HJÄLP!!! Är det förstoppning eller bukvattensot?

#1 - 23 juli 2011 18:06
Texten är borttagen av personliga skäl
#2 - 23 juli 2011 18:41
En anledning kan vara för mycket fisk till karets storlek, att de sedan kom i ett nytt kar samtidigt gör inte saken bättre;).
Matar du med torrfoder så har kampfisken kanske fått i sig lite för mycket luft mot vad som är bra, om den repar sig kan du prova att blötlägga fodret först och se om problemen kvarstår.

Först bör du mäta med dropptest vad du har för vattenvärden, minst pH och nitrit.
#3 - 23 juli 2011 18:56
NO3 - 10
NO2- 0
GH - 16d (inte så bra)
KH - 6d
PH - 7.2

(5 in 1) De brukar visa rätt hos mig. Behöver han rapa/fisa kanske.

Det är mer än en månad sedan alla kom i samtidigt i nytt vatten. Allt är bra nu, förutom just kampfisken
#4 - 23 juli 2011 19:15
Jag tror att "berra" kan ha fått en inre infektion och han är då inflammerad och buken blir full med var! Orsak är oftast att den utsatts för ogynsamma förhållanden!
#5 - 23 juli 2011 19:20
Kommer han att bli frisk igen? Eller är det...?!!! :(:(:(
#6 - 23 juli 2011 19:22
Iqaluk skrev:
NO3 - 10

NO2- 0

GH - 16d (inte så bra)

KH - 6d

PH - 7.2

(5 in 1) De brukar visa rätt hos mig. Behöver han rapa/fisa kanske.

Det är mer än en månad sedan alla kom i samtidigt i nytt vatten. Allt är bra nu, förutom just kampfisken
Vad är det som säger att de värdena visar rätt, sådana stickor brukar bara vara visande och inget man bör förlita sig på.
#7 - 23 juli 2011 19:25
ansjo skrev:
Vad är det som säger att de värdena visar rätt, sådana stickor brukar bara vara visande och inget man bör förlita sig på.

Vad får du ut av det då?
#8 - 23 juli 2011 21:27
Iqaluk skrev:
Vad får du ut av det då?
Ingenting egentligen. Så länge inte proverna är tagna med ett bra dropptest litar jag inte på dem, tyvärr:).
#9 - 24 juli 2011 08:56
ansjo skrev:
Ingenting egentligen. Så länge inte proverna är tagna med ett bra dropptest litar jag inte på dem, tyvärr:).

Om du utgår från att det stämmer då?
#10 - 24 juli 2011 15:42
Iqaluk skrev:
Om du utgår från att det stämmer då?
Nja, snarare tvärtom. Jag utgår från att de värdena inte är riktiga innan de är mätta med ett bra dropptest.
Det är inte på något vis att jag inte tror på dig, utan jag vet av erfarenhet att dessa mätstickor brukar visa alldeles för mycket fel för att jag ska känna mig trygg med dem:)...
#11 - 24 juli 2011 15:46
Det är ett helt annat ämne om stickorna funkar eller inte för dig, men vad har det med Berras sjukdom att göra?

Du frågade efter nitrit och det ÄR verkligen 0 och ph är 7.2 - vattnet i Dalby är ännu mer neutralt. I vilket fall som helst, jag är en fattig ungdom och har inte råd med några dyra tester för tillfället. Stickorna mäter rätt enligt mig och det kvittar förresten, för som sagt:

VAD HAR DET MED SJUKDOMEN ATT GÖRA??? Förklarar du så förstår jag
#12 - 24 juli 2011 18:35
Det var du som började ifrågasätta, så ta och lugna ner dig ett par hekto!

