Hjälp Botia Problem

#1 - 18 mars 2008 05:56
Hej jag köpte 3 st pakistanbotier till mitt 460 liters akvarium. Roliga och fina fiskar MEN. Den ena pakistanbotian simmar upp och biter mina slöjskärtar i fenorna, Jag har bottenmatat men den slutar inte ( tänkte att den kanske var hungrig) Har försökt att fånga den. Men satan vilken snabb fisk. Snälla ge mig lite råd vad skall jag göra. Dom kanske inte biter så hårt så att det inte är någon fara. Svårt att se om fenorna har blivit trasiga dom är så långa och ojämna. Tack på förhand
#2 - 18 mars 2008 08:38
Botior är kända fenbitare. De är inte bra att ha ihop med långfenade fiskar, så du får tyvärr välja om du skall ha slöjstjärtar eller botior.
#3 - 18 mars 2008 08:58
då väljer jag slöstjärtar. Men hur får jag tag på botierna. Har suttit i många timmar med håv, men dom har lärt sig att den är ett hot, och gömmer sig så fort håven hamnar i vattnet.
#4 - 18 mars 2008 09:09
Du får försöka mer.. Jag vet att det kan vara väldigt svårt att fånga endel fiskar, men du får inte ge upp. Om du har två håvar så kan du försöka göra en fälla eller nåt..
När jag försökte fånga min Kampfisk så satten jag ner ena håven på botten och så jagade jag in honom i den med en annan håv. Funkade bra;)
Jag har inte haft botior så jag vet inte hur snabba de är, men de är säkert väldigt snabba.
När du har fågat de så kan du lämna tillbaka dem till affären.
Fast det är ju inte säkert att de tar tillbaka dem, i såfall får du ge bort dem eller något.

// Sofie
#5 - 18 mars 2008 09:50
Prakt botior är den snabbaste fisk jag överhuvudtaget skådat i ett akvarie, personligen skulle jag utökat stimmet med 3-5 individer till eftersom prakt botior är bra bottenstädare och bökar runt lite med bottengruset, dessutom otroligt trevliga fiskar och sagt by by till slöjstjärtarna men det är jag det..
#6 - 18 mars 2008 11:01
Du kan prova att göra en fälla för dina pakistanbotior: Skär av en liten PET flaska strax ovanför mitten, vänd på "halsdelen" så att den pekar in i flaskan som en tratt och fäst den genom att sy ihop med ståltråd eller limma med silikon. Gör några små hål i behållaren så att den sjunker lättare och du har nu skapat ett litet mjärde. Lägg i något som dina botior tycker är godis och hoppas på det bästa. :)
#7 - 20 mars 2008 15:11
Kom ihåg att göra massor av små hål i botten som en sil så att vatten kan strömma in. Annars kan fången dö av syrebrist.

Annons