Hjälp att bestämma ytterfilter

#1 - 28 oktober 2009 20:45
Hej! Jag har i flera dagar läst allt jag kan hitta om olika ytterfilter och försökt komma fram till vilket jag ska köpa. Jag har en ganska begränsad budget, så ju billigare jag kan komma undan med, desto bättre.
Jag hade ett eheim classic tidigare som var säkert 30 år gammalt, jag vill minnas att det var ett elände att få ihop det när man hade gjort rent det, och att det lät infernaliskt så fort det kom in luft i det, vilket det gjorde nästan hela tiden. Är detta ett vanligt problem med eheim classic, eller var det för att det var gammalt?

Ett filter som jag starkt övervägde att köpa var detta:
http://www.akvarieshopen.com/amtop-ytterfilter-1000-lt-p-30.html
Men så läste jag en recension där någon sa att det började läcka efter ett år, så nu tror jag inte att jag vågar köpa det.
Mina kriterier för ett filter är att det måste vara tyst, lätt att sköta samt inte för dyrt.
Det ska vara till ett akvarium på 310 liter.
Alla tips och råd är välkomna, tack på förhand!
#2 - 28 oktober 2009 20:56
Hej! jag skulle rekommendera Fluval 405, kanske inte det tystaste filtret men ett helt acceptabelt ljud och det uppvägs av dess otroligt smidiga handhavande och tillförlitlighet! Förbaskat bra filter:)
#3 - 28 oktober 2009 21:05
åheim skrev:
Hej! jag skulle rekommendera Fluval 405

Förbaskat bra filter:)

Det finns det väldigt delade meningar om;).
Svara på din fråga är ungefär som att fråga vilken bil du ska köpa, av tio svar kommer du få tio olika förslag:p!

På din gamla Eheimpum skulle jag tippa på att O-ringen var sliten/hård och även övriga slitdelar såsom axel och impeller skulle behövt bli utbytt.
#4 - 28 oktober 2009 21:22
beror ju på vad för fiskar du ska ha. jag är nöjd med fluva 405 och det passar mej och mitt 225 liters jätte bra, men så får man kanske nämna det att jag har asiatiska fiskar, vilka gärna går i lite lugnare ström.

Så ska du t ex ha ciklider från afrika så är inte fluval 405 det bästa, bättre då med ett eheim! då jag tycker att dom alltid har skarpare drag om man jämför med fluval och samma filtervolym - liter i timmen
#5 - 28 oktober 2009 21:35
karrokaja skrev:
Då jag tycker att dom alltid har skarpare drag om man jämför med fluval och samma filtervolym - liter i timmen

Då köper man ett större fluval, billigare än det mycket mindre eheim! ;)

/Johanski - glömde logga om

#6 - 28 oktober 2009 21:39
Ifall det handlar om malawiciklider så kompletterar man hellre ytterfiltret med streampumpar som är väldigt energisnåla!
#7 - 28 oktober 2009 21:41
Tack för svaren! Oj oj... jag som inte ens kan välja vilka strumpor jag ska ha på mig, hur ska jag kunna välja ett filter? Men om mitt val står mellan dessa filter: Eheim classic, Tetra Ex 1200, och AM-Top, vad skulle ni rekommendera? Jag är intresserad av folks erfarenheter av dessa filter, då det väl är dom som ligger inom min prisklass. T.ex är det någon annan som har råkat ut för läckage? Jag har sällskapsfisk, men rätt många bottenfiskar som smutsar ner en del.
#8 - 28 oktober 2009 21:52
Am-topparna skulle jag inte köpa efter allt jag läst och hört!

Tetratec och eheim är väl annars 2 pålitliga märken.

JBL som är tyskt lovordas lite överallt, bra kapacitet på den!
#9 - 28 oktober 2009 21:58
Tack för svaren! Oj oj... jag som inte ens kan välja vilka strumpor jag ska ha på mig, hur ska jag kunna välja ett filter? Men om mitt val står mellan dessa filter: Eheim classic, Tetra Ex 1200, och AM-Top, vad skulle ni rekommendera? Jag är intresserad av folks erfarenheter av dessa filter, då det väl är dom som ligger inom min prisklass. T.ex är det någon annan som har råkat ut för läckage? Jag har sällskapsfisk, men rätt många bottenfiskar som smutsar ner en del.
Tetratec har jag haft och den funkade bra ända tills den började läcka...[:o] Jag tycker du ska gå till din lokala zoobutik och köpa det filter som de säljer där för är det något problem så är det guld värt att kunna trava dit!
#10 - 28 oktober 2009 22:25
karrokaja skrev:
Så ska du t ex ha ciklider från afrika så är inte fluval 405 det bästa, bättre då med ett eheim!

Eheim är ju tillverkaren och de har ju inte bara ett filter, så att säga att Eheim är bättre än fluval 405 funkar inte.
#11 - 28 oktober 2009 22:33
Jag har precis som Åheim (och en hel del andra på forumet, leta efter trådar om problem tetratec) haft läckage på ett Tetratec 1200. Jag har även haft läckage från Eheim, men i Tetratecs fall var det läckage i snabbkopplingen pga felkonstruktion/bristande kvalitetskontroll. I Eheims fall var det läckage pga en slitagedetalj som hade gett upp (topplockspackningen). Jag har 3 styck Eheim i 2000 serien, JBL, Tetratec och ett gammalt Fluval ytterfilter. Min erfarenhet är att Eheim (utan massa elektronik inuti filtret som värmare etc) är att föredra då det går att få tag i reservdelar relativt lätt. Då kan du iom din begränsade budget satsa på att köpa ett begagnad Eheim ytterfilter på blocket. Köp till en ny topplockspackning om det behövs (ca 150 kr) och du har ett bra filter i många år.
#12 - 28 oktober 2009 23:03
Tack så mycket för ytterligare svar! Jag ska sova på saken och så får vi se om jag kan bestämma mig imorgon. Det är några eheim professional filter på blocket just nu som jag har tittat lite på. Frågan är om jag vågar köpa från blocket...
#13 - 29 oktober 2009 08:24
Då skulle jag personligen hellre kolla efter en Eheim Classicmodell, tex 2217. Jag har ett flertal av dessa, och även föregångaren 2017 som varit igång i över 20 år utan problem. Impeller, axel och O-ring är bytade, annars snurrar den bara på....
Eric66
Banned
#14 - 29 oktober 2009 14:50
Här kan du hitta några recensioner på olika ytterfilter.

[COLOR=#22229c]http://www.ciklider.se/recensioner/showcat.php?cat=12[/COLOR]

Själv har jag en eheim 2217, funkat många år nu utan problem.

Annons