svaga som lyser, men inte det nya. Skumt!
#14 - 9 juni 2008 22:06
Glimtändarna skall alltid bytas när man byter lysrör.
#15 - 10 juni 2008 10:11
Karon skrev:

Glimtändarna skall alltid bytas när man byter lysrör.

Varför upprepar du det du skrivit?
#16 - 11 juni 2008 18:17
Konstigt...

Har skaffat nya glimtändare nu, för seriekopplade rör.

Men det är fortfarande likadant, så jag förstår inte riktigt vad det är som är fel. Jag har två lysrör att testa med, ett GroLux (lyser bra i annan armatur, ganska nytt) och ett ReptiGlo (gammalt, lyser mkt svagt och flimrigt i annan armatur). Sätter i dessa i rampen, GroLux lyser inte alls, ReptiGlo lyser svagt. Byter jag plats på dem är det likadant, det är alltså samma lysrör, GroLuxet, som inte fungerar oavsett vilken plats det sitter på. Är det fel på rören, armaturen eller passar de inte ihop?
#17 - 11 juni 2008 23:53
Har skaffat nya glimtändare nu, för seriekopplade rör.

Men det är fortfarande likadant, så jag förstår inte riktigt vad det är som är fel. Jag har två lysrör att testa med, ett GroLux (lyser bra i annan armatur, ganska nytt) och ett ReptiGlo (gammalt, lyser mkt svagt och flimrigt i annan armatur). Sätter i dessa i rampen, GroLux lyser inte alls, ReptiGlo lyser svagt. Byter jag plats på dem är det likadant, det är alltså samma lysrör, GroLuxet, som inte fungerar oavsett vilken plats det sitter på. Är det fel på rören, armaturen eller passar de inte ihop?

Jepp du har rätt jag tror att du har olika W (watt) tal på rören eller??? Ljusrör ramper är konstruerad för vissa watt, det sitter en så kalla drossel i dem och den avgör hur mycket rampen klarar av att driva i ditt fall 2*15w . Och byter du till en jorda kontakt så bytt sladd oxå så du får med en grön /gul tråd som skall skruvas in i ljusrampen chassi ram plåt (oftats märkt med en tre uddig gaffel eller eller likanande gogla på jordning så hittar du de olika betekningarna eller fråga i en lampbuitk eller el affär) så att även den blir jordad en liten säkerhets detalj :) men ack så bra och ha när det kommer vatten med i bilden.
#18 - 12 juni 2008 08:57
Mick13 skrev:
Jepp du har rätt jag tror att du har olika W (watt) tal på rören eller??? Ljusrör ramper är konstruerad för vissa watt, det sitter en så kalla drossel i dem och den avgör hur mycket rampen klarar av att driva i ditt fall 2*15w . Och byter du till en jorda kontakt så bytt sladd oxå så du får med en grön /gul tråd som skall skruvas in i ljusrampen chassi ram plåt (oftats märkt med en tre uddig gaffel eller eller likanande gogla på jordning så hittar du de olika betekningarna eller fråga i en lampbuitk eller el affär) så att även den blir jordad en liten säkerhets detalj :) men ack så bra och ha när det kommer vatten med i bilden.

Här har vi en expert på lampor :) Så dum jag känner mig nu efter alla mina improviserande inlägg i den här tråden. :D
#19 - 12 juni 2008 11:24
Mick13 skrev:
Jepp du har rätt jag tror att du har olika W (watt) tal på rören eller??? .

Nja, nog är jag oteknisk, men fullt så illa är det inte!;) Det två 15W-rör. Glimtändarna är 4-22W. Drosseln står det 1x30W på, så jag antar att även 2x15W i serie borde vara okej... Fast det är jag inte tillräckligt teknisk för att ha koll på!:D Men det borde väl räcka? Kan det dåliga röret "sno" mer spänning så att det inte räcker till för det andra? Eller sabba på något annat vis? Kanske borde köpa ett fräscht rör att testa med istället?

Mick13 skrev:
Och byter du till en jorda kontakt så bytt sladd oxå så du får med en grön /gul tråd som skall skruvas in i ljusrampen chassi ram plåt (oftats märkt med en tre uddig gaffel eller eller likanande gogla på jordning så hittar du de olika betekningarna eller fråga i en lampbuitk eller el affär) så att även den blir jordad en liten säkerhets detalj :) men ack så bra och ha när det kommer vatten med i bilden.

Aha, det är så enkelt att fixa jord. Då ska jag fixa så det blir lite längre sladd också!;)

[quote=XenOn]Här har vi en expert på lampor :) Så dum jag känner mig nu efter alla mina improviserande inlägg i den här tråden. :D [/quote]
Gör inte det! All hjälp är så välkommen så!
#20 - 18 juni 2008 15:57
Tjoho, nu funkar den!:D Jag bytte det flimrande gamla röret mot ett nytt Aquarelle, och då lyste både det och GroLuxet!

Så tydligen kunde det gamla klena röret göra så det andra, nya, inte lyste... Mysko. Tänk på det om ert seriekopplade fungerande lysrör slutar fungera!:p

Jag är glad i alla fall, gratis dubbelramp!:D:D:D <-Jätteglad!
#21 - 18 juni 2008 16:21
Kul att du fick det att funka tillslut...
#22 - 18 juni 2008 21:16
Tjoho, nu funkar den!:D Jag bytte det flimrande gamla röret mot ett nytt Aquarelle, och då lyste både det och GroLuxet!

Så tydligen kunde det gamla klena röret göra så det andra, nya, inte lyste... Mysko. Tänk på det om ert seriekopplade fungerande lysrör slutar fungera!:p

Grattis till gratis rampen :D
Jep seriekoplad innebär att rören är kopplade i följd med varandra det kunde ha funkat bättre om du hade bytt plats på rören. För i seriekopplingar tar första lasten den spänning den vill ha och den andra får det som blir kvar ...eeh lite förenklat och såå men men(jag är inte lärare till yrket) . Så om först röret i kopplingen slutar att leda ström slocknar även den efter.... Så det kan räcka med att byta ett lysrör för att få en ramp att fungera.
Jo och sen vet jag inte om du fick bytt glimtändarna men de tas bort genom att först trycka ner glimtändaren lite lätt i sitt fäste och sen vrida typ ett kvarts varv så skall den poppa upp. Om det inte finns något befintligt uttag för jord i chassiet tycker jag att du skall be någon som kan mäta upp motståndet i jordningen göra den åt dig för jordningen gör ingen nytta om den inte leder ström. ;) Jo och sedan glömde jag i det förra inlägget att påsförslutare inte är några vidare bra att använda för att skarva i hop sladdar, så byt ut dom mot "sockerbitar" eller ännu heldre mot "u-båtar" dessa kan vara bra att tejpa till med nittotejp eller annan vulkande tejp så att skarven blir lite vatten tålig .
#23 - 18 juni 2008 21:23

Bara till att gratulera!

Annons