Hjälp ang vattenbyte :S *hmm*

#1 - 7 augusti 2007 12:46
Tjena jag har inte haft guldfiskar på ett bra tag men nu har jag skaffat det till ett kar och nu undrar jag om jag måste hälla i salt varje gång jag byter vatten :S ? Måste jag hälla i nått annat också när jag gör vattenbyten? Jag kör med vanligt kranvatten, måste man hälla i nån slags bakteriemedel eller så eller ska jag bara byta vattnet o hälla i nytt?

:confused::confused::confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 augusti 2007 12:53
Salt behövs inte.
Vad gäller vattenberedningsmedel så är det omöjligt att svara på utan att känna till alla fakta.
Dock har du vanligt kommunalt vatten och gör dina vattenbyten regelbundet brukar man inte behöva några vattenberedningsmedel överhuvudtaget.
#3 - 7 augusti 2007 12:58
Aircut64 skrev:
Tjena jag har inte haft guldfiskar på ett bra tag men nu har jag skaffat det till ett kar och nu undrar jag om jag måste hälla i salt varje gång jag byter vatten :S ? Måste jag hälla i nått annat också när jag gör vattenbyten? Jag kör med vanligt kranvatten, måste man hälla i nån slags bakteriemedel eller så eller ska jag bara byta vattnet o hälla i nytt?

:confused::confused::confused:

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Salt är igentligen inte nödvändigt men vissa fiskar gillar lite salt i vattnet. Det hjälper oxå till att motverka sjukdomar och parasiter hos fiskarna. Jag har i lite salt varannat vattenbyte.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Vattenberedningsmedel (typ Aquasafe) bör man ha i vid varge vattenbyte för att omvandla kranvatten till vatten lämpat för fiskar.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Bakteriekultur (typ Stress Zyme) Hjälper till att bryta ner avföring från fiskar och är oxå klokt att hälla i vid varge vattenbyte. Speciellt om du har [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red] då dom skitar ner en hel del.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=#ff0000]Tänk på att bara byta ut hälften av vattnet ca 1gång i veckan.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#4 - 7 augusti 2007 13:25
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Salt är igentligen inte nödvändigt men vissa fiskar gillar lite salt i vattnet. Det hjälper oxå till att motverka sjukdomar och parasiter hos fiskarna. Jag har i lite salt varannat vattenbyte.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Vattenberedningsmedel (typ Aquasafe) bör man ha i vid varge vattenbyte för att omvandla kranvatten till vatten lämpat för fiskar.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Bakteriekultur (typ Stress Zyme) Hjälper till att bryta ner avföring från fiskar och är oxå klokt att hälla i vid varge vattenbyte. Speciellt om du har [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red] då dom skitar ner en hel del.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=#ff0000]Tänk på att bara byta ut hälften av vattnet ca 1gång i veckan.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Stress Zyme och Aquasafe får jag ta o köpa då..Vad är priset?
Men måste jag verkligen hella i en massa vanligt medel VARJE gång :o ? Räcker det inte med att jag byter ut och häller i nytt kranvatten ?
#5 - 7 augusti 2007 13:51
Aircut64 skrev:
Stress Zyme och Aquasafe får jag ta o köpa då..Vad är priset?

Men måste jag verkligen hella i en massa vanligt medel VARJE gång :o ? Räcker det inte med att jag byter ut och häller i nytt kranvatten ?

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Aqua Safe neutraliserar klor och tungmetaller i vattnet som är skadligt för fiskarna. Om du behöver det varge gång är svårt att säga. Som Kjell sa så beror det på vad du har för vatten. Kanske går bra, kanske inte.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Stress Zyme bygger upp en bakteriekultur som bryter ner nitrit som är dödligt för fiskar i för stor mängd. På flaskan står det att man ska hälla i regelbundet fast jag heller bara i vid vissa vattenbyten. Så länge du inte byter ut ALLT vatten så borde bakteriekulturen överleva. Får du dock mycket nitrit kanske du ska hälla i lite extra.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 augusti 2007 14:05
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=#ff0000]Salt är igentligen inte nödvändigt men vissa fiskar gillar lite salt i vattnet. Det hjälper oxå till att motverka sjukdomar och parasiter hos fiskarna. Jag har i lite salt varannat vattenbyte.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Nja det finns det minst sagt delade meningar om att kontinuerligt användande av salt skulle motverka sjukdomar och parasiter hos fiskarna. Jag anser själv att så INTE är fallet.
Normalt sett använder jag inte några vattenberedningspreparat över huvud taget.

Snälla Loelle - skriv som alla vi andra. Att "skrika" (illröd text med stora bokstäver) på folk i ett forum ger inte ett seriöst intryck.
#7 - 7 augusti 2007 14:14
Snälla Loelle - skriv som alla vi andra. Att "skrika" (illröd text med stora bokstäver) på folk i ett forum ger inte ett seriöst intryck.

Sorry, inte meningen att skrika. Tyckte bara det va fint med rött.
Om du vill att alla ska skriva med tråkig text - varför finns alternativet till font och färger?
#8 - 7 augusti 2007 15:34
Loelle skrev:
Sorry, inte meningen att skrika. Tyckte bara det va fint med rött.