Vad jag är ute efter är om nitritet verkligen ligger på noll, har man nitrit i karet finns det stor risk att fiskarna inte mår bra. Mäter man då med en sticka som visar noll, men värdet är i verkligheten högre ger jag inte mycket för dessa stickor.
#13 - 24 juli 2011 19:07
Vad jag frågar efter är diagnos och behandling, inte om proverna är rätt eller fel. När jag hade ammoniakförgiftning så visade stickorna helt rätt.

Nu är Berra åtminstone i eget nano på 18 l med två tonårskuhlii som sällskap. Han är fortfarande jättetrött, men annars är han som vanligt.
#14 - 24 juli 2011 19:25
Iqaluk skrev:
Vad jag frågar efter är diagnos och behandling, inte om proverna är rätt eller fel.
Du tror inte det kan höra ihop då?

Om nu stickorna visade att du hade ammoniak vid ett tidigare tillfälle kanske de visade som exempel (OBS! exempel)10, men hade man då tagit ett prov med ett bra dropptest hade det kanske visat 20. Det är det jag menar, de ger en fingervisning men är inte såpass exakta att man kan förlita sig på dem.
Men jag hoppas det löser sig för din fisk, och lycka till!
#15 - 24 juli 2011 19:41
Tack så mycket - skulle det vara mycket ammoniak så luktas det
Det behövs egentligen ingen provsticka för att komma fram till det

Menmen, vi får väl se, jag kan väl ta en svängom hos någon som har ett bra test
#16 - 24 juli 2011 20:02
Iqaluk skrev:
Tack så mycket - skulle det vara mycket ammoniak så luktas det

Det behövs egentligen ingen provsticka för att komma fram till det

Menmen, vi får väl se, jag kan väl ta en svängom hos någon som har ett bra test
Ja eller hellre så säkerställer du att du har en kraftfull biologisk filtrering genom att använda ett filter med stor filteryta (i ditt fall ca 0,5-1L)! Då slipper du att hålla på och mäta!
#17 - 25 juli 2011 18:33
Här är en länk, bättre sent än aldrig, där det finns två bilder på hur han ser ut. http://www.facebook.com/pages/I-Love-Betta-Fish/123638017661935

N
i måste ha Facebook och vara fans för att se bilderna

Jag måste meddela att han är absolut piggare idag än igår
#18 - 27 juli 2011 14:19
Min kampfisk HAR förstoppning och skall nu leta fram rätt medel mot det
#19 - 28 juli 2011 01:53
Det är ett helt annat ämne om stickorna funkar eller inte för dig, men vad har det med Berras sjukdom att göra?

Du frågade efter nitrit och det ÄR verkligen 0 och ph är 7.2 - vattnet i Dalby är ännu mer neutralt. I vilket fall som helst, jag är en fattig ungdom och har inte råd med några dyra tester för tillfället. Stickorna mäter rätt enligt mig och det kvittar förresten, för som sagt:

Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 28 juli 2011 09:11
tomaasbark skrev:

De allra flesta sjukdomar (säkert 99%) kan härledas ur förhållandena i akvariet (vattenvärden, sällskapet, inredningen, felaktig kost etc.) och att fiskar transporterats och därför är det förstås viktigt att veta vattenvärdena.

Så en sjukdom ställer 2 frågor
1/ hur kan man kurera "förstoppning"
2/ varför blev fisken sjuk (om man inte löser detta problem så kommer sjukdomen att komma tillbaka)

1/ I regel beror denna sjukdom på en felaktig kost och drar man ner på matningen så brukar det ofta lösa sig av sig själv. Sedan verkar det också som om Emtrylvet (som man använder mot bukvattensot) också har en positiv effekt, men all medicinering i ett akvarium försämrar vattenvärdena och jag tycker nog inte att mann skall medicinera i huvudakvariet utan använda ett karantänsakvarium för detta
2/ Du måste som sagt reda ut orsaken till att den blir sjuk annars är risken stor att sjukdomen kommer tillbaka igen

