Hjälp angående dåliga silikonkanter.

#1 - 18 februari 2012 18:35
Hejsan på er allihopa!

Har sökt och läst en del här på forumet men är fortfarande lite osäker...har ett 370liters akvarie som börjat på alger under silikonet på insidan dvs "kanterna fladdrar lite" om ni förstår? Tänkte fixa detta nu under vintersemestern men hur mycket bör jag byta ut? Räcker det att skära bort det dåliga eller måste jag byta ut hela innerfogarna?
Fråga två: Räcker det om det får torka 3-4 dagar? Har ingenstans att "uppbevara växter och fiskar mycket längre.

MVH Tommy
#2 - 18 februari 2012 22:32
det är inte så farligt. låt bara vara istället. det kommer inte börja läcka ändå.

ska du verkligen byta så ta bort hela fogen ( inte det mellan glasen, bara fogen "i" karet) o foga om.
men det är nog en veckas jobb ungefär. underarbetet är AoO. ALL silikonrester måste bort. o det tar ett tag att ligga o gnugga bort all med rakblad, sen aceton för att få bort fingeravtryck etc, sen tejpa upp o sen limma, sen torka i 36 timmar minst.

jag skulle låta det vara om jag var du

video jag gjorde när jag fogade om mitt malawi. men det gjorde jag innan jag satte igång karet

" target="_blank">
#3 - 19 februari 2012 08:18
Hejsan!

Tack för svaret! Jo det kan hända att det inte finns risk för läckage,men för ögonen är det bedrövligt..=)=) Kanske man bara kan skära bort de "lösa"kanterna? Ska som sagt ha bytt bottensubstratet hur som helst.

MVH Tommy
#4 - 19 februari 2012 11:30
nja. skulle inte bara skära loss de lösa kanterna. risken är att det inte blir tätt då. samt att det inte kommer bli snygga fogar alls.

skär hellre bort hela fogen. det tar inte lång tid att foga om. det som tar tid är att ta bort den. man måste gnugga bort alla silikonrester nämligen.
#5 - 4 mars 2012 14:21
Hejsan!

Jag bytte bara bottensubstratet och bytte ingen silikon....orkade inte börja med det i alla fall. Gjorde bedömningen att det bara var kanterna...så med den vanliga turen man har så börjar väl läckandet efter någon vecka.

Mvh Tommy
#6 - 4 mars 2012 14:38
Jag siliconar om akvarier i den storleken på ca 45 minuter. Skulle jag tejpa och dylikt kanske det tar 2 timmar. Har det börjat släppa och du har möjlighet att göra om det skulle jag göra det. Men dessa läckor är ju oftast sånt som kommer krypande och börjar droppa lite.
Men som sagt skär bort all silicon. De verktyg som går åt är en grov brytbladskniv och 2 st industrirakblad. De första rakblad skär du så rent det går och sen kör du en finskär me ett nytt rakblad.
#7 - 4 mars 2012 15:09
Hejsan!

He he he...för sent. Nja,det var inte för silikonandet som jag drog mej för att göra det,jag arbetar nämligen med badrums plattsättning och silikon nästan varje dag.Men jag arbetar resande,bara hemma lö,sö för det mesta och vi har vintersemester vecka 9 här i österled så blev det för dåligt med tid och jag hade ingenstans att flytta fiskarna en längre tid.Bytte bottensubstratet och det tog en dag för mig,satte i fisken tillbaka efter 2 dagar och ändå dog mina siameser.Hade växter i en stor bunke och fiskarna i en annan men ändå..Och vad jag förstått så ska silikonet torka i flera dygn så tyvärr räckte inte tiden till.Kanske under sommarsemestern.

Mvh Tommy

Annons