Hjälp ang. fiskval

#1 - 19 juli 2004 01:31
Kommer förmodligen att köpa ett 375 liters akvarium inom de närmaste veckorna. Anledningen var att jag skulle prova på en svensk biotop med abborrar o liknande. Men, nu börjar ju alla gamla akvariadrömmar göra sig påminda. Man vill ju ha allt [:-92]
Tänkte jag skulla ta lite hjälp av er proffs. Jag vill ha en relativt liten fisk, men med ett intressant beteende. Ingen svärdbärare alltså, utan lite mer avancerat. Gärna nån rolig blandning, alltså inta bara samma sort i hela karet utan lite olika stim, eller olika par. Aja, tror ni förstår. Har haft tankarna lite åt nån typ av snäcklekare. Men ja, vilken? Och vad kan man mer ha? Andra förslag? Ingen stor fisk som växer ur akvariet, vill hellre ha många än stora firrar..
#2 - 19 juli 2004 08:55
Satsa på en biotop så blir sammansättningen bra från början... menar att om fiskarna kommer från samma ställe så ska de bl a ha samma typ av vatten.
Vad har du för ursprungsvatten, pH och Kh??? Är du beredd att pyssla med kemikalier för att anpassa vattnet till fisken, eller vill du ha fiskar som passar ditt ursprungsvatten?
#3 - 19 juli 2004 08:57
En bra snygg tålig grupp praktbarb till än början kan vara ett förslag.
#4 - 19 juli 2004 12:35
Som Nancy skriver så e de väl en biotop jag satsat på, så långt det går åtminstone. pH och Kh har jag ingen aning om, finns det nåt lätt sätt att ta reda på de? Jag är nog inte beredd att sitta och pyssla med kemikalier för att anpassa vattnet. Har inte tillräckligt med kunskap för det. Så det blir nog som det passar mitt vatten, vilka värden det nu är.
#5 - 19 juli 2004 13:10
På kommunens hemsida brukar man kunna hitta vattenverk och där kunna finna dessa värden. Du kan också gå till din djuraffär med ett prov på vattnet så kollar dom.
Eller skriv här och hoppas att du har någon akvarist i samma samhälle/stad, som har koll på vilken typ av vatten du har...
#6 - 19 juli 2004 13:16
Kommunens hemsida hittar du här:
http://www.sandvikenenergi.se/
Klicka på vatten och sedan på vanliga frågor. Där hittar du vattenkvaliten på de olika områdena i Sandviken. Vad jag kunde se så är det relativt mjukt vatten så både Sydamerika, Asien och Västafrikabiotoper skulle passa dig.

Guy
#7 - 19 juli 2004 13:21
Sydamerika kanske skulle passa dig då... Du kan ha någon större fisk, typ Scalare och sedan stim av tetror och Corydoras t ex.... för att inte tala om alla söta L-malar som finns... Kolla på min Zoonen... har nämligen 720 liter sydamerika hemma....

Även ett Asien med någon snygg Gurami, ett stim rasboror och ett gäng kuhliiålar eller botior kan ju kanske passa dig....

Annons