Sedan tycker jag rent allmänt att det är lite underligt att man har råd att köpa ett akvarium med fiskar, men inte att köpa tester så att man kan kolla vattenvärdena på ett bra sätt
#21 - 28 juli 2011 09:22

Sedan tycker jag rent allmänt att det är lite underligt att man har råd att köpa ett akvarium med fiskar, men inte att köpa tester så att man kan kolla vattenvärdena på ett bra sätt

Pengarna tar slut ibland ;) är man arbetslös har man inte hur mycket pengar som helst, gissa om jag fått spara till akvariet. Jag menar att jag inte orkar köpa alla tester mot allt som finns bara för att någon annan skall bli nöjd med det. Om värdena är rätt för en, men fel för en annan så får det stå för dem.

Orsaken vet jag absolut - stress, han bodde alltför stressigt. Jag har också märkt att sedan han kom från 60 l-akvariet så har neontetrorna blivit betydligt socialare. Innan var dem rädda för allt

Han är redan, nästan, för sig själv i 18 l. Finns Emtrylvet i akvarieaffärerna här i Skåne? Vi har nämligen många affärer, men likartat sortiment i alla
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 28 juli 2011 10:50
Iqaluk skrev:
Finns Emtrylvet i akvarieaffärerna här i Skåne? Vi har nämligen många affärer, men likartat sortiment i alla

Emtrylvet kan man endast få på recept uteskriven av en veterinär - men glöm det. Det kostar mer än vad testerna gör
#23 - 28 juli 2011 12:28
Köper man alla testerna så lär man ju inte ha råd med medicinen.

Ett bättre förslag, tack
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 28 juli 2011 12:38
Iqaluk skrev:
Köper man alla testerna så lär man ju inte ha råd med medicinen.

Ett bättre förslag, tack

Om man har koll på sitt vatten, behöver man inte köpa några mediciner. Jag har igång ca. 4.000 liter vatten i mina akvarier och jag har inte lagt ett öre på mediciner de senaste 10 åren.
Jo förresten jag köpte en flaska med vita prickmedicin (detta efterom om man har vita prick så skall man medicinera omedelbums så den vill jag ha hemma) för ca. 5 år sedan och den ligger fortfarande oöppnad i kylskåpet.

Sedan vet jag inte vad du menar - med "Ett bättre förslag tack". Jag gav dig ett förslag på en medicin som jag vet har fungerat - det är upp till dig att avgöra om du vill köpa den eller inte. Eller så struntar du i att köpa medicinen och hoppas på turen att förstoppningen går tillbaka.
#25 - 28 juli 2011 12:47
Jag hade faktiskt högre förväntningar på dig än alla andra här, men:

Tack för hjälpen
#26 - 30 juli 2011 11:53
Jag fick ett mycket bra svår från kampfisk.se:

Förstoppning

Förekomst: Vanligt
Symtom: Svag aptit, svullen magsektion, inaktivitet, färglös kropp, trådig avföring.
Orsak: Felaktig kost, över matning.
Behandling: Undvik matning flera dagar. Mata med levande foder ett tag efter detta. Gå gradvis tillbaks till kommericiellt foder.
#27 - 30 juli 2011 12:09
!

Nu får du ge dig igaluk! Ska du besöka forumet får du skärpa till dig du betér dig som en mupp!
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 juli 2011 12:30
Iqaluk skrev:
Jag fick ett mycket bra svår från kampfisk.se:

Förstoppning

Förekomst: Vanligt

Symtom: Svag aptit, svullen magsektion, inaktivitet, färglös kropp, trådig avföring.

Orsak: Felaktig kost, över matning.

Behandling: Undvik matning flera dagar. Mata med levande foder ett tag efter detta. Gå gradvis tillbaks till kommericiellt foder.

