Vill ni höra något riktigt jag gjorde med min hund när han vägrade hoppa in i bilen.
(han hade varken ont eller värk i kroppen, för det hade vi kollat upp när han började med sitt beteende)
När min hund var 1 år och i trottsig och slyngelålder-perioden, fick han för sig att han INTE skulle in i bilen och kunde springa iväg med ett "du kan inte ta mig"-kroppsspråk. Skitkul en, två kanske tre ggr, men inte 4,5,6,7,8 gången.
Jag åkte ut till gamla militärområde där jag visste inga bilar skulle komma, gick en promenad med hunden.När han insåg att jag var på väg till bilen började han gå saktare och saktare och så stod han 5 m ifrån bilen.
Öppnade bagageluckan, ropade på honom, ingen hund kom, hoppade in i bilen och körde iväg ca 20m. såg att han började springa efter bilen, körde ytterligare 30m och stannade. Hoppade ut och frågade "ska du med?"
Hunden stod kvar.
In i bilen igen och denna gång åkte jag 100m, såg hur han sprang efter bilen, hoppade ut och frågade hunden igen
"-ska du med?!"
Öppnade grinden och snabbt som attnas sprang han fram till bilen och satt fint i bagaget.
Det funkade för oss :)
För övrigt så blir han som en galning när han hör att jag tar fram nycklarna, han ställer sig vid bilen så inte han blir glömd varje gång vi ska åka iväg.
Många tycker det var ELAKT gjort, jag tycker inte det. Jag tog tag i problemet. Visade hunden tydligt att följer du inte med så blir du lämnad. Inte många hundar som vill bli lämnad ensamma.