Hjälp , Det har gått 1 vecka nu.

#1 - 11 mars 2007 10:04
Hej .

Jag har en akvarium som är på typ 50 l , har 2 guppy honor och 1 hane , Ena honan är smällfet, Har lagt den i en "yngelbox" den har svarta fläcken i baken . Det har gått 1 vecka nu men inga Ynglar fortfarande ?

Har flytande växter i yngelboxet, Köpte honan när den va ganska gravid men inte så mycket , normalt. Den blev tjockare o tjockare för varje dag . Så ja har den fortfarande i en yngelbox ,

Nån som vet varför det inte har kommit ynglar än eller kommer det senare ?
Kan det ta mer än 1 vecka i en box ?
Skall det vara ljust i akvariumet för att den skall föda eller lite mörkt ?
Kan man ha 2 "gravida" guppyhonor uppdelade på 2 sidor , om man har den skivan som skär i mitten på yngelboxet ? Eller vågar dem inte föda när dem ser varandra bredvid varann.

NEED YOUR HELP !
#2 - 11 mars 2007 10:23
Guppys ynglar när det är det är dags. Spelar inte så stor roll om det är ljust eller mörkt. Det kommer när det kommer. Guppun är dräktig i ca 3veckor.

Tyvärr fungerar inte yngelvaggor så bra då ynglena kan simma upp till honan och hon oftast äter upp dem. Ännu sämmre om du har två honor i vaggan då den ena mummsa glatt i sig yngel medans den andra ev. föder. Du får nartuligtvis några yngel kvar. Lägg lite grönska i vaggan så ynglena kan komma undan lite lättare och gömma sig. Ta ur honorna när de är klara.

//Camilla
#3 - 11 mars 2007 10:36
ok

Ok , Är det normalt att den kan vara där i yngelboxet i 1 vecka utan att föda ?
#4 - 11 mars 2007 11:17
Ja, som sagt, det kommer när det är dags. :)
#5 - 11 mars 2007 15:18
tycker oftast de brukar va så att man har dem där i en vecka, sen tycker man synd om dem och släpper ut dem och 3 kvart senare ser man första ynglet i stora karet.

Platys har samma vis, släppte i min hona som hoppad eut efter 2 timmar och började få yngel direkt, var dock snabb och fångde in så nu har man ytterligare 20 platyyngel utöver 60 talet jag hade innan.
Tur att man är stammis på en zoobutik så de har lovat att byta in dem när de blivit lagom stora.

Jag brukar endast köra en hona på ena sidan, sen drar jag upp mitten plastbiten ca 2-3 mm så yngel kan komma under, sen läger jag en växt (tex cambomba elelr vad den heter) i andra sidan, ynglerna brukar i regel fly från honan och stanna på andra sidan där de är lugnare, tycker de är väldigt få som brukar stryka med då, kanske 2-3st och inbland inga bror mycket på honan med då vissa honor plockar direkt när de kan, andra bryr sig inte alls, brukar även hjälpa att mata lite när ynglen börjar komma, har man tur så äter honan så mycket att ynglerna blir ointressanta.
#6 - 11 mars 2007 15:30
mm

exakt sådär , ja tycker synd om den men vågar inte släppa ut den , så den får nog vara där mer , tills den föder , vet ej hur länge dt kmr ta , den har redan vart i yngelboxet i 1 vecka, vi får se.
#7 - 12 mars 2007 17:40
Yess

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. 40 st ynglar idagggggg
#8 - 12 mars 2007 20:42
Grattis till ynglen:-) Vad många det blev!!
#9 - 12 mars 2007 20:58
mm

mmm , tack . De blev ganska många , 40 styckna ;)
#10 - 12 mars 2007 21:01
C.Ciklid skrev:
Guppys ynglar när det är det är dags. Spelar inte så stor roll om det är ljust eller mörkt. Det kommer när det kommer. Guppun är dräktig i ca 3veckor.

Tyvärr fungerar inte yngelvaggor så bra då ynglena kan simma upp till honan och hon oftast äter upp dem. Ännu sämmre om du har två honor i vaggan då den ena mummsa glatt i sig yngel medans den andra ev. föder. Du får nartuligtvis några yngel kvar. Lägg lite grönska i vaggan så ynglena kan komma undan lite lättare och gömma sig. Ta ur honorna när de är klara.

//Camilla

FEL!
De är "dräktiga" 28-30 dagar....:D
#11 - 12 mars 2007 21:03
cikliden2 skrev:
Grattis till ynglen:-) Vad många det blev!!

Ganska normalt om du frågar mig! De kan få ännu fler, inte i de första kullarna, men 2-3:e gången de ynglar så....:p Svärdbärarhonor (stora sådana!) kan få upp till 150 yngel....
#12 - 13 mars 2007 05:09
Grattis till dina yngel, nu får vi hoppas att uppfödningen av dem går bra, men det brukar inte vara ngt problem. Bara var noga med vattenbyten och mata ofta, men inte så mkt åt gången, sedan kollar du i almenackan efter ungerfär 28 dagar efter denna kull.. då får du nästa.. Guppy har förrådsparning, så en parning räcker till några kullar... så du kommer få fler yngel ska du se.

hälsn Robban
#13 - 13 mars 2007 09:06
tummen skrev:
FEL!

