har några små as till malar som har bitit eller sugit sönder ryggfenan på min gibbiceps.... vill inte att den ska dö vad ska jag göra?
har flyttat dom mindre malarna.
Tveksamt att det är malarna som gjort detta på din Gibbiceps. Kan du ta kort på malen så kanske man mer kan avgöra vad det är som är problemet, så det inte är tex fenröta.
hur ser man om det är fen röta?
för det ser sönder slitet ut o jag har inte haft någon annan fisk i akvariet.
jag vet inte vad det är för malar små sug malar är det iallafall
Det står så här på beskrivningen på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123: Bakteriell fenröta
Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.
Har hela fenan försvunnit på dessa dagar eller du tror inte det har hållt på lite längre, bara att du kanske inte har sett det innan nu?
Tycker nog att hela fenan inte ska försvinna så fort om inte det är riktigt aggressiv fenröta (om det nu är det).
har suttit och stirrat på malen varge kväll sen ja skaffa den och inte sett nått.. men dom senaste dagarna har den hållt sig gömd ända tills ja tog ur dom andra malarna igår..
Det låter vettigt, och konstigt då fenröta ofta kommer sig av dålig vattenkvalité.
Om jag vore i dina kläder skulle jag ändå satsa på att det är detta och köpa medicin i morgon. Kanske det kommer fler tips och åsikter om vad det kan vara senare.
Du får berätta sedan hur det går!