Hjälp!!!!

#1 - 9 april 2012 21:04
vi har fått ett nytt akvarium idag ett litet på ca 50 l. till detta fick vi en pump med filter och en doppvärmare lite håvar ocg sånt och massa sand. så vi blir glada och börjar fixa.
vi tömmer i vatten i det lilla akvariet från det stora och inreder ochsätter igång pumpen och doppvärmaren och när vattnet blivit klart så sätter vi i våra fiskar från stora akvariet medan vi börjar fixa i det stora för att lägga i sand. då kommer jag på att vänta lite det är inget luftrör eller nått på pumpen, hur ska det då kunna syresätta vattnet. jag känner mig jätte dum men jag fattar inte hur det ska fungera. är så rädd att nått ska hända med de små fiskarna.
jag vet att det var klantigt av mig att komma på det efter att jag flyttat på fiskarna men nu är det så och jag behöver hjälp.
pumpen sitter i akvariet, har insug längst ner och utblås längst upp presis som vår stora pump men den stora pumpen har en slang som suger in luft från utanför akvariet för att syresätta denna lilla har ju inte det.
#2 - 9 april 2012 21:07
Syre får du inte från bubblor. Utan från ytrörelse. Bubblor hjälper mer eller mindre inte alls så den där slangen kan du kasta. Den är onödigt.

Sätt pumpen så att utblås är strax under ytan. Så att ytan krusar sig lite. Det är så man syresätter vattnet.

Så var bara lugn :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#3 - 9 april 2012 21:09
tror inte det är någon fara bara det är cirkulation på vattnet vid ytan detta med syre så det blir bubblor är nog mest för ögat
tror inte det syresätter vattnet så bra,rätta mig gärna för jag är inte säker men tror detförbehåller sig så.
#4 - 9 april 2012 21:09
Du kan kasta slangen på pumpen i det stora karet med.

Bubblorna dödar dina växter. Bubblorna driver ut koldioxid från vattnet o växterna behöver koldioxid.

Sen är det ju ute så vackert med massa bubblor i karet. Ser skitigt ut mina ögon.

Bubblor kommer aldrig in i mina kar

#5 - 9 april 2012 21:13
ååh tack gode gud. tack så jätte mycket för era svar <3 jag är ju ny med det här med akvarie men har redan föst mig vid mina fiskar. jag har inte kunnat ha husdjur innan eftersom jag är allergisk mot päsdjur och inte vågat ta steget till akvarie eftersom folk säger att det är så mycket arbete. men nu när jag tagit steget så ongrar jag mig inte ett ända dugg. tack igen för den snabba hjälpen.
ha det fint
#6 - 9 april 2012 21:27
Ingen fara :-) hur stort är det andra karet? Vad har du för fiskar i karen? :-)

Läs gärna tråden "en nybörjarguide" som ligger högst upp i "mitt första akvarium"-kategorin.
Jättebra o nyttig info för nya akvarister.

#7 - 9 april 2012 21:40
i det nya akvariet har jag änsålänge bara 3 guppis. jag har inte bestämt hur vi ska göra med det. jag tar järna imot ideer. det är 50l och har som sagt 2 guppis i sig nu.
ska läsa igenom lite där nu hade jag tänkt :) såg att du var från jönköping du med. kul:)
#8 - 9 april 2012 21:51
Titta gärna i artregistret här på zoopet för att hitta fiskar som passar i ett 50L. :-)

Sitter på telefonen här nu så kunde
inte se vart du var i från. Men kul med Jönköpingsfolk:-) finns ett par till här på forumet härifrån :-)

Henbesök är alltid trevligt :-) bara hojta så får du gärna komma på en kaffe. Håller ju på med ett nytt projekt här hemma :-) sen har man ju ett par kar till :-)

#9 - 9 april 2012 21:55
skule vara jätte kul. jag och min lilla pojk är ganska lediga på dagarna och vi tycker ju som kanske nämts om fiskar:)
#10 - 10 april 2012 06:20
ja då får vi la styra upp en kaffe nån dag. ska bara få i ordning lite

Annons