Vad är det som säger att de värdena visar rätt, sådana stickor brukar bara vara visande och inget man bör förlita sig på.Iqaluk skrev:NO3 - 10
NO2- 0
GH - 16d (inte så bra)
KH - 6d
PH - 7.2
(5 in 1) De brukar visa rätt hos mig. Behöver han rapa/fisa kanske.
Det är mer än en månad sedan alla kom i samtidigt i nytt vatten. Allt är bra nu, förutom just kampfisken
Nja, snarare tvärtom. Jag utgår från att de värdena inte är riktiga innan de är mätta med ett bra dropptest.Iqaluk skrev:Om du utgår från att det stämmer då?
Du tror inte det kan höra ihop då?Iqaluk skrev:Vad jag frågar efter är diagnos och behandling, inte om proverna är rätt eller fel.
Ja eller hellre så säkerställer du att du har en kraftfull biologisk filtrering genom att använda ett filter med stor filteryta (i ditt fall ca 0,5-1L)! Då slipper du att hålla på och mäta!Iqaluk skrev:Tack så mycket - skulle det vara mycket ammoniak så luktas det
Det behövs egentligen ingen provsticka för att komma fram till det
Menmen, vi får väl se, jag kan väl ta en svängom hos någon som har ett bra test
tomaasbark skrev:Det är ett helt annat ämne om stickorna funkar eller inte för dig, men vad har det med Berras sjukdom att göra?
Du frågade efter nitrit och det ÄR verkligen 0 och ph är 7.2 - vattnet i Dalby är ännu mer neutralt. I vilket fall som helst, jag är en fattig ungdom och har inte råd med några dyra tester för tillfället. Stickorna mäter rätt enligt mig och det kvittar förresten, för som sagt:
VAD HAR DET MED SJUKDOMEN ATT GÖRA??? Förklarar du så förstår jag
Kjell Fohrman skrev:
Sedan tycker jag rent allmänt att det är lite underligt att man har råd att köpa ett akvarium med fiskar, men inte att köpa tester så att man kan kolla vattenvärdena på ett bra sätt
Iqaluk skrev:Finns Emtrylvet i akvarieaffärerna här i Skåne? Vi har nämligen många affärer, men likartat sortiment i alla
Iqaluk skrev:Köper man alla testerna så lär man ju inte ha råd med medicinen.
Ett bättre förslag, tack
Iqaluk skrev:Jag fick ett mycket bra svår från kampfisk.se:
Förstoppning
Förekomst: Vanligt
Symtom: Svag aptit, svullen magsektion, inaktivitet, färglös kropp, trådig avföring.
Orsak: Felaktig kost, över matning.
Behandling: Undvik matning flera dagar. Mata med levande foder ett tag efter detta. Gå gradvis tillbaks till kommericiellt foder.
åheim skrev:Nu får du ge dig igaluk! Ska du besöka forumet får du skärpa till dig du betér dig som en mupp!
Iqaluk skrev:[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman][FONT=arial]Ja, men levande foder stod det inget om ;)[/FONT][/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman skrev:Och det håller jag generellt inte heller direkt med om. Det viktiga är att det är skonsam artanpassad kost som man matar med när man skall få den att börja äta igen.
Sedan skrev jag ju också andra saker som vilka mediciner man kunde använda - men det var ju inte bra att jag skrev det för du ville ju inte lägga ut några pengar på det.
