HJÄLP - dåliga värden - hjälp mig att hjälpa mina fiskar

#1 - 23 mars 2007 21:50
När jag bestämde mig för att skaffa fiskar, för ett par veckor sedan, kunde jag absolut ingenting.
Jag trodde det bara var till att skaffa akvariet, fiskarna och maten.
Jag litade blint på personalen i den zooaffär jag köpte allt i.
Enligt dom var det INGA problem att starta upp ett 64 liters akvarie och stoppa i 2 silverhajar, 2 guramis, 2 pansarmalar, 2 slöjisar och några malar med en gång.
Ok, tyckte jag - dom veta bäst.
I en såpass stor affär, med en så stor fiskavdelning antar man ju att dom vet vad dom snackar om.

Kom hem, glad och ivrig över mina fiskar och mitt nya akvarie.
Tvättade sanden, satte i växterna, dekoration, satte igång pumpen och doppvärmaren på 24 grader.
Sedan koppade jag in fiskarna i en halvtimme, som enligt personalen skulle räcka.
Jag var så nöjd - vackra fiskar och en fint dekorerad botten.
MEN ............
Dagen efter satt jag framför akvariet i säkert 2-3 timmar och iakttog fiskarna.
OJJJ - vad livliga fiskarna var .. och inte mycket simyta att sträcka ut sig på.
Ångest!
Kollade runt på nätet .. läste allt jag kom över.
Herregud - tänkte jag ...
8 fiskar och 4 malar i ett 64 liters akvarie är tok för mycket .. och fiskarna som personalen rekommenderade blir ju över 30 cm så småningom.

OK, tänkte jag - antingen får jag gå tillbaka med fiskarna eller så får jag spara till ett större akvarie.
Större akvarie blev det.
Nu har jag ett 180 liters som varit igång en dag.
Detta 180 liters får fungera i ett halvår för fiskarna, tills jag har sparat ihop till ett större.
Fiskarna är ungefär 6-7 cm, och jag älskar dom alla.
Vill inte göra mig av med någon :( .
Vill ha i mina fiskar så fort som möjligt i det nya.
Mår dåligt av att dom mår dåligt!

Har lärt mig att inte lita blint på vad dom säger i zooaffärerna.
Många är duktiga, men alltfler vill bara sälja och tjäna pengar.

Men, mitt andra problem.
Jag har alldeles för höga halter i mitt akvarie.
Har bytat vatten 50% första dagen, och hällt i nitrivec nu i två dagar.
Men värdena har inte ändrats! ( jo, NO2 har sjunkit lite lite lite)
Vad gör jag fel???
Snälla hjälp mig att hjälpa mina fiskar.

PH 8
KH 20
GH 14-21
NO3 500
NO2 5-10

Testet är några mätstickor som heter aqua-quick-test.
Jag matade inte alls första dagen, andra dagen ( idag) har jag gett dom lite grönfoder och en tablett man sätter på rutan, malarna har fått skalade ärtor och tabletter.
Jag har rengjort filtert eftersom jag tyckte att det pumpade lite dåligt och fiskarna var vid ytan och kippade ofta.
Rengjorde det under kranen i kallt vatten.
Har nu läst att man ska rengöra det i akvarievatten.
Nu kan man se små luftbubblor överallt. Är det bra eller dåligt?
har hört att det kan bli för mycket syre i vattnet oxå.

Snälla hjälp mig.

Tänkte flytta över fiskarna till det nya imorgon ( läs lördag).
Är det för tidigt, eller bara bra då värdena är så dåliga i det gamla?
Ska jag ta lite av det gamla vattnet med mig till det nya akvariet på 180 liter fastän värdena inte är bra?

Vill så gärna ge mina fiskar det bästa, och tydligen har jag inte gjort det.
Vet nu att jag skulle ha läst på ordentligt, och haft ett större akvarie och haft det igång en tid innan jag introducerade nya fiskar till det.
Men det är försent nu.

Har värdena med att göra att jag har för många fiskar och matat för mycket???
Tre ggr om dagen har jag matat, flingfoder och röda mygg.
Personalens order.
Nu har jag köpt en mer varierad kost ...grönfoder, krill mm

Om jag inte matar så mycket - hur kan jag vara säker på att mina fiskar blir mätta och inte svälter?
Hur vet jag att alla får mat?

