Tjena jag har inte haft guldfiskar på ett bra tag men nu har jag skaffat det till ett kar och nu undrar jag om jag måste hälla i salt varje gång jag byter vatten :S ? Måste jag hälla i nått annat också när jag gör vattenbyten? Jag kör med vanligt kranvatten, måste man hälla i nån slags bakteriemedel eller så eller ska jag bara byta vattnet o hälla i nytt?
:confused::confused::confused:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]
Salt är igentligen inte nödvändigt men vissa fiskar gillar lite salt i vattnet. Det hjälper oxå till att motverka sjukdomar och parasiter hos fiskarna. Jag har i lite salt varannat vattenbyte.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
Vattenberedningsmedel (typ Aquasafe) bör man ha i vid varge vattenbyte för att omvandla kranvatten till vatten lämpat för fiskar.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Bakteriekultur (typ Stress Zyme) Hjälper till att bryta ner avföring från fiskar och är oxå klokt att hälla i vid varge vattenbyte. Speciellt om du har [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]
då dom skitar ner en hel del.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=#ff0000]Tänk på att bara byta ut hälften av vattnet ca 1gång i veckan.[/COLOR][/SIZE][/FONT]