hjälp!

#1 - 23 november 2007 14:42
varför har en del en slang över ytan till sina innerfilter?
#2 - 23 november 2007 14:49
För att få lite luftbubblor, när vattnet sprutar ut uppstår vacum i slangen och luft sugs ner och blåser ut med vattnet. Dessa luftbubblor hjälper inte till att syresätta vattnet för de har för liten yta för det, men däremot så kan det bidra till att vädra ut CO2. Men personligen vill jag behålla CO2 kvar i vattnet så att växterna kan anväda det.
#3 - 23 november 2007 15:07
okej ja jag vill oxå att växterna ska må bra...tack för hjälpen...
#4 - 23 november 2007 15:40
Det där bubbladet hjälper också till att få bort hinnor som ibland kan bildas på vattenytan.

Men det är sant att CO2 vädras ut, samtidigt som man inte får något tillskott av syre värt att tala om.
#5 - 23 november 2007 17:35
okej ja och utan syre går det ju inte!
#6 - 23 november 2007 18:15
throlin skrev:
okej ja och utan syre går det ju inte!

Syrtet behöver man oftast aldrig tänka på, så länge vattnet cirukulerar runt i akvariet så kommer syret att räcka till alla i karet, och sirkulation får man ju automatiskt genom att använda filter ..
#7 - 24 november 2007 20:36
Det beror ju också på hur tät övertäckning man har av akvariet. Är det för tätt kommer det inte ner tillräckligt med fräsch syrerik luft och då får man heller ingen bra syresättning av vattnet, oavsett hur mycket rörelse man har på ytan.
Jag prövade själv att ta bort luftpumpen i mitt 310 L och sedan koppla in luftslangen till innerfiltret. Det gick bra några dagar efter filterrengöring, men allt eftersom filtret blev mer och mer igensatt så försvann dess förmåga att suga ner luft. När det väl slutat bubbla tog det inte länge innan de flesta fiskarna hyperventilerade vid ytan.

Min slutsats är att det går bra att använda filtret för syresättning, men bara om man låter slangen suga utanför akvariet, inte bara ovan vattenytan.

Annons