Hjälp ang. pump och filter

#1 - 10 januari 2012 20:48
Det är såhär att jag har en cirkulations pump 1200l/h med bottenfilter. saken är att de låter en del när jag pluggar i pumpen i bottenfiltret men inte när den går vanligt i vattnet. någon lösning på det problemet någon?

Sen funderade jag på att sätta i en innerfilterspump men då jag sätter den mot rutan i hållaren så låter den rätt mycket, testade och ta av den och då tystnade den. så fort den kommer närma glaset låter den, hur man man göra för att undvika det ?
#2 - 10 januari 2012 21:20
skulle det räcka med en Aquael Fan 3 Plus - 700 l/h ? har malawikar på 260l. hört att man ska ha bra cirkulation te malawisar, mina simamr bara in och ut ur mina schiffergrottor, de simmar aldrig i strömmen.[TABLE]

[TR]

[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
#3 - 10 januari 2012 21:41
För det första så är bottenfilter en dålig lösning i ett malawikar pga att de gräver och att man ska använda finkornig sand! En fan 3 är inget som räcker till ett kar av den storleken, du ska satsa på effektiva biologiska filter och då bör du titta på ytterfilter, filterhörna, filtermodul eller möjligen en aquael turbo 1500 eller 2000! Mycket bra och tysta filter med en hyffsad filtervolym (mängd filtermaterial)! Du ska ha kraftig cirkulation för att de ska få ett riktigt syrerikt vatten inte för att de vill simma mot strömmen:)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-innerfilter-1500-p-9458?osCsid=e69109d41fb3cbb466e1cf37ed4227d6

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-turbo-innerfilter-2000-p-9459?osCsid=e69109d41fb3cbb466e1cf37ed4227d6
#4 - 10 januari 2012 21:52
vibrationer kan uppstå i akvariet om man har pumpen fäst på glaset och akvariet står direkt på en bänk, om man lägger en friglitskiva under akvariet så kan det bli någo mindre vibrationer, allafall så hörs dom mindre.
#5 - 10 januari 2012 21:59