Om du vill att alla ska skriva med tråkig text - varför finns alternativet till font och färger?

haha :D
Aja flyttar endå över dom till ett större kar lite senare... Mina guldfiskar är såååå envisa ;) Dom vägrar o va söta utan mat xD
Alltså jag behöver inte hälla i salt eller nått medel när jag gör vattenbyten ^^ ? Idag så bytte jag ut en tredjedel och det verkar som att jag inte behövde hälla i något men när jag byter ut allt vatten o rengör stenar o sånt..Kommer jag behöva hälla i något då?
#9 - 7 augusti 2007 15:50
Du ska inte byta ut allt vatten på en gång, det är INTE bra för fiskarna.

Om du vill rengöra någon sten eller någon del av inredningen så kan du ju plocka upp den/det ur akvariet och skrubba med en ren diskborste (som bara används till akvariet) utan något medel och sen lägga tillbaka.

Men det är absolut inte nödvändigt att göra det.

Självklart står det på förpackningarna till medlen (vattenberedningsmedel och nyttobakterier) att det ska användas varje gång, men de vill ju sälja sin produkt.

Skulle se kul ut om det stod; använd gärna men du behöver inte :D

Nyttobakterier kan vara bra att använda vid uppstart av ett nytt akvarium.
#10 - 7 augusti 2007 15:59
för att sammanfatta allt.

1gång i veckan byter du ca 30% av vattnet i karet.

Salt är som kjell menar inte nödvändigt. Är också skadligt för malar VILKET är en plikt att påpeka för den man rekomenderar detta för.... Mina malar kostar från 300kr till 800kr per mal. Skulle någon rekomendera salt och jag skulle följa tipset och därefter hitta dem alla döda.... konsekvensen av det ska man inte ens gå in på. Förstår ni min poäng ??? man bör veta allt om det man rekomenderar innan man gör det. (ps ta ej detta som ett påhopp)

Angående beredningsmedel och liknande.
Jag har en flaska som heter reef evolution, denna innehåller bakteriekultur och mycket mer som gynnar fiskarna samt att den på samma gång är ett beredningsmedel och dödar nitriter, nitrater, klor mm. Jag kör in lite vid varje vattenbyte. Det är en relativt stor flaska som håller 3-4månader för mig då jag har 3 akvarium som rengörs 1gång per vecka.

Ett exempel på hur bra detta medel är: fick ett tag sedan nitrit i karet, bytte hälften av vattnet och hälde i lite av detta medlet. Nitriten försvann direkt.

jag köper flaskan för 200kr, billigt, håller länge och är väldigt effektivt. har dock aldrig sett den säljas i vanliga fiskbutiker eftersom dessa antagligen vill tjäna pengar på att sälja skit små burkar som tar slut efter knappt en månad.
#12 - 7 augusti 2007 16:02
Reef Evolution bio-degrader för att vara exakt
#13 - 7 augusti 2007 16:16
Amaro skrev:
Reef Evolution bio-degrader för att vara exakt

Ok Tack för iden men tror ni att jag klarar mig utan dessa medel i ett tag ? och bara byter vatten utan att lägga i salt eller detta medel osv ^^ ?
#14 - 7 augusti 2007 16:24
absolut, detta medel är endast till för att vara på den säkra sidan, har man fiskar i ett kar i värde över 4-5tusen så måste man ju nästan göra extra insatser om man ska säga så
#15 - 7 augusti 2007 16:33
Jag tror absolut att du klarar dig utan medel.

Det kan ju ändå alltid vara bra att ha ex. Aquatan (vattenberedningsmedel som säljs på djuraffär) hemma och om fiskarna visar att de blir väldigt negativt påverkade av vattenbyte, ex. bara står vid ytan och flämtar så kan det då vara bra att ha så du kan hälla i lite.

Men som Kjell sa så borde det inte vara problem om du har kommunalt vatten. Då kan det vara värre för de som har egen brunn.
Jag tänkte då bara som extra säkerhet. Men känn nu absolut inte att du i panik måste rusa iväg och köpa det :)

Kör du på som du hade tänkt!
Lycka till! :)
#16 - 8 augusti 2007 19:41
en annan fråga om vatten; kör man "30% i veckan-byte" även när karet är nystartat? vecka 1, 2, 3 etc?
#17 - 8 augusti 2007 20:06
Amaro skrev:

Qu'est-ce sa veut dire??? Je ne comprendes pas!!!(Stavning? Har inte sett ett franskt ord sedan skolan slutade, så jag kommer inte ihåg specielt mycket stavning även om det bara handlar om ca. 2mån.)
Jag kan lite franska, men inte så mycket som det är på den tråden du lade upp. Har du någon svensk tråd???
#18 - 9 augusti 2007 11:34
matte niet, MEN om du vill ha något svenskt så kan du söka på namnet i google och kanske hitta ;)
#19 - 9 augusti 2007 11:34
det där medlet är för mig ett mirakelmedel, sparat mig otroligt mycket när det gäller sjukdom och problem i hobbyn

Annons