Kan jag mata mina malar efter släckning varje dag? Eller dom ska inte ha så ofta?
Har ancistrus och plecostomus.

Hoppas på snabbt svar!!!!!!!!!!!
Har svårt att slappna av när jag vet att mina fiskar inte mår bra!
#2 - 23 mars 2007 22:18
Jag hade tagit 50% akvarievattnet från det lilla och hällt i det stora. Samt flyttat över alla fiskarna (utom möjligen guramina) till det stora i morgon.

Tillsätt också nitrivec, mata bara en gång om dagen och inte mer än de äter upp inom 1 minut.

Det lilla kan du toppa upp med nytt vatten och mata de 2 kvarvarande guramina en gång om dagen, de också.

Det lilla borde plana ut i sina vattenvärden snart, speciellt om där är färre fiskar och mindre matning.

Det räcker oftast att mata en gång om dagen och kanske 2 gånger om dagen på helgen. När man är hemma och vill njuta lite mer av sina fiskar.

Man kan mata med flingor och kanske ett par ärtor till malarna den ena dagen.
Frysfoder som oftast äts även av malarna, kan bli nästa dags måltid, osv.

Jag ger mina malar tabletter eller annan specialmat ungefär var tredje dag. Beroende av vad de andra fiskarna ätit, malar äter ju många sorters frysfoder och även flingor och pellets som dalar till bottnen.

För att veta om alla får mat, är det bara att iakta dem när de äter, så ser du om alla får sig en bit.

Dina stickor kanske inte visar helt rätt, de är inte alltid så pålitliga. Framförallt så låter det konstigt med NO3 så här tidigt efter starten av ditt lilla.

Guramina kan du släppa ner i det stora, när du ser att det fungerar bra efter några veckor.

Finns säkert andra som tycker annorlunda än jag, så du får säkert flera råd.

Lycka till !.

MVH/Anita
#3 - 23 mars 2007 22:26
Ser nu att du har ovanligt höga värden av på det mesta, enligt dina stickor.

Vart bor du ?.

Har ni ovanligt hårt vatten där du bor, för ditt pH, gH och kH är ovanligt höga för vanligt kranvatten.

Har du mätt värdena på kranvattnet med dina stickor också och fått samma värden där ?.

MVH/Anita
#4 - 23 mars 2007 22:27
Tack Anita, för dina svar.

Jag är så orolig att någon inte ska klara flytten.
Eller att dom ska dö innan jag ens hunnit flytta dom.
Mitt lilla akvarie har varit igång kanske två-tre veckor.
Mätte för första gången för två dagar sedan.
Jag har bytat vatten varje vecka - 20%-30 , slamsugit botten och rengjort filtret samtidigt.
Har jag varit FÖR noggrann?
Trodde inte man kunde vara det .. men har läst nu att man inte ska röra runt för mycket i botten då det finns viktiga bakterier där.
Stämmer det?

Limia1 skrev:
Jag hade tagit 50% akvarievattnet från det lilla och hällt i det stora. Samt flyttat över alla fiskarna (utom möjligen guramina) till det stora i morgon.

Tillsätt också nitrivec, mata bara en gång om dagen och inte mer än de äter upp inom 1 minut.

Det lilla kan du toppa upp med nytt vatten och mata de 2 kvarvarande guramina en gång om dagen, de också.

Det lilla borde plana ut i sina vattenvärden snart, speciellt om där är färre fiskar och mindre matning.

Det räcker oftast att mata en gång om dagen och kanske 2 gånger om dagen på helgen. När man är hemma och vill njuta lite mer av sina fiskar.

Man kan mata med flingor och kanske ett par ärtor till malarna den ena dagen.

Frysfoder som oftast äts även av malarna, kan bli nästa dags måltid, osv.

Jag ger mina malar tabletter eller annan specialmat ungefär var tredje dag. Beroende av vad de andra fiskarna ätit, malar äter ju många sorters frysfoder och även flingor och pellets som dalar till bottnen.

För att veta om alla får mat, är det bara att iakta dem när de äter, så ser du om alla får sig en bit.

Dina stickor kanske inte visar helt rätt, de är inte alltid så pålitliga. Framförallt så låter det konstigt med NO3 så här tidigt efter starten av ditt lilla.

