Hjälp

#1 - 16 oktober 2007 04:49
Cirkulationen i mitt akvarium är så kraftig så att växterna inte sitter kvar.
Det går inte att sänka hastigheten på pumpen. Jag planterar om dom cirka en gång om dagen. Vilket inte är tanken, Pumpen sitter i akvariet och jag har försökt rikta om den men det fungerar inte. Karet är på 460 liter och jag antar att det måste vara bra drag i pumpen. Vad skall jag göra.
:confused::confused:
#2 - 16 oktober 2007 05:07
Vad är det för pump?
Ytter eller innerfilter?
Svårt att veta med den korta beskrivningen?
#3 - 16 oktober 2007 05:09
Vet inte om det skulle funka, men testat strilrör? Alltså sånna som ytterfilter brukar ha...
#4 - 16 oktober 2007 05:26
Det är en pump som sitter i akvariet.
#5 - 16 oktober 2007 05:27
märke ?
storlek ?
#6 - 16 oktober 2007 05:37
Oj jag skall kolla upp det.
Jag vet att det är en eheim ( eller hur det nu stavas)
Den är över tio år gammal. Flödet är säkert perfekt för akvariet, jag menar inte att det är för starkt på det sättet. Utan om man kan göra något för att lungna ner strömmarna. Så att mina växter sitter kvar
#7 - 16 oktober 2007 05:54
rikta strömmen mot en ruta
#8 - 16 oktober 2007 06:14
Tack för svaren
#9 - 16 oktober 2007 11:21
hipphoppet skrev:
Oj jag skall kolla upp det.

Jag vet att det är en eheim ( eller hur det nu stavas)

Den är över tio år gammal. Flödet är säkert perfekt för akvariet, jag menar inte att det är för starkt på det sättet. Utan om man kan göra något för att lungna ner strömmarna. Så att mina växter sitter kvar

har du möjligen en eheim pump med diffusor (en liten sak som sticker ut från filtret som går att koppla en liten luftslang på)?
isåfall prova att ta bort den.
Jag hade själv samma problem med en eheim pump, saken är att mängden vatten som cirkulerar är säkert lagom, men ju mindre utloppshålet är ju mera likt en jetstråle blir vattnet som kommer ut ;)
#10 - 17 oktober 2007 06:03
Köpte en stril tll min pump i går. Fungerar klockrent. Tack ni på forumet och Norrköpings akvarier för en sjuk bra service.

Annons