Så bra då. Att den vanligaste orsaken till förstoppning var felaktig kost och att det i regel brukar rätta till sig om man drar ned på kosten skrev jag redan i inlägg 11 i denna tråd.
#29 - 30 juli 2011 12:40
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman][FONT=arial]Ja, men levande foder stod det inget om ;) Det var nr 20 dessutom, nr 11 skrev jag själv

Han har inte ätit så värst mycket på flera dagar och absolut inga mygglarver[/FONT][/FONT][/COLOR]
åheim skrev:
Nu får du ge dig igaluk! Ska du besöka forumet får du skärpa till dig du betér dig som en mupp!

Iqaluk stavas med Q ;) och bete stavas utan ´

Med vänliga hälsningar

Berra och hans matte
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 30 juli 2011 12:50
Iqaluk skrev:
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman][FONT=arial]Ja, men levande foder stod det inget om ;)[/FONT][/FONT][/COLOR]

Och det håller jag generellt inte heller direkt med om. Det viktiga är att det är skonsam artanpassad kost som man matar med när man skall få den att börja äta igen.

Sedan skrev jag ju också andra saker som vilka mediciner man kunde använda - men det var ju inte bra att jag skrev det för du ville ju inte lägga ut några pengar på det.

Men om du nu tycker att samma råd är bra först om de skrivs i ett annat forum så håll dig där då
#31 - 30 juli 2011 12:57
Och det håller jag generellt inte heller direkt med om. Det viktiga är att det är skonsam artanpassad kost som man matar med när man skall få den att börja äta igen.

Sedan skrev jag ju också andra saker som vilka mediciner man kunde använda - men det var ju inte bra att jag skrev det för du ville ju inte lägga ut några pengar på det.

Men om du nu tycker att samma råd är bra först om de skrivs i ett annat forum så håll dig där då

[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman]Att jag inte KAN köpa medicin är en sak (jag är fattig, bor hemma och lever på F-kassa för arbetslösa ungdomar)
Men man vill väl göra allt man kan istället? Dyra mediciner kanske inte är lösningen och avlivning är ju som att hoppa av en skola. Nä, lite kämpa måste man gör, man begår ju inte självmord för att man är förstoppad

I alla fall så anser jag att kampfisk.se är ett betydligt seriösare forumet än detta - blandar inte in sina egna känslor (just nu i alla fall) och är specificerade på - det de kan. Sen är det inte alla här som har/haft kampfisk, men det är det som är det gemensamma för kampfisk.se - de har /haft kampfisk
[/FONT][/COLOR]
#32 - 30 juli 2011 13:03
Iqaluk skrev:
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman][FONT=arial]

[/FONT][/FONT][/COLOR]

Iqaluk stavas med Q ;) och bete stavas utan ´

Med vänliga hälsningar

Berraà och hans mattée
Hur du stavar ditt alias bryr jag mig inte om och det stavas inte "bete" utan beteé och mupp stavas M U P P;)
#33 - 30 juli 2011 13:21
Vad var det f0‹2r beteende vi pratade om f0‹2r ett tag sedan?Nu skall vi vara sn0Š1lla sm0Š2 barn som inte g0‹2r n0Š2gon fluga f0‹2rn0Š1r. Kan man inte uppf0‹2ra sig som en vuxen, jag 0Š1r tjugoett, s0Š2 har man inte p0Š2 forumet att g0‹2ra.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 30 juli 2011 13:33
Iqaluk skrev:
[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman]Att jag inte KAN köpa medicin är en sak (jag är fattig, bor hemma och lever på F-kassa för arbetslösa ungdomar)

Men man vill väl göra allt man kan istället? Dyra mediciner kanske inte är lösningen och avlivning är ju som att hoppa av en skola. Nä, lite kämpa måste man gör, man begår ju inte självmord för att man är förstoppad

I alla fall så anser jag att kampfisk.se är ett betydligt seriösare forumet än detta - blandar inte in sina egna känslor (just nu i alla fall) och är specificerade på - det de kan. Sen är det inte alla här som har/haft kampfisk, men det är det som är det gemensamma för kampfisk.se - de har /haft kampfisk

[/FONT][/COLOR]

Ja mitt första råd om att dra ner på matningen borde ju då vara ett idealiskt förslag för dig för då sparar du ju ännu mer pengar nu när du varken vill lägga pnegar på bra tester eller på mediciner.