Guramina kan du släppa ner i det stora, när du ser att det fungerar bra efter några veckor.

Finns säkert andra som tycker annorlunda än jag, så du får säkert flera råd.

Lycka till !.

MVH/Anita
#5 - 23 mars 2007 22:28
Jag bor i svedala, lite utanför malmö - skåne.
Vet inte hur vårat vatten är här.
Hur kollar man det?

Limia1 skrev:
Ser nu att du har ovanligt höga värden av på det mesta, enligt dina stickor.

Vart bor du ?.

Har ni ovanligt hårt vatten där du bor, för ditt pH, gH och kH är ovanligt höga för vanligt kranvatten.

MVH/Anita
#6 - 23 mars 2007 22:29
usch .. kommer inte kunna sova inatt. :( Är så orolig ..
#7 - 23 mars 2007 22:35
skvafs skrev:
Tack Anita, för dina svar.

Jag är så orolig att någon inte ska klara flytten.

Eller att dom ska dö innan jag ens hunnit flytta dom.

Mitt lilla akvarie har varit igång kanske två-tre veckor.

Mätte för första gången för två dagar sedan.

Jag har bytat vatten varje vecka - 20%-30 , slamsugit botten och rengjort filtret samtidigt.

Har jag varit FÖR noggrann?

Trodde inte man kunde vara det .. men har läst nu att man inte ska röra runt för mycket i botten då det finns viktiga bakterier där.

Stämmer det?

botten och filtret bör man inte tvätta så ofta.

om dina värden håller i sig högt så testa att byta 5%vatten flera gånger om dagen. tar man bort mycket vatten i en stöt och tillsätter nytt så finns en risk att fiskarna inte pallar det (men de är tåligare än man tror) pga att vattenkemin ändras för snabbt.
#8 - 23 mars 2007 22:36
"om dina värden håller i sig högt så testa att byta 5%vatten flera gånger om dagen."
i flera dagar. inte bara en dag.
#9 - 23 mars 2007 22:41
Ja, det va mycket fisk på en gång man slutar alldrig förvånas över dessa försäljare som uppenbart lurar folk för att tjäna pengar, men du verkar ha bra koll på läget i alla fall men mata väldigt lite dom kommande veckorna även i det nya akvariet.

Fiskarna klarar sig bra i allafall, det är ovanligt att fiskar svälter ihjäl det är vanligare att dom dör av övermatning och låt dig inte luras av dom till synes utsvulna slöjstjärtarna, dom är alltid lika hungriga oavsett hur mycket du ger dom.

Anita har svarat bra så följ du hennes råd så ordna det sig säkert, håll koll på nitriten bara (No2)

Kolla gärna på länken, så ser du ungefär vad som händer i nystartade akvarium.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det finns även massor av trådar i forumet i ämnet, så sök på tex "uppstart" så hittar du massor av info.
#10 - 23 mars 2007 22:43
Lite för nogrann har du varit med filterrengöring och kanske slamsugning.

Delvattenbyte varje vecka är bra och 20-30 % ungefär lagom i ditt nya. Det är lagom även i det gamla, men kanske skulle varit lite större mängd 40-50 % med den fiskbesättning du haft.

Filtret behöver du bara rengöra när de får dåligt flås, så att flödet ser ut att minska. Vet ej vad du har för filter, men med ett mindre innerfilter kanske en gång på 2-3 veckor.

Bottengruset bör bara sugas rent från ytligt skräp, själv gör jag det bara vid enstaka tillfällen, eftersom jag har så många räkor, fiskyngel och annat som håller efter det åt mej.

Om gruset börjar blir igenslammat, kan man slamsuga en bit av bottnen ordentligt emellanåt, för att hålla efter det. Men inte hela på en gång, för att skydda bakteriefloran.

Anita
#11 - 23 mars 2007 22:48
Om du ska tömma ditt gamla akvarium på fisk kan du gärna flytta över det gamla filtret till ditt nya akvarium och köra paralellt med det nya några veckor så hjälper det till att snabba på uppstarten.

OBS, Jag såg även att du fått med dig röda mygglarver hem, läs gärna den här tråden där dom diskuteras, man bör nog vara lite försiktig med dom för sin egen skull.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101470
#12 - 23 mars 2007 22:50
skvafs skrev:
Jag bor i svedala, lite utanför malmö - skåne.

