Eftersom grönalgerna jag tidigare fick uteblev medan topparna blev gula bör väl något av ämnena i KH2PO4 eller KNO3 saknas medan något annat ämne av dessa finnas i överflöd?
Svårt att säga. Kör man ett stort vattenbyte i veckan och doserar allt i kända nivåer så ska det ganska mycket till för att en nivå plötsligt ska sticka iväg okontrollerat.
Utesluter man kalium skulle det väl kunna vara balans mellan P och N? Göder jag dessa 2 får jag lite pälsalger och låter jag bli får jag gula toppar.
Pälsalger brukar tyda på för låga CO2-halter om man kör med CO2. Dom kan faktiskt trilla av om CO2-halterna blir bra igen.
Kan jag inte ha för mycket N om jag göder men för lite P om jag inte göder? (för mycket P brukar väl ge Cyano?)
För mycket av något behöver du inte oroa dig för om du gör vattenbyten. För lite av något om du inte göder kan absolut hända.
Jag har gett upp att testa att dosra olika individuella nivåer. Fick aldrig någon ordning på akvariet när halterna nästan aldrig var regelbundna.
När jag började köra allt konstant med 1 bubbla/sek och bra med ljus från T5:or samt torrmix där alla nivåer är satta i sten så har akvariet gått som en klocka. Det enda som varierar numera är pumpkapaciteten (skitiga slangar syns väldigt tydligt på min 2222:a) och en omdesign då och då och dessa båda variationer kan ge lite alger som är ganska enkla att kontrollera.