Men om du nu tycker att samma råd är bra först om de skrivs i ett annat forum så håll dig där då
Hur du stavar ditt alias bryr jag mig inte om och det stavas inte "bete" utan beteé och mupp stavas M U P P;)Iqaluk skrev:[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman][FONT=arial]
[/FONT][/FONT][/COLOR]
Iqaluk stavas med Q ;) och bete stavas utan ´
Med vänliga hälsningar
Berraà och hans mattée
Iqaluk skrev:[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman]Att jag inte KAN köpa medicin är en sak (jag är fattig, bor hemma och lever på F-kassa för arbetslösa ungdomar)
Men man vill väl göra allt man kan istället? Dyra mediciner kanske inte är lösningen och avlivning är ju som att hoppa av en skola. Nä, lite kämpa måste man gör, man begår ju inte självmord för att man är förstoppad
I alla fall så anser jag att kampfisk.se är ett betydligt seriösare forumet än detta - blandar inte in sina egna känslor (just nu i alla fall) och är specificerade på - det de kan. Sen är det inte alla här som har/haft kampfisk, men det är det som är det gemensamma för kampfisk.se - de har /haft kampfisk
[/FONT][/COLOR]
Iqaluk skrev:Jag vet v0Š1l inte vilka tester och mediciner man skall ha. Vet du n0Š2got som 0Š1r bra/r0Š1tt s0Š2 att alla blir n0‹2jda? Jag f0Š2r l0‹2n snart. Det blir l0Š1ttare d0Š2
Iqaluk skrev:Jag har f0Š2tt l0‹2n nu. Jag har faktiskt k0‹2pt medimor, inte billigt. Jag n0‹2jer mig med tips p0Š2 bra test. I vilket fall som helst s0Š2 l0Š1r jag f0Š2 leta fram det sj0Š1lv, f0‹2r n0Š2gon hj0Š1lp l0Š1r man v0Š1l inte f0Š2 h0Š1r 0Š1nd0Š2. Hj0Š1lpen f0Š2r man leta upp sj0Š1lv. Jag skall s0Š1ga att ditt r0Š2d inte var s0Š2 tydligt, det var d0Š1rf0‹2r jag inte s0Š2g det. Jag fr0Š2gar inte om n0Š2got h0Š1r om jag redan vet sj0Š1lv. Jag tar emot r0Š2d som 0Š1r vettiga och st0Š1llda p0Š2 ett vuxet och respektfullt s0Š1tt utan att trampa varandra p0Š2 t0Š2rna hela tiden.
Iqaluk skrev:[COLOR=#222222][FONT=Times New Roman]Att jag inte KAN köpa medicin är en sak (jag är fattig, bor hemma och lever på F-kassa för arbetslösa ungdomar)
Men man vill väl göra allt man kan istället? Dyra mediciner kanske inte är lösningen och avlivning är ju som att hoppa av en skola. Nä, lite kämpa måste man gör, man begår ju inte självmord för att man är förstoppad
I alla fall så anser jag att kampfisk.se är ett betydligt seriösare forumet än detta - blandar inte in sina egna känslor (just nu i alla fall) och är specificerade på - det de kan. Sen är det inte alla här som har/haft kampfisk, men det är det som är det gemensamma för kampfisk.se - de har /haft kampfisk
[/FONT][/COLOR]
ansjo skrev:Huvudet på spiken Inger, ett bra och välformulerat inlägg:)!
Jag tror du får kolla dina inställningar på datorn eller telefonen, det går knappt att läsa för alla konstiga tecken som ska vara istället för å,ä och ö.Iqaluk skrev:Jag uppskattar ocks02 svaren, tro inget annat. Men n01r det finns mer 01n ett r01tt 01r det inte l01tt att veta vad som 01r r01tt. Urs01kta att jag 01r jobbig, en del 01r det mer 01n andra och jag 01r glad att alla 01r olika och har olika 02sikter om saker och ting. Kom bara ih02g en sak, v01nner: L01s hela meningen och t01nk tv02-tre g02nger innan ni svarar. Man m02ste t01nka p02 hur den andre tar emot ert meddelande, ungef01r som att kasta en boll. Den skall vara l01tt att f02nga
Hon har inte alla sveriges akvarister mot sig, men hon betedde sig klumpigt och var allmänt otrevlig trots att de flesta som svarade henne gjorde det i all välmening.VeoliaOfScania skrev:Jag tycker att ni skall sluta å vara elaka mot varandra! [:-115]
Ni är inte bättre någon av er! Inget blir bättre av att man fortsätter och fortsätter gnabba!
Bra att du nämner vit flagg, Iqaluk! [:-64] Man skall skapa fred innan man lämnar en plats. Det kan inte vara kul att ta hand om en sjuk fisk och samtidigt ha Sveriges alla akvarister emot sig.
Ni måste förlåta henne, hon har det säkert svårt nog och behöver inte några fler bördor på sig än nödvändigt [:-16]