Ja det är säkert ett seriöst forum eftersom de gav samma råd som jag:D

Lycka till i det forumet
#35 - 30 juli 2011 13:44
Jag vet v0Š1l inte vilka tester och mediciner man skall ha. Vet du n0Š2got som 0Š1r bra/r0Š1tt s0Š2 att alla blir n0‹2jda? Jag f0Š2r l0‹2n snart. Det blir l0Š1ttare d0Š2
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 30 juli 2011 13:50
Iqaluk skrev:
Jag vet v0Š1l inte vilka tester och mediciner man skall ha. Vet du n0Š2got som 0Š1r bra/r0Š1tt s0Š2 att alla blir n0‹2jda? Jag f0Š2r l0‹2n snart. Det blir l0Š1ttare d0Š2

Du kommer inte att bli nöjd för mediciner och tester kostar pengar och du är bara nöjd när det inte kostar något. Du har ju för övrigt redan fått tips om detta men dom förkastade du ju för att det kostade pengar.

Men fråga du istället i det andra forumet - de kan säkert ge råd på mediciner och tester som inte kostar något.
#37 - 30 juli 2011 13:59
Jag har f0Š2tt l0‹2n nu. Jag har faktiskt k0‹2pt medimor, inte billigt. Jag n0‹2jer mig med tips p0Š2 bra test. I vilket fall som helst s0Š2 l0Š1r jag f0Š2 leta fram det sj0Š1lv, f0‹2r n0Š2gon hj0Š1lp l0Š1r man v0Š1l inte f0Š2 h0Š1r 0Š1nd0Š2. Hj0Š1lpen f0Š2r man leta upp sj0Š1lv. Jag skall s0Š1ga att ditt r0Š2d inte var s0Š2 tydligt, det var d0Š1rf0‹2r jag inte s0Š2g det. Jag fr0Š2gar inte om n0Š2got h0Š1r om jag redan vet sj0Š1lv. Jag tar emot r0Š2d som 0Š1r vettiga och st0Š1llda p0Š2 ett vuxet och respektfullt s0Š1tt utan att trampa varandra p0Š2 t0Š2rna hela tiden.
#38 - 30 juli 2011 15:52
Iqaluk skrev:
Jag har f0Š2tt l0‹2n nu. Jag har faktiskt k0‹2pt medimor, inte billigt. Jag n0‹2jer mig med tips p0Š2 bra test. I vilket fall som helst s0Š2 l0Š1r jag f0Š2 leta fram det sj0Š1lv, f0‹2r n0Š2gon hj0Š1lp l0Š1r man v0Š1l inte f0Š2 h0Š1r 0Š1nd0Š2. Hj0Š1lpen f0Š2r man leta upp sj0Š1lv. Jag skall s0Š1ga att ditt r0Š2d inte var s0Š2 tydligt, det var d0Š1rf0‹2r jag inte s0Š2g det. Jag fr0Š2gar inte om n0Š2got h0Š1r om jag redan vet sj0Š1lv. Jag tar emot r0Š2d som 0Š1r vettiga och st0Š1llda p0Š2 ett vuxet och respektfullt s0Š1tt utan att trampa varandra p0Š2 t0Š2rna hela tiden.

Helt omöjligt att tolka vad du skriver, vad är det för teckenuppsättning du använder?

Tobbe
#39 - 30 juli 2011 16:31
Iqaluk skrev:

[/FONT][/COLOR]

Min tanke var, att inte lägga mig i den här tråden, men kan bara inte låta bli!

