Hjälp!!

#1 - 1 april 2006 17:17
Hej

Jag köpte 75 kardinaltetror igår och idag har jag fiskat upp 10st döda:mad: .
Någon som vet vad som kan ha hänt?

Jag har ett Juwel vision 450 som varit igång ca 1 månad. Det bor 7st Denisons barber och lite malar i det sen innan.

Roger
#2 - 1 april 2006 17:22
Har du kollat nitrit värdet i vattnet. 1 månad är inte så lång tid för så mycket fisk.
Kan vara en nitrit pik.
Kolla om du har nitrit i och börja med att göra ett stort vattenbyte.
Mvh Marcus
#3 - 1 april 2006 17:37
Tack för svaret, jag gör vattenbyte varje vecka ca 1/3 (gjorde ett i Onsdags)
Ska kolla Nitriten oxå
Roger

Har kollat nitriten värde 0 ??????? Vad händer
#4 - 1 april 2006 21:24
kardinaltetran är väldigt känslig vid nyinsättning! använd gärna aquatan så brukar dem ha större chans, iallafall för mig.
#5 - 2 april 2006 10:57
varför köpa så många fiskar på en gång? det blir en jättepåfrestning på vattnet.. ibland kan det gå bra men dom flesta verkar få problem när man sätter i så många fiskar på en gång. Jag brukar köpa 5-10st fiskar åt gången av stimfiskar och jag har aldrig haft problem. plus att det är roligare att köpa fisk ofta.. Hur var det med nitriten? var det den som var problemet?
#6 - 2 april 2006 17:43
Nitriten var 0. Jag ville bara ha ett fett stim direkt. Man lär av sina misstag.
Just nu är dödssiffran uppe i 22, snyft.

Gjorde ett vatten byte till så jag får se om det hjälper
#7 - 2 april 2006 19:04
du vad har du för nitrittest?

jag tycker det låter verkligen som nitrit om du sätter in 75 fiskar på en gång!

För att bli av med nitriten gör du 50% vattenbyte morgon och kväll i några dagar
#8 - 2 april 2006 19:16
Jag har gjort misstaget att koppa in 100 kardinaltetror på en gång och inom ett dygn var alla döda.

Dock hade karet varit igång ett halvår så jag slet mig rejält i håret innan jag gav upp att leta anledning till dödsfallen.
#9 - 2 april 2006 19:55
oj.. jadå borde det ju nästan ha funkat, fast det beror väl på hur stort akvariet är också?

hur som helst har väl inte bakteriefloran kommit igång helt efter bara en månad.

Annons