Hjälp! Akvariet går sönder!

#1 - 2 augusti 2007 17:35
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Alldeles nyss när jag skulle plantera nya växter i mitt 540L kar lossnade stödpinnen som sitter mellan båda långsidorna för att hindra akvariet från att bukta ut och som stöd för täckglaste. Verkar som om skruven/niten/sprinten rostat sönder. När den släppte buktade långsidan ut ca 2cm så jag inte kunde trycka in den till pinnen igen. Hur ska jag laga detta och med vad??[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#2 - 2 augusti 2007 17:38
ta ut vatten kan man göra..
tror inte det är jätte akut, men ta ut vatten och silicona fast det..
#3 - 2 augusti 2007 17:38
töm akvariet och nita fast stödstaget på nytt
#4 - 2 augusti 2007 17:40
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Alldeles nyss när jag skulle plantera nya växter i mitt 54L kar lossnade stödpinnen som sitter mellan båda långsidorna för att hindra akvariet från att bukta ut och som stöd för täckglaste. Verkar som om skruven/niten/sprinten rostat sönder. När den släppte buktade långsidan ut ca 2cm så jag inte kunde trycka in den till pinnen igen. Hur ska jag laga detta och med vad??[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Att det buktade ut 2 cm på 54L Kar:confused: du får tömma det till hälften flytta mittstaget nån cm ifrån det gamla borra i nya hål om du har tillgång till poppnitar så nitar du fast det,men det har ingen tillgång till då får du hitta några skruvar så du kan fästa mittstaget med.Om du inte har det hemma så får det vara halv tomt tills du kan ordna det om det nu buktar 2 cm på ditt 54L kar:)
#5 - 2 augusti 2007 17:42
tror det ska va 540l, tror inte ett 54l kar behöver stödstag;o)
#6 - 2 augusti 2007 17:44
stene skrev:
Att det buktade ut 2 cm på 54L Kar:confused: du får tömma det till hälften flytta mittstaget nån cm ifrån det gamla borra i nya hål om du har tillgång till poppnitar så nitar du fast det,men det har ingen tillgång till då får du hitta några skruvar så du kan fästa mittstaget med.Om du inte har det hemma så får det vara halv tomt tills du kan ordna det om det nu buktar 2 cm på ditt 54L kar:)

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Type-O 540L ska det vara =P [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Tack för svaren min bf kollar igenom verktygslådan as we speak[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#7 - 2 augusti 2007 17:46
Om det här är 540l akvariet som du nämnt tidigare, har du kollat skicket på resten av akvariet? Lite dumt om du får 540l vatten på golvet menar jag.
#8 - 2 augusti 2007 17:49
Opus skrev:
Om det här är 540l akvariet som du nämnt tidigare, har du kollat skicket på resten av akvariet? Lite dumt om du får 540l vatten på golvet menar jag.

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Hela akvariet ser jättefint ut. Verkar vara niten som rostat sönder. All annan metall i ram och stödpinnen är aluminium = rostar inte. Inga repor på glaset och fint silicon.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Har upptäckt ett nytt problem nu; niten sitter fast i hålet. Mycket vatten är ute och man kan få in pinnen igen, med måste få ur den rostiga niten först...[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#9 - 2 augusti 2007 17:50
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Type-O 540L ska det vara =P [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Tack för svaren min bf kollar igenom verktygslådan as we speak[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Ok förlåt tyckte det stod 54L:D att det skulle bukta gjorde mig fundersam men om du inte har nitar så går det lika bra med skruvar,om hålen också har följt med i utdraget så får du borra nya nån cm ifrån dem gamla hålen
#10 - 2 augusti 2007 17:51
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Hela akvariet ser jättefint ut. Verkar vara niten som rostat sönder. All annan metall i ram och stödpinnen är aluminium = rostar inte. Inga repor på glaset och fint silicon.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Har upptäckt ett nytt problem nu; niten sitter fast i hålet. Mycket vatten är ute och man kan få in pinnen igen, med måste få ur den rostiga niten först...[/COLOR][/SIZE][/FONT]
du borrar ut den gammla niten med ett mindre borr
#11 - 2 augusti 2007 17:54
tror det bästa är att ta bort staget helt och hållet och nita det på nytt i båda ändar, vet ju inte om niten i andra ändan är bra heller
#12 - 2 augusti 2007 17:55
stene skrev:
Ok förlåt tyckte det stod 54L:D att det skulle bukta gjorde mig fundersam men om du inte har nitar så går det lika bra med skruvar,om hålen också har följt med i utdraget så får du borra nya nån cm ifrån dem gamla hålen