Du ifrågasätter alla svar du får från personer, som har hållit på med fiskar o akvarier i många många år, i stället för att vara tacksam och ödmjuk för dom svar du får, så fortsätter du att "gå på".

Dom flesta av oss har nog haft kampfiskar, dom är hårt avlade och då kanske man får ta konsekvenserna av det (fast det kanske man inte vet som ny).
Spelar ingen roll vad man nu har för djur, fiskar, hundar ,hästar katter o.s.v. så får man räkna med att dom kanske blir sjuka och måste medicineras (egen erfarenhet), ibland räcker det inte att man " gör allt man kan". Mediciner är dyra...skulle vilja påstå, att det ibland är dyrare till djur än för oss tvåbenta (också egen erfarenhet), det måste man ta i beräkningen när man skaffar djur, även dom blir sjuka precis som vi.

Dessa personer som svarar på alla frågor här på Zoopet är inga "experter", utan svarar av personliga erfarenheter o kanske misslyckanden, det är så ett forum funkar.

Förmodligen har jag lagt ner akvariehobbyn för länge sen, efter många misslyckanden, men tack vare alla tålmodiga svar, och många dumma frågor av mig, (finns inga dumma frågor) så kämpar jag på, därför att jag gillar den här hobbyn och alla :confused: zoopetare.

Så snälla du, lägg ner din "besserwisserattityd och visa lite ödmjukhet i stället om du vill vara kvar här på forumet. Eller lycka till på det forumet, som ger dig i ditt tycke "rätta" svaren på dina frågor.

(Kjell förstår om du tar bort mitt inlägg)

/Inger
#40 - 30 juli 2011 16:36
Men allvarligt talat, kan ni inte bara banna den här idioten?

Ingen tvingar dig Iqaluk (var det rätt stavat eller?) att komma hit. Ingen tvingar dig att läsa och framförallt är det ingen som tvingar dig att skriva. Du har turen att bo i ett fritt samhälle, använd dig av den rättigheten.
Och ja, jag fattar att du troligen har något mentalt handikapp. Det ger dig dock inte rätt att vara otrevlig.

Snälla banna henne. Eller ge i alla fall alla Gold medlemmar möjligheten att "muta" andra användare.
#41 - 30 juli 2011 16:47
Ni l0Š1ser inte vad jag skriver och skriver som fjortisar. Jag vet inte hur jag skall skriva f0‹2r att ni skall fatta vad jag menar.Anv0Š1nder UC Browser. Snabbast f0‹2r Symbian-mobiler.
#42 - 30 juli 2011 17:22
Huvudet på spiken Inger, ett bra och välformulerat inlägg:)!
#43 - 30 juli 2011 17:51
ansjo skrev:
Huvudet på spiken Inger, ett bra och välformulerat inlägg:)!

Välformulerat eller inte, jag blir bara så jäkla irriterad ibland[:o].
Jag tänker på dig Anders o många andra, som svarar på våra ibland "konstiga frågor". I alla fall jag uppskattar alla svar jag får:)
#44 - 30 juli 2011 21:24
Haer anvaends aa ae och oe - jag vill laegga till en vit flagga, om det aer moejligt

