Hjälp!

#1 - 24 februari 2006 18:29
Jag har fått ancistrus rom i min stock i ett 54 l kar.
Är natruligtvis jätteglad, men så otroligt orolig! Såg att det fanns rom idag och undrar nu:
*Hur lång tid kommer det ta tills rommen har kläckts?
*Kan både honan och hanen vara i karet med ynglena? (inga som blir uppätna av föräldrarna, karet är tomt på andra invånare.)
*Ska jag fortsätta mata föräldrarna? (tablett och lite squash)

Tacksam för svar!
/Madeleine
#2 - 24 februari 2006 18:32
En kompis som odlar dom har kvar honan i akvariet, men dom flesta brukar ta ut honan och lägga den i ett nytt där hon får äta upp sig å sen när hanen har slutat vakta rommen så får han gå var lite till och sen flyttar man honom också till det andra akvariet så båda får äta upp sig innan dom börjar på en ny lek..
mer än så vet jag inte.. hoppas dom klarar sig :)

//Max
#3 - 24 februari 2006 18:39
[quote=Ibbe89]En kompis som odlar dom har kvar honan i akvariet, men dom flesta brukar ta ut honan och lägga den i ett nytt där hon får äta upp sig å sen när hanen har slutat vakta rommen så får han gå var lite till och sen flyttar man honom också till det andra akvariet så båda får äta upp sig innan dom börjar på en ny lek..
mer än så vet jag inte.. hoppas dom klarar sig :)

//Max[/quote]

Tack! Några fler tips för att så många som möjligt skall kläckas och överleva?
#4 - 24 februari 2006 20:07
[QUOTE=memorize_me]Tack! Några fler tips för att så många som möjligt skall kläckas och överleva?[/QUOTE]
Se till att ha en god vattenkvalitét, och när de kläckts skall de matas med varierad kost och ges täta vattenbyten.
Se till att hanen inte ger sig på ynglen.

andreas
#5 - 24 februari 2006 21:06
[quote=Aquaboi]Se till att ha en god vattenkvalitét, och när de kläckts skall de matas med varierad kost och ges täta vattenbyten.
Se till att hanen inte ger sig på ynglen.

andreas[/quote]

Nej! Så han kan alltså ge sig på ynglen?
Kanske bäst att ta bort honom då när de har kläckts... Läste att det skulle ta ca 5 dygn... så natten till tisdagen eller under tisdagen då... *nervös*
#6 - 24 februari 2006 21:12
jag tror att man måste ha honom kvar, för han luftar äggen och ynglen tills dom blir frisimmande så att dom får luftat vatten på sig så dom inte möglar, det är vad jag har läst..

Skickar en länk, jag är/va inne på att odla dom och jag lärde mig det mesta genom den länken.. http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm

//Max
#7 - 24 februari 2006 21:23
[QUOTE=memorize_me]Nej! Så han kan alltså ge sig på ynglen?
Kanske bäst att ta bort honom då när de har kläckts... Läste att det skulle ta ca 5 dygn... så natten till tisdagen eller under tisdagen då... *nervös*[/QUOTE]
Hej!
Lugna ner dig ;)
Det är inte säkrt att han gör det, de första dygnen så kan du vara lugn men sen får du se upp, han kan ge sig på de!
Men oftast klarar de sig bra i samma kar.

Lycka till!

Önskar själv att jag kunde få tag på en ancistrushona till nån av mina TRE hanar :(

andreas
#8 - 25 februari 2006 06:23
[quote=Ibbe89]jag tror att man måste ha honom kvar, för han luftar äggen och ynglen tills dom blir frisimmande så att dom får luftat vatten på sig så dom inte möglar, det är vad jag har läst..

Skickar en länk, jag är/va inne på att odla dom och jag lärde mig det mesta genom den länken.. http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm

//Max[/quote]

Tack!
#9 - 25 februari 2006 06:24
[quote=Aquaboi]Hej!
Lugna ner dig ;)
Det är inte säkrt att han gör det, de första dygnen så kan du vara lugn men sen får du se upp, han kan ge sig på de!
Men oftast klarar de sig bra i samma kar.

Lycka till!

