Hjälp!

#1 - 27 oktober 2007 16:59
Hej!

Har ett par ciklider varav honan ÄNTLIGEN har lekt!
Fråga mig inte om namn, för jag köppte dom "begangnade"..

Men till frågorna!

Hur länge tar det innan jag ska stoppa henne i ett spottkar?
När spottar hon?
När kan man "ta ut" ynglena från henne? genom att öpnna munnen dvs..
Kan hon äta upp dom innan hon spottar?
Ge mig även råd!

Tack !
#2 - 27 oktober 2007 17:33
Grattis till leken :)
Det vanligaste är att honan går och tuggar i ungefär 21 dagar. Du kan plocka upp henne efter 10-14 när du ser att hon blir lite rundare under hakan. Risken är annars att hon blir stressad när du tar upp henne och spottar i håven.

Skulle snarare tro att hon spottar ut dom istället för att svälja dom.
#3 - 27 oktober 2007 17:37
okej Tack!
Hur stort måste spottkaret vara?
hur länge kan hon gå där? Tills hon återhämtat sig antar jag..
#4 - 27 oktober 2007 18:43
Jag brukar köra med 60 liters. Det funkar utan problem.
Låt henne vara kvar ett par dagar så hon får äta upp sig lite bara.
#5 - 27 oktober 2007 18:51
behöver inte vara stort, dom ligger mest och trycker när dom tuggar ändå.
vissa säger att man ska låta dom äta upp sig och så innan man släpper tillbaka dom, och det är kanske en bra idé. jag har släppt tillbaka dom direkt efter att dom spottat, och det har gått precis lika bra det, tycker jag.
#6 - 27 oktober 2007 18:55
Själv låter jag dom mest gå kvar för att äta upp sig. Det är ändå mer eller mindre tre veckors svält dom fått utstå, och risken finns att dom blir hackade på med en gång när man släpper ner dom. Har dom fått äta upp sig har dom åtminstone lite krafter kvar.
#7 - 28 oktober 2007 16:14
okeej!

Tack så mycket för alla svar!!
#8 - 29 oktober 2007 19:15
HELV*TE!

Upptäckte nu att honan gapade mer vågat än förut så jag gick närmare för att se efter och då har hon ingen rom alls kvar! VAd har hänt? kan hon ha gömt det? Spottat ut det?
Nu är jag välldigt ledsen då jag äntligen lyckats då dom att yngla av sig :(
#9 - 29 oktober 2007 20:33
Såg du leken så att du vet hur länge hon gått och tuggat?
Finns ju annars en chans att hon tuggat längre än du trott och helt enkelt spottat i karet. Eller blivit stressad av något och spottat i ren panik. Förstagångstuggare händer då och då att det misslyckas.
#10 - 29 oktober 2007 20:51
Jag har itne sett leken, men har suttit och kollat på henne i minst en timma då hon tuggade, för att ajg va så glad, såg all rom och allting, så ledsen jsust nu :(
#11 - 29 oktober 2007 21:07
Ok. då kan hon ha spottat ut i karet redan. Eller alternativt spottat ut ofärdiga yngel i panik.
#12 - 29 oktober 2007 21:12
Asså, jag såg romen igår.... imorse va dom borta :( så det var nog panik då :'(
#13 - 30 oktober 2007 20:07
inte skoj!
men kan ju trösta dig med att; har dom väl börjat leka så lär det komma fler chanser! var så säker =)

lycka till

Annons