Vet inte hur vårat vatten är här.

Hur kollar man det?

Har inte ni ett vattenverk i Svedala? Hur som helst tror jag vattnet har ett förhållandevis lågt ph, men jag kan ha fel. Kanske finns mer info på www.svedala.se
#13 - 23 mars 2007 22:53
Om du provar att mäta kranvattnet med dina stickor, vad får du för värden då ?.

MVH/Anita
#14 - 23 mars 2007 22:54
Piccola skrev:
Har inte ni ett vattenverk i Svedala?

Har du "kranvatten" eller brunn? Hittade en sida om just vattenverket i Svedala - ett skolprojekt med lite grundinfo. Kanske matnyttigt?

http://homeweb.mah.se/~LF03728/skolprojekt/information.htm
#15 - 24 mars 2007 01:52
ojjjj ... ska genast sluta med larverna.
Är allergisk mot mycket, och vill inte ha mer besvär.
Tack för tråden!

albjohn skrev:
Om du ska tömma ditt gamla akvarium på fisk kan du gärna flytta över det gamla filtret till ditt nya akvarium och köra paralellt med det nya några veckor så hjälper det till att snabba på uppstarten.

OBS, Jag såg även att du fått med dig röda mygglarver hem, läs gärna den här tråden där dom diskuteras, man bör nog vara lite försiktig med dom för sin egen skull.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101470
#16 - 24 mars 2007 02:25
Det verkar som om allt jag skrev försvann.
jag försöker igen fast i en kortare variation.

Jag har mätt kranvattnet.
PH ligger på 7,6
GH 7
KH 17

Ska jag försöka sänka PH:et med något?
Vad använder man torv till, sänkning av PH?
Hur gör man och var köper man det?
Kanske man kan köpa sera ph-minus.

Filtret jag ahr är en vita tech 300/500.
Säger mig inte så mycket.
Tycker det slammar igen ofta.
Filtret jag har i 180 karet är ett juwel med olika lager.
Grovt i botten, sedan mellan, sedan nitritfilter ( ?) och sedan fint.
Kan inte hitta vad pumpen heter, men den följde med juwel rio 180 liters.
Sätter i mitt lilla oxå.
Ska man köpa extra ytterfilter?
Eller ett till innerfilter. Fast då blir vattnet kanske för strömt?

Tusen tack för alla svar.
Jag vet jag har många frågor ..........
#17 - 24 mars 2007 02:36
albjohn skrev:
Ja, det va mycket fisk på en gång man slutar alldrig förvånas över dessa försäljare som uppenbart lurar folk för att tjäna pengar, men du verkar ha bra koll på läget i alla fall men mata väldigt lite dom kommande veckorna även i det nya akvariet.

Fiskarna klarar sig bra i allafall, det är ovanligt att fiskar svälter ihjäl det är vanligare att dom dör av övermatning och låt dig inte luras av dom till synes utsvulna slöjstjärtarna, dom är alltid lika hungriga oavsett hur mycket du ger dom.

Anita har svarat bra så följ du hennes råd så ordna det sig säkert, håll koll på nitriten bara (No2)

Kolla gärna på länken, så ser du ungefär vad som händer i nystartade akvarium.

http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det finns även massor av trådar i forumet i ämnet, så sök på tex "uppstart" så hittar du massor av info.

jasså .... så dom där små slöjisarna har fått mig att tro att jag har gett dom för litet mat.
Har tyckt synd om dom, och känt mig jättehemsk för att dom inte fått mat mer än tre ggr om dagen.
Och att dom istället ska behöva tugga på mina växter och stoppa stenar i munnen.
Idag snodde den ena slöjisen en skalad ärta som egentligen var ämnad åt malarna.
Ha svalde hela .. jag trodde att mitt hjärta skulle stanna.
Lyckligtvis försvann den ner i magen på han och fastnade inte i halsen.
Blev lite orolig ett tag där.
Tänkte ojjj - vad hungrig han är stackarn.
Men då vet jag - tack - vad grymt av naturen att göra en fisk som är ständigt hungrig. ( eller dom är framavlade?)
Måste vara hemskt.