Instämmer med stene
#13 - 2 augusti 2007 17:56
stene skrev:
du borrar ut den gammla niten med ett mindre borr

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Hmm.. Kan bli svårt då den andra änden av stödpinnen fortfarande sitter fast. Jag vill ju inte ha mettalspån i akvariet...[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#14 - 2 augusti 2007 17:59
Jag tror du tar lite spån i karen istället för en halv kubik vatten på golvet...eller? ;o)
#15 - 2 augusti 2007 17:59
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Hmm.. Kan bli svårt då den andra änden av stödpinnen fortfarande sitter fast. Jag vill ju inte ha mettalspån i akvariet...[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Du får sätta på dammsugaren medan du borrar det följer inte med då givetvis:Doch kanske har nåt under fall i fall:)
#16 - 2 augusti 2007 18:00
Håll något under där du borrar som spånen ramlar i då, går å lösa vet du :o)
#17 - 2 augusti 2007 18:01
Du har väl tömt ut det mesta av vattnet hoppas jag? Då kan du väl täcka/skydda med ett lakan eller något så du inte får ner metallspån.
#18 - 2 augusti 2007 18:01
fan va snabb du e stene;o) eller e det jag som e trög?....jaja skit samma :p
#19 - 2 augusti 2007 18:04
Opus skrev:
fan va snabb du e stene;o) eller e det jag som e trög?....jaja skit samma :p
Det måste vara jag som är snabb:D:D
#20 - 2 augusti 2007 18:29
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Nu är den utborrad. Tog lite tid men gick bra. Hoppas att det inte kom ner för mkt metallspån till fiskarna. Bara att leta efter lämplig skruv.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Tack för alla svar!![/COLOR][/SIZE][/FONT]
#21 - 2 augusti 2007 19:25
Aj aj nu har du upplevt akvarists marddröm! Men det finns värre som läckage
så du får vara glad att det inte läckte.
Hoppas att det löser sig! Vad är det för tillverkare på 540l akvarium?
#22 - 2 augusti 2007 19:52
abbimicke skrev:
Aj aj nu har du upplevt akvarists marddröm! Men det finns värre som läckage

så du får vara glad att det inte läckte.

Hoppas att det löser sig! Vad är det för tillverkare på 540l akvarium?

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jo, när jag hörde smällen av niten som gick av höll mitt hjärta på att stanna!![/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Vet inte vad det är för tillverkare då jag har köpt det begagnat.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Guest
#23 - 2 augusti 2007 21:43
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jo, när jag hörde smällen av niten som gick av höll mitt hjärta på att stanna!![/COLOR][/SIZE][/FONT]

Jo, kan med känna den känslan bara jag läser det!
Hoppas det löser sig...
#24 - 3 augusti 2007 06:14
Jag skulle rekommendera aluminiumnit, stål och aluminium är ingen lyckad kombination.
#25 - 3 augusti 2007 07:35
Men popnitar är väl alltid gjorda i aluminium?
#26 - 3 augusti 2007 09:36
Popnitar fins i ett otal olika metaller och dimensioner men vanligast är nog alu jag skolle borrat ur och bytt alla nitar. Kolla bara så att hålen är fräscha om inte får du nog skaffa ett nytt stag och ev flytta det on bit.

Annons