Hjälp ballongmollyn krymper

#1 - 8 september 2007 19:25
Min ballongmolly har krympt väldigt mycket, den hade en riktig ballongmage förut men nu börjar den inte ens se ut som en ballongmolly, jag ser inga bebisar så jag tror inte den var med yngel. Jag har tittat överallt och ser ingen så jag är nästan 100% säker på att det inte finns några. Kan det vara en sjukdom?
En guppyhona dog nyss och den hade också krympt väldigt mycket.
#2 - 8 september 2007 19:52
1.För det första så tycker jag att du ska ta bort henne från din akvarium så att (ifall hon har nån sjukdom, det kanske e till och med din gully som smittrade henne) hon inte smittrar dom andra, sätt över henne typ i nån akvarium elelr skål.

2. För det andra så måste du se till så att du matar henne noga, så att hon äter! (ifall hon inte äter så e det INTE bra)

3. Bläddra lite och sök lite och kolla på symptomerna ifall det är nån sjukdom...

:)
#3 - 8 september 2007 19:54
1.För det första så tycker jag att du ska ta bort henne från din akvarium så att (ifall hon har nån sjukdom, det kanske e till och med din gully som smittrade henne) hon inte smittrar dom andra, sätt över henne typ i nån akvarium elelr skål.

2. För det andra så måste du se till så att du matar henne noga, så att hon äter! (ifall hon inte äter så e det INTE bra)

3. Bläddra lite och sök lite och kolla på symptomerna ifall det är nån sjukdom...

:)

Okey, hur länge klarar den sig i en skål utan syre då?
Bilagor:
#4 - 8 september 2007 19:59
Lottie350 skrev:
Okey, hur länge klarar den sig i en skål utan syre då?

Utan syre?

Jag har mina ynglar i en skål och dom klarar sig skitbra :)

(fast jag menar då inte sånn skål som man lagar mat i, jag har en sånn skål som jag köpte i en zooaffär, men nu har jag fått nya ungar och mina gamla biter på dom små, och då tog jag en plastbujrk, där det fanns nån mat och tvättade den och sen klippte så att hoven kommer in dit och mina gamla ungar trivs i den (jag har såklart växter och stenar osv), plast saken e rätt stor åxå, fast jag har bara 4 ungar där i, men i den stora riktiga skålen så har jag 18 ungar)
#5 - 8 september 2007 20:04
Utan syre?

Jag har mina ynglar i en skål och dom klarar sig skitbra :)

(fast jag menar då inte sånn skål som man lagar mat i, jag har en sånn skål som jag köpte i en zooaffär, men nu har jag fått nya ungar och mina gamla biter på dom små, och då tog jag en plastbujrk, där det fanns nån mat och tvättade den och sen klippte så att hoven kommer in dit och mina gamla ungar trivs i den (jag har såklart växter och stenar osv), plast saken e rätt stor åxå, fast jag har bara 4 ungar där i, men i den stora riktiga skålen så har jag 18 ungar)

aha okey för jag har nämnligen ingen riktig fisk skål att ha hon isf. Men jag testar det å hoppas att hon växer på sig. Fast jag såg faktiskt nu 2 st svarta yngel, men de är så avlånga så jag trodde det var guppys eller vanliga molly yngel, fast ballongmolly kanske kan få ikke knubbiga yngel?
#6 - 8 september 2007 20:13
Men det e inte så farligt att ha henne i en skål

Först när jag fick mina fiskar så hade jag en annan akvarium, en gammal, fick den av en kompis, jag fyllde på den och köpte fiskar och växter och allt, och gjorde i ordning den, men sen när jag var klar så såg jag att den läkte och då blev jag skit ledsen, jag hade dom då i en plastskål (som jag nu har ungar i) och då hade jag dom där i 2 dagar, pappa fixade stället där den läkte med cilikon (om det nu stavas så), och då funkade den bra, sen stoppade jag ner fiskarna osv, (men sen om några veckor så fick jag en ny större och splitterny akvarium)

Som sagt mina 18 fiskar klarade sig bra i en liten skål i 2 dagar, så jag tror att din 1 fisk kommer att klara sig där ända tills den blir frisk...
#7 - 8 september 2007 20:14
Obs, när du fyller på skålet så fyll på den med vatten från akvariumet, det blir nog bäst för fisken :) glöm inte växter och stenar!
#8 - 8 september 2007 20:26
Obs, när du fyller på skålet så fyll på den med vatten från akvariumet, det blir nog bäst för fisken :) glöm inte växter och stenar!

Joo det gjorde jag, tog mer än hälften av vatten från akvariet och resten nytt vatten, sedan la jag i sand och en liten växt därifrån också. Så får ja hoppas att den blir frisk, vore synd om hon dog för hon är den enda ballongen jag har.
Men vet du nåt om ballongisar kan få "vanliga" molly yngel?
#9 - 8 september 2007 20:40
Tja, jag tror att dom kan få det ifall dom parar sig med en "vanlig" molly, men frågan är ifall den kan para sig med en vanlig molly... och det har jag ingen aning om...
Bilagor:
#10 - 9 september 2007 08:22
Hur e det med henne?
#11 - 9 september 2007 19:50
Lottie350 skrev:
Joo det gjorde jag, tog mer än hälften av vatten från akvariet och resten nytt vatten, sedan la jag i sand och en liten växt därifrån också. Så får ja hoppas att den blir frisk, vore synd om hon dog för hon är den enda ballongen jag har.

Men vet du nåt om ballongisar kan få "vanliga" molly yngel?

Din "ballongmolly" är bara en avelsform av vanlig molly (vilken art vet jag inte riktigt) och de får enligt uppgift ofta "vanliga" yngel även om båda föräldrarna är ballongisar, och du har ju en hona bara så då återgår de säkert till "originalet" istället. Lycka till och vi får hoppas hon klarar sig. Vill du ha henne i karantän så funkar en vanlig hink bra, eller en större plastback, syre får de genom vattenytan, men du måste vara noga med vattenbyten om du inte har någon typ av filter.:)
#12 - 10 september 2007 08:43
Hon dog igår. Så hon var sjuk. Har ingen aning om vilken sjukdom isf.
#13 - 10 september 2007 08:44
Lottie350 skrev:
Hon dog igår. Så hon var sjuk. Har ingen aning om vilken sjukdom isf.

Troligen ålder, de magrar ofta bort när de blir gamla.....:( inget att sörja länge över...;)

Annons