Hade tyckt det var väldigt jobbigt att ge mina barn mat en gång om dagen, och hitta dom med jämna mellanrum tuggandes på blommorna i fönstret, eller vid singeluppfarten med en massa singel i munnen. =) =)
#18 - 24 mars 2007 02:48
Är dom små luftbubblorna i vattnet vid pumpen och på ytan en bra sak, eller dålig?
Kan man köpa någon apparat till så att man säkert vet att syret aldrig sjunker?:confused:
#19 - 24 mars 2007 08:22
skvafs skrev:
Är dom små luftbubblorna i vattnet vid pumpen och på ytan en bra sak, eller dålig?

Kan man köpa någon apparat till så att man säkert vet att syret aldrig sjunker?:confused:

Dom små bubblorna ä absolut inte farliga, dom försvinner efter nån dag och det enda du behöver göra är att du riktar utloppet från filtret så du får en vattenrörelse i ytan (små vågor) det räcker för syresättningen av vattnet, det behöver inte bubbla och fräsa utan huvudsaken är att vattnet rör sig.

Börjar barnen tugga på växterna eller singlet måste du absolut ge dom mer mat , singlet kan i värsta fall orsaka svåra tandskador.:)

Slöjstjärtar däremot kan vara tuffa mot växter oavsett hur mycket mat dom får, speciellt snabbväxande och mjuka växter, däremot tror jag dom låter bli tex javaormbunke och anubis.
#20 - 24 mars 2007 08:45
Du har högre pH, kH och gH i akvariet, än du har i kranvattnet.

Detta tyder på att du har något i din akvarieinredning, som höjer dessa värden. När kranvattnet har den sammansättningen, ska du nog undvika alla kalkhaltiga inredningsmaterial.

Har du faxekalk, hålsten eller andra porösa vita eller ljusa stenar i akvariet eller har du tillsatt någon typ av akvariesalt ?.

MVH/Anita
#21 - 24 mars 2007 09:26
Ett sätt att få ner PH,t är att köpa en rot - mangrove eller mopani.
Men ett PH på 7,6 borde inte vara akut på något vis...
#22 - 24 mars 2007 10:00
Healena skrev:

pH 7,6 var det på kranvattnet. Akvarievattnet hade pH 8.

Akvarievattnet hade också högre kH och gH än kranvattnet.

Något måste ju orsaka den höjningen i akvariet.

MVH/Anita
#23 - 24 mars 2007 10:03
Limia1 skrev:
Du har högre pH, kH och gH i akvariet, än du har i kranvattnet.

Detta tyder på att du har något i din akvarieinredning, som höjer dessa värden. När kranvattnet har den sammansättningen, ska du nog undvika alla kalkhaltiga inredningsmaterial.

Har du faxekalk, hålsten eller andra porösa vita eller ljusa stenar i akvariet eller har du tillsatt någon typ av akvariesalt ?.

MVH/Anita

Jag har ingen hålsten eller andra vita stenar.
Det enda som är *levande* är en rot, en mörk lavasten ( rödbrun i poröst material ) och växterna.
Den andra dekorationen är inget som kan ge dessa värdena, dom är konstgjorda.

Salt ( ektosan) lade jag i för tre veckor sedan vid nystart.
Men med alla vatten bytena så borde det inte fina någon salt kvar, tycker jag.

Bytat 5% idag två ggr och mätt nitrit och nitrat igen.
Samma värden *suck*
Fortsätter iaf med vattenbytena.
Och idag ska jag flytta över alla fiskarna utan guramisarna till 180 liters karet.

Tycker att fiskarna inte andas lika snabbt idag, mer normalt.
Hänger inte vid ytan iheller.
Men värdena är detsamma .. jag förstår inte .. kanske fick bättre cirkulation på pumpen efter rengörning igår :confused:

Stackars dessa små liv som har en helt okompetent matte :(
#24 - 24 mars 2007 10:16
Healena skrev:

Vet inte vad det är för en rot. Brun iaf och köpt i en akvariebutik.
Kan det vara mangrove?
#25 - 24 mars 2007 10:31
Mycket egendomligt, vad har du för bottenmaterial ?.

Brun rot från akvarieaffären är oftast det man brukar kalla mangrove, de flesta andra sorter är dyrare än den.
#26 - 24 mars 2007 10:35
Har du märkt om pH, gH och kH sjunker direkt efter vattenbyte, för att sedan stiga gradvis till nästa vattenbyte ?.