Önskar själv att jag kunde få tag på en ancistrushona till nån av mina TRE hanar :(

andreas[/quote]

*skratt*
Kommer sitta som en hök framför akvariet när väl den stunden är inne! =)
HazelCR
#10 - 25 februari 2006 07:20
[QUOTE=memorize_me]Jag har fått ancistrus rom i min stock i ett 54 l kar.
Är natruligtvis jätteglad, men så otroligt orolig! Såg att det fanns rom idag och undrar nu:
*Hur lång tid kommer det ta tills rommen har kläckts?
*Kan både honan och hanen vara i karet med ynglena? (inga som blir uppätna av föräldrarna, karet är tomt på andra invånare.)
*Ska jag fortsätta mata föräldrarna? (tablett och lite squash)

Tacksam för svar!
/Madeleine[/QUOTE]

Jag har mitt lekpar av ancistrus tillsammans med ca 3 kullar malyngel. Det fungerar alldeles utmärkt. Att de vuxna skulle ge sig på sina yngel, tror jag inte alls på. Dessutom skall hanen vakta och fläkta rommen, så honom ska du definitivt inte ta bort från akvariet.
Mata som vanligt, men det är nästan bara honan som käkar till att börja med. Hanen är upptagen med att fläkta rom i ett par dagar. Jag brukar lägga lite mat utanför grottan också.Tids nog kommer han ut och käkar, men förmodligen efter att malynglen börjat söka mat själva.
Jag föredrar att mata yngel med skalade ärtor. Det smutsar inte ned särskilt mycket. Vill man göra det lätt för sig, så bjud malarna på en klick havregrynsgröt utan salt. Lätt iaf om man själv har de frukostvanorna.
De andra mattipsen som näms i tråden är också bra förståss. Lycka till! :)
#11 - 25 februari 2006 14:44
Hej,

jag hängar på tråden. Mina yngeln har kläckts och har precis gjort slut på gulesäcken. Hanen vaktar, jobbar och fläktar fortfarande för fullt (snacka om jämställhet). 1. När kan jag tar ut yngeln till ett seperat litet yngelkar som står och väntar? Först tänkte jag låter de går kvar men det är så många och jag har ingen lust att övermata mitt "sällskapskar".

2. Vilket är den bästa metoden att får de upp? Tyvärr kan jag inte ta ut hela roten och flyttar de tillsammans. Roten är jättestor.

Hejhopp. Ralp
#12 - 25 februari 2006 14:48
många brukar suga upp dom tror jag, det är vad jag har hört är lättast eftersom dom är så snabba också om man kommer med håven..
#13 - 25 februari 2006 15:06
Det tror jag också men med vilket redskap? Jag har inga slamsugergrejor... Provade med en slang men vattnet stannade inte kvar...
#14 - 25 februari 2006 15:11
det vet jag inte :p, dom flesta verkar ta en slang så dom får hävert och sen bara ta den nära malarna.. men är det andra akvariet högre än det stora så går det inte, men om det är lägra funkar det direkt för mig..
#15 - 25 februari 2006 19:39
Du kan testa med en fiskfälla nära grottan när dom börjat äta. Ta en liten PET-flaska som du skär av överdelen på. Vänd den delen och tejpa ihop den med underdelen med "halsen" innåt. Du kan tejpa med t ex eltejp. Sen "agnar" du med t ex tinade ärtor/squash/räkmix, vattenfyller, lägger vid grottan och väntar ett tag. Du kan ju låta dom gå kvar ett tag. Dom växer betydligt bättre i större kar, tycker jag. Sen kan du ju fånga in dom med fiskfälla när dom vuxit till sig lite.
#16 - 25 februari 2006 20:53
Nån som kan svara på kläckningstiden ?
#17 - 25 februari 2006 21:16
från zoopets artbeskrivning:

"Äggen kläcks efter ca 5 dygn"
#18 - 10 mars 2006 10:22
Uppföljning: Jag har "plockat" några få yngel som går nu seperat. De flesta är kvar i det stora karet. Ingen yngel har dött hittils. Alla friskar och växer så det knackar. Sedan skämtade jag idag till mina kollegor (karet står på jobbet)att vi borde väl "kastrera" malen eftersom det är så otrolig många nu och de inte skall sätter igång igen. Som sagt det var tänkt som skämt ...

Jag tog ficklampan och tittade in i grottan - och mycket riktig så kryllar det igen av rom och stackars hane fläktar som galning igen. Herregud vad skall jag göra nu då?! Först kullen är ju redan minst på femtio yngel.

