Hjälp bums, hittat mina första yngel, vad göra nu??

#1 - 30 oktober 2006 18:25
Har lagt över de fyra yngel jag hittat i ett yngelkar som just nu flyter på vattnet. Lagt in en lite växt också.

Ska karet flyta på ytan eller ska jag trycka ned det...men då kan ju yngel simma ut så jag antar att det ska flyta...??:confused: [:o]

Hur blir det med ljusrampen då?? blir det för varmt och för ljust.
Jag har fiskar som kan hoppa så jag måste nog ha täckrampen på antar jag.....

Tacksam för svar nu
Mvh acinna
#2 - 30 oktober 2006 18:55
Har svarat på "andra stället" :D
Har du genomströmning bör det ej bli för varmt.
Beror på vilken sorts yngelkar du har..
#3 - 30 oktober 2006 19:15
Healena skrev:
Har svarat på "andra stället" :D

Har du genomströmning bör det ej bli för varmt.

Beror på vilken sorts yngelkar du har..

det är ett plastkar som man kan dela om man har en hona som man vet ska föda snart, men jag har tagit bort den delen så att det är gott om plats.

Den flyter bort från filtret i och med att jag har en stark vattenstråle mot ytan och karet ligger stilla i det andra hörnet.

Det är öppet i botten av karet där vattnet kommer in...och ett hål i taket för matning...
#4 - 31 oktober 2006 06:49
Iochmed att du har genomströmning av vatten blir det inte för varmt :)
Är du orolig kan du skopa i en liten skvätt vatten då och då..då får du bort lite gamla matrester också.

Du kan inte försöka få fast det på kanten?
#5 - 31 oktober 2006 07:27
Healena skrev:
Iochmed att du har genomströmning av vatten blir det inte för varmt :)

Är du orolig kan du skopa i en liten skvätt vatten då och då..då får du bort lite gamla matrester också.

Du kan inte försöka få fast det på kanten?

Ingen fara har jag märkt. Flytkaret ligger så stilla så stilla. Hur många gånger per dag ska man mata?? små smulor 1-2 ggr/ dag. :)
Ska bli intressant och se vilken fisk det blir när de blir större....
#6 - 31 oktober 2006 08:36
Jag har malt ihop specialyngelmat i mortel (två sorters flingor + frystorkade larver)- men det går utmärkt med bara flingor. Har du mortel så stöt/mal dem så det blir småttismåttigt till småttiga munnar :p . Jag gör en rejäl laddning på en gång och har i en liten burk m. lock - så slipper man hålla på så himla mycket hela tiden...Jag har platyyngel.

Jag ger litegrann (c.a 1-2 knivsuddar) 2-3 ggr/dag, och sköljer bort gamla matrester samtidigt så de ej ligger och möglar.

Mitt allra största yngel (7 st. från ? olika kullar) börjar kunna ta riktigt små frystorkade maskar hela, så det är nog snart dax att släppa ut h*n :D
Börjar misstänka att h*n är från en ännu tidigare kull....
Jag har tidigare trott 2 kullar, men de kanske är från 3??

Det ser ganska festligt ut i mitt yngelkar - alla "de 7 små dvärgarna" är i helt olika storlek. Alltifrån en jättestor till en ynkapynkajätteliten.. Får väl se om alla klarar sig.
#7 - 31 oktober 2006 09:54
acinna skrev:
Ingen fara har jag märkt. Flytkaret ligger så stilla så stilla. Hur många gånger per dag ska man mata?? små smulor 1-2 ggr/ dag. :)

Det finns ynglemat att köpa i akvariebutiker. Den är både finfördelat och innehåller mer protein vilket är bra för växande fiskar. Yngel ska ha mat oftare än vuxna. Jag ger mina smår portioner 3-5 ggr/dag.

Annons