MVH/Anita
#27 - 24 mars 2007 14:54
Limia1 skrev:
Har du märkt om pH, gH och kH sjunker direkt efter vattenbyte, för att sedan stiga gradvis till nästa vattenbyte ?.

MVH/Anita

Nu har jag flyttat mina fiskar ... den ena silverhajen hoppade ur hoven rakt ner på golvet.
Tycker han ser lite röd ut i huvudet.
Var inte alls beredd ..... suck .... hoppas han klarar sig.
Mina två silverhajar trivs så bra ihop.

Jag har hällt i auquabon och nitrivec och biokultur i det nya.
Är det något mer jag ska tänka på?
Ska jag fortsätta med nitrivec i tio dagar som det står på flaskan, eller det är bara om man har problem?

Ska jag mäta halterna i karet redan nu, eller det är inte lönt än?

Är så orolig att mina fiskar inte ska klara av den stress det blev med flytten, även om jag försökte göra den så smidig som jag bara kunde.

kramar ia
#28 - 24 mars 2007 19:05
Krångla inte med pH:t!

Om du ska odla krävande arter kan det vara ide´annars blir det bara svårare.

Vid händelse av högt ammoniumvärde NH4 så är det inte bra att ta kranvatten(delvattenbyte) med högre pH än det som akvariet har! Jag menar har du sänkt pH så bör du sänka även påfyllnadsvattnet!

pH7.6 låter bra, tycker jag!

---

Jag skulle mäta ammonium, i första hand, varje dag och har du möjlighet också nitrit!

Och sug direkt upp mat som inte blivit uppätet, och mata minimalt tills vattenvärdena är ok.
#29 - 24 mars 2007 22:09
albjohn skrev:
Dom små bubblorna ä absolut inte farliga, dom försvinner efter nån dag och det enda du behöver göra är att du riktar utloppet från filtret så du får en vattenrörelse i ytan (små vågor) det räcker för syresättningen av vattnet, det behöver inte bubbla och fräsa utan huvudsaken är att vattnet rör sig.

Börjar barnen tugga på växterna eller singlet måste du absolut ge dom mer mat , singlet kan i värsta fall orsaka svåra tandskador.:)

Slöjstjärtar däremot kan vara tuffa mot växter oavsett hur mycket mat dom får, speciellt snabbväxande och mjuka växter, däremot tror jag dom låter bli tex javaormbunke och anubis.

hihi ... :D
#30 - 24 mars 2007 22:15
quarantino skrev:
Krångla inte med pH:t!

Om du ska odla krävande arter kan det vara ide´annars blir det bara svårare.

Vid händelse av högt ammoniumvärde NH4 så är det inte bra att ta kranvatten(delvattenbyte) med högre pH än det som akvariet har! Jag menar har du sänkt pH så bör du sänka även påfyllnadsvattnet!

pH7.6 låter bra, tycker jag!

---

Jag skulle mäta ammonium, i första hand, varje dag och har du möjlighet också nitrit!

Och sug direkt upp mat som inte blivit uppätet, och mata minimalt tills vattenvärdena är ok.

NO4 .. ojj, det testet har inte jag.
Bara NO3 och NO2.
Mäter inte dessa ammonium? Ammonium - är det gifterna efter matrester och avföring?
Är det inte samma som nitrit och nitrat?
Hjälp - alla dessa värden.[:o]

Är eheim ( ??) batteridriven slamsugare bra att ta upp matresterna med?
Hur mycket är minimalt att mata?

kram ia
#31 - 24 mars 2007 23:12
Innan du ser farliga nivåer av nitrit kan det redan finnas farliga nivåer av ammonium i ett nystartat akvarium.

http://www.bestfish.com/newtank3.html beskrivning av en nystart

Och har du höga nivåer av ammonium så kan det bli riktigt allvarligt om du byter vatten och det vattnet har ett högre pH än akvariet. 0.4 blir skadligt vid ett pH på 8.2 men ej direkt skadligt om du har ett pH 8.0... Och vid pH7.5 kan man ha upp till 1.2mg/L, JBLs tabell!

Fast de menar att normalt ska inte värdena överstiga 0.2 vare sig för ammonium eller nitrit!