Hejhopp. Ralf
#19 - 10 mars 2006 18:43
[quote=ralp]Hej,

jag hängar på tråden. Mina yngeln har kläckts och har precis gjort slut på gulesäcken. Hanen vaktar, jobbar och fläktar fortfarande för fullt (snacka om jämställhet). 1. När kan jag tar ut yngeln till ett seperat litet yngelkar som står och väntar? Först tänkte jag låter de går kvar men det är så många och jag har ingen lust att övermata mitt "sällskapskar".

2. Vilket är den bästa metoden att får de upp? Tyvärr kan jag inte ta ut hela roten och flyttar de tillsammans. Roten är jättestor.

Hejhopp. Ralp[/quote]

vilka underbara bilder!! Riktigt snygga.
Såg nyss att mina ancistrusar lagt ännu en kull. Jag låter mina gå kvar i mitt 450l. De växer snabbare om de har stort utrymme, det har jag märkt tydligt. Jag slänger ner kanske 10-15 maltabletter en gång om dagen ungefär (kanske 75-150 yngel där..)
Lena Maria

edit: angående ny rom, jag har märkt att när min hane inte orkar fläkta rom längre så leker han helt enkelt inte. Han tar en paus och äter upp sig lite.. tror inte du behöve oroa dig.
#20 - 11 mars 2006 13:50
Har dom väl börjat kan dom hålla på 5-6 gånger på raken, om inte mer. Jag har inte varit med om att någon hane svultit ihjäl under tiden den vaktat nya omgångar rom. Kanske någon annan varit med om det?
#21 - 11 mars 2006 14:32
jag har iaf inte varit med om död hane pga för mycket lek

... men nyss såg jag lösa romkorn (ancistrus) i akvariet.. jag tror den största honan har puttat bort den mindre honans rom (som hon la igår) och lagt sin egen!!! jobbiga fiskar... men jag får ju ett ypperligt tillfälle att studera rommen på nära håll där den ligger i yngelburen :D
#22 - 12 mars 2006 20:49
[QUOTE=Sonja]Har dom väl börjat kan dom hålla på 5-6 gånger på raken, om inte mer. Jag har inte varit med om att någon hane svultit ihjäl under tiden den vaktat nya omgångar rom. Kanske någon annan varit med om det?[/QUOTE] Eeeek! 5-6 gångar?! Jösses - jag har redan nu ingen aning om vad jag skall göra med alla dessa små krabater. Jag får seperar de vuxna...

Hejhopp. Ralf
#23 - 12 mars 2006 21:15
[QUOTE=ralp]Eeeek! 5-6 gångar?! Jösses - jag har redan nu ingen aning om vad jag skall göra med alla dessa små krabater. Jag får seperar de vuxna...

Hejhopp. Ralf[/QUOTE]
Om du får upp ynglen i lite storlek, i alla fall minst 4 cm, hellre större, så brukar det inte vara några större problem att sälja till akvariebutiker. Eller i alla fall byta mot fiskfoder, lysrör, gödning mm. Gå runt och fråga dig för innan. Somliga butiker tar aldrig in fisk från privatpersoner medan andra gärna gör det.
#24 - 20 mars 2006 09:48
Jag hinner ju inte seperar de. Andra kullen har kläckts i helgen och nu är det ny rom igen. :O

Hejhopp. Ralp
#25 - 20 mars 2006 10:23
Ha! ha! Det där känner jag igen. Snart kommer alla växter, i alla fall svärplantorna om du har såna, att hänga i trasor i karet ;) Du får väl fösöka håva upp några i taget då och då. Jag brukar använda 2-3 håvar som jag ställer i karet och sen "agna" med upptinade ärthalvor som jag lägger mellan håvarna och frontglaset med en springa mellan. Sen går jag och gör något annat ett tag. När jag smyger mot karet brukar det ligga några ancistrusar innanför håvarna och glaset. Då kan det gå att lura dom... kanske ;) Men man måste ha lite tålamod :D
#26 - 20 mars 2006 16:28
Bra taktik/tips - Sonja. Men jag har ett handikap. Akvariet står på jobbet. Så några "enkla plock" i reklampauserna blir det nog inte... ;)

Hejhopp. Ralp

Annons