Jag uppskattar ocksaa svaren, tro inget annat. Men naer det finns mer aen ett raett aer det inte latt att veta vad som aer raett. Ursaekta att jag aer jobbig, en del aer det mer aen andra och jag aer glad att vi alla aer olika och har olika aasikter om saker och ting. Kom bara ihaag en sak, vaenner: Laes hela meningen och taenk tvaa-tre gaanger innan ni svarar. Man maaste taenka paa hur den andre kan ta emot ert meddelande, ungefaer som att kasta en boll. Den skall vara laett att faanga annars naagon bli skadad och det aer ju inte saa kul
#45 - 30 juli 2011 21:26
Iqaluk skrev:
Jag uppskattar ocks0Š2 svaren, tro inget annat. Men n0Š1r det finns mer 0Š1n ett r0Š1tt 0Š1r det inte l0Š1tt att veta vad som 0Š1r r0Š1tt. Urs0Š1kta att jag 0Š1r jobbig, en del 0Š1r det mer 0Š1n andra och jag 0Š1r glad att alla 0Š1r olika och har olika 0Š2sikter om saker och ting. Kom bara ih0Š2g en sak, v0Š1nner: L0Š1s hela meningen och t0Š1nk tv0Š2-tre g0Š2nger innan ni svarar. Man m0Š2ste t0Š1nka p0Š2 hur den andre tar emot ert meddelande, ungef0Š1r som att kasta en boll. Den skall vara l0Š1tt att f0Š2nga
Jag tror du får kolla dina inställningar på datorn eller telefonen, det går knappt att läsa för alla konstiga tecken som ska vara istället för å,ä och ö.
#46 - 30 juli 2011 22:55
ansjo skrev:
Jag tror du f0Š2r kolla dina inst0Š1llningar p0Š2 datorn eller telefonen, det g0Š2r knappt att l0Š1sa f0‹2r alla konstiga tecken som ska vara ist0Š1llet f0‹2r 0Š2,0Š1 och 0‹2.
Hoppas det blev baettre nu
#47 - 30 juli 2011 23:33
Iqaluk skrev:
Hoppas det blev baettre nu
Jepp, om man gillar Danska:p...men nu går det att läsa iaf:).
#48 - 31 juli 2011 00:13
Peace please!

Jag tycker att ni skall sluta å vara elaka mot varandra! [:-115]
Ni är inte bättre någon av er! Inget blir bättre av att man fortsätter och fortsätter gnabba!

Bra att du nämner vit flagg, Iqaluk! [:-64] Man skall skapa fred innan man lämnar en plats. Det kan inte vara kul att ta hand om en sjuk fisk och samtidigt ha Sveriges alla akvarister emot sig.

Ni måste förlåta henne, hon har det säkert svårt nog och behöver inte några fler bördor på sig än nödvändigt [:-16]
#49 - 31 juli 2011 00:55
Jag tycker att ni skall sluta å vara elaka mot varandra! [:-115]

Ni är inte bättre någon av er! Inget blir bättre av att man fortsätter och fortsätter gnabba!

Bra att du nämner vit flagg, Iqaluk! [:-64] Man skall skapa fred innan man lämnar en plats. Det kan inte vara kul att ta hand om en sjuk fisk och samtidigt ha Sveriges alla akvarister emot sig.

Ni måste förlåta henne, hon har det säkert svårt nog och behöver inte några fler bördor på sig än nödvändigt [:-16]
Hon har inte alla sveriges akvarister mot sig, men hon betedde sig klumpigt och var allmänt otrevlig trots att de flesta som svarade henne gjorde det i all välmening.
Att hon sedan var igång i en till tråd om samma ämne där hon senare raderade sina svar gjorde inte saken bättre.
Jag är ganska aktiv här på forumet, och hoppas att jag kan tillföra ett och annat då jag haft akvarium i nästan 35 år, och på de erfarenheterna hjälper jag gärna andra, men får man då inlägg som de Iqaluk gav tröttnar man ganska snart, tyvärr.
Lite för mycket taggarna utåt för att jag ska känna mig bekväm, och att hon sedan inte lyssnar utan blir lite småilsk redan från starten, gör att hon får klara sig utan mina råd i fortsättningen.
#50 - 31 juli 2011 07:39
Hon*bad*mig*skriva*för*henne.*Hon*sade*till*mig*att*hon*mår*jättedåligt*för*det*som*har*hänt.*Men*ni*lär*slippa*henne*ett*bra*tag*nu.*Hon*kan*ju*inte*ta*bort*sig*själv,*men*bli*inaktiv.
#51 - 1 augusti 2011 08:35
Visste ni att en kampfisks mage är lika stor som sitt öga?

Annons