Mata lite grann så att du ser att fiskarna har fått i sig något men att det inte blir spill, kanske varannan dag första veckan eller två. Beror väl på, är de välnärda så kan man nog ge ännu glesare i början, gissar jag!

---

Ändrade lite siffror, eh, vart ju helt fel... ska inte vara 4.0!!! Sorry!

Jag använder en tunn slang för att suga upp löst skit och en grov om jag också ska byta vatten. Fyll slangen med vatten, i akvariet eller under kranen, och sätt ett finger för ena hålet, när slangen är full, och håll ena sidan i akvariet och håll den andra sidan ner i en hink, nedanför, och släpp fingret!
#32 - 24 mars 2007 23:25
quarantino skrev:
Innan du ser farliga nivåer av nitrit kan det redan finnas farliga nivåer av ammonium i ett nystartat akvarium.

http://www.bestfish.com/newtank3.html beskrivning av en nystart

Och har du höga nivåer av ammonium så kan det bli riktigt allvarligt om du byter vatten och det vattnet har ett högre pH än akvariet. 0.4 blir skadligt vid ett pH på 8.2 men ej direkt skadligt om du har ett pH 8.0... Och vid pH7.5 kan man ha upp till 1.2mg/L, JBLs tabell!

Fast de menar att normalt ska inte värdena överstiga 0.2 vare sig för ammonium eller nitrit!

Mata lite grann så att du ser att fiskarna har fått i sig något men att det inte blir spill, kanske varannan dag första veckan eller två. Beror väl på, är de välnärda så kan man nog ge ännu glesare i början, gissar jag!

---

Ändrade lite siffror, eh, vart ju helt fel... ska inte vara 4.0!!! Sorry!

Om jag inte fattat helt fel här, så är det akvarievattnet som har det högre pH värdet 8, på grund av tillsatts av bikarbonat. Medan kranvattnet har det lägre pH 7.6.

MVH/Anita
#33 - 24 mars 2007 23:34
Så kan det vara och då ska det inte vara någon fara! Rätta mig om jag har fel, har inte pysslat med höjning av pH, eller bikarbonat!

Och jag kanske missat nåt i tråden!
#34 - 25 mars 2007 00:10
quarantino skrev:
Så kan det vara och då ska det inte vara någon fara! Rätta mig om jag har fel, har inte pysslat med höjning av pH, eller bikarbonat!

Och jag kanske missat nåt i tråden!

Jag måste rätta mej själv här, för jag blandar ihop trådar. Ber om ursäkt för det [:o] .

Men akvarievattnet har i alla fall pH 8 och kranvattnet 7.6.

MVH/Anita
#35 - 25 mars 2007 19:54
Jag har fått veta av djuraffären att det är helt ofarligt att köra med nitrivec "för säkerhets skull". Att det är goda bakterier som bryter ned nitriten och att det inte går att överdosera. Så enl. det resonemanget skulle du kunna köra med nitrivec trots att du för närvarande inte har problem med nitrit.

Någon kan väl rätta mig om jag blivit missinformerad.

Är själv inne på min 3:e vecka med fiskar i akvariet nu. Kört med nitrivec i 2. Ser nu att enl. dropptestet har värdena stigit något sedan jag slutade med nitrivec men ligger fortfarande under gränsen.
#36 - 26 mars 2007 01:58
Jag har fått veta av djuraffären att det är helt ofarligt att köra med nitrivec "för säkerhets skull". Att det är goda bakterier som bryter ned nitriten och att det inte går att överdosera. Så enl. det resonemanget skulle du kunna köra med nitrivec trots att du för närvarande inte har problem med nitrit.

Någon kan väl rätta mig om jag blivit missinformerad.

Är själv inne på min 3:e vecka med fiskar i akvariet nu. Kört med nitrivec i 2. Ser nu att enl. dropptestet har värdena stigit något sedan jag slutade med nitrivec men ligger fortfarande under gränsen.

Tar du i Nitrivec varje dag?
Det blir rätt dyrt i längden om man ska hälla i varje dag.
#37 - 18 april 2008 07:53
halloj hur går det för dig å dinna kyssguramisar ??? har de blivit några yngel ?????
#38 - 23 juni 2008 12:09
Det finns typ inget att göra Gör rent akvariet jätte noga och låt Det stå igång i någon dag utan FISKAR

Annons