Dels kan man välja hårdare växter, Anubias och javaormbunke är bara ett par exempel på växter som brukar funka tillsammans med slöjstjärtar iaf, vanliga svärdsplantor och vallisneria kan vara mycket lämpliga om slöjstjärtarna fortfarande är så små att växterna har en chans att rota sig och inte blir uppdragna hela tiden, när de väl rotat sig ordentlligt brukar de klara även stora slöjstjärtar.
Oftast när folk säger att fiskarna äter upp växterna finns ett av, eller båda följande problem;
#1 Växterna är döende och fiskarna äter loss de döda delarna och eventuella kryp som också äter död/döende växtvävnad, lösningen är att förbättra miljön för växterna, med mer ljus eller näring eller vad det nu kan vara för problem.
#2 Fiskarna kan vara extremt hungriga, Slöjstjärtar ska (fram till dess att de väger iaf ett hekto) mer än fördubbla sin vikt på 6 månader, annars är det nått som inte stämmer i deras miljö, och om det bara är maten som begränsar tillväxten så att de inte ens fördubblar sin vikt på 6 månader är de garanterat extremt hungriga för det mesta. Hunger botar man självklart genom att mata mer, men tänk på den ökade belastningen på vattnet.
Jag kan inte uttala mig om malen, eftersom det kan vara "vad som helst", Väl matade malar som äter friska växter hör dock inte till vanligheterna.
Det finns undantag från de situationer jag nämnt, tillexempel så finns det många fiskar som äter växten andmat även om de inte är särskilt hungriga, och sen finns det fiskar som äter de flesta växter i princip oavsett hur mycket mat de får, till exempel skivtetror, pacus, karp, gräskarp, och vissa av de stora arterna i släktet Tilapia.
Väl matade slöjstjärtar av måttlig storlek brukar inte vara särskilt besvärliga på växter, bortsett från vissa få växtarter, främst andmat.