De är "dräktiga" 28-30 dagar....:D

"Efter en kull ungar tar det ungefär en vecka innan guppyhonan har mogna och befruktade ägg som börjar sin utveckling till nya yngel. Denna utveckling tar cirka tre veckor, under vilken tid honan inte tillför någon ny näring till ungarna, utan dessa klarar sig fram till födseln på den äggula som finns i ägget. Under dessa tre veckor lagrar honan däremot fett och äggula till en ytterligare kull ägg. Man måste här komma ihåg att parning och befruktning av äggkullen är två olika saker. Parningen kan ske när som helst och honor som är till sammans med hanar är i princip alltid parade. Befruktningen av äggen sker däremot ca en gång i månaden, när en ny äggkull har mognat."
http://hem.passagen.se/mikeno/iyn.htm

Gravida i ca 3v. men lägg till ägg så blir det 1v.+.
//Camilla
#14 - 13 mars 2007 10:50
C.Ciklid skrev:
"Efter en kull ungar tar det ungefär en vecka innan guppyhonan har mogna och befruktade ägg som börjar sin utveckling till nya yngel. Denna utveckling tar cirka tre veckor, under vilken tid honan inte tillför någon ny näring till ungarna, utan dessa klarar sig fram till födseln på den äggula som finns i ägget. Under dessa tre veckor lagrar honan däremot fett och äggula till en ytterligare kull ägg. Man måste här komma ihåg att parning och befruktning av äggkullen är två olika saker. Parningen kan ske när som helst och honor som är till sammans med hanar är i princip alltid parade. Befruktningen av äggen sker däremot ca en gång i månaden, när en ny äggkull har mognat."

http://hem.passagen.se/mikeno/iyn.htm

Gravida i ca 3v. men lägg till ägg så blir det 1v.+.

//Camilla

Förlåt, jag menade naturligtvis "föder" var 28-30 dag, alltså hela processen från bildandet av ägg och fram till "födseln". På det sättet har vi ju båda rätt eller hur?
#15 - 13 mars 2007 13:15
Tackar

Man tackar till alla som har besvarat mina frågor , Fick mina 40 ynglar för 2 dagar sedan , alla lever ... :)
#16 - 13 mars 2007 13:50
Senerunal skrev:
Man tackar till alla som har besvarat mina frågor , Fick mina 40 ynglar för 2 dagar sedan , alla lever ... :)

KUL! Hör av dig om ett tag så får vi höra om färger och så vidare....;)
#17 - 13 mars 2007 13:52
oj vad många! :D hoppas du har dom i yngel akvarium för det räcker nog inte med yngel kassen :p jag fick 11 yngel i dag! :D:)
#18 - 13 mars 2007 13:54
igår mena ja :p
#19 - 13 mars 2007 18:41
´ja det gör jag ,

ja säger färgen om du e här o läser .
#20 - 16 mars 2007 21:32
Senerunal skrev:
ja säger färgen om du e här o läser .

lita på det....:D kan du inte försöka fota dina föräldrafiskar, vore kul....och sedan även ynglen när de färgat ut...;)
#21 - 17 mars 2007 09:30
LOOOL FICK 62 st till.

HAHGAHGAHA FICK 62 st yngel till av min andra hona :D:D

nu har jag sammanlagt 102 st yngel , dem simmar i stimm :D.

Av 2 guppy honor fick ja 102 yngel ,

ena 40 st

andra 62 st.
#22 - 8 november 2007 08:43
Jag har två stycken liten egyptisk munruvare. Och min mamma hade sånna på hennes jobb förrut och dom fick yngel hela tiden och när dom var "dräktig" vart dom röd under magen och ena min fisk är jättefet och den andra lite fet och båda runda under magen. Och ena ser ut som den kommer dö den bara ligger på botten jömt lite snett och typ "flåsar" som en hund :o snälla hjälp mig !
#23 - 9 november 2007 16:28
Jag har två stycken liten egyptisk munruvare. Och min mamma hade sånna på hennes jobb förrut och dom fick yngel hela tiden och när dom var "dräktig" vart dom röd under magen och ena min fisk är jättefet och den andra lite fet och båda runda under magen. Och ena ser ut som den kommer dö den bara ligger på botten jömt lite snett och typ "flåsar" som en hund :o snälla hjälp mig !

Kul att din mamma fick så många yngel på dem, men tyvärr så måste jag skälla lite på dig: Egyptisk munruvare är en Afrikansk ciklid, ställ frågan antingen i det forumet eller i sjukdomsforumet, [SIZE=3]HÄR kommer inte jag svara, det blir kaos om man inte håller sig till rätt forum!:mad:[/SIZE]
Men om du har någon fråga om levandefödare du inte får svar på genom att söka i forumet så är du välkommen att ställa dina frågor/underingar här.;):)
#24 - 11 november 2007 16:10
Vad kul med alla yngel! Längtar tills jag skaffar mina guppy, jag kom just på en fråga när jag satt och läste ;)
När ynglen fötts, om man flyttar över dem till yngelakvarium direkt, tar de inte styk av det då? Även om det är samma PH och tempratur..? Det känns ju lite som om att det borde vara lite skadligt för dem att först vara i en håv och sen ner i ett annat akvarium.
Tack!
#25 - 12 november 2007 12:32
Plarsen skrev:
Vad kul med alla yngel! Längtar tills jag skaffar mina guppy, jag kom just på en fråga när jag satt och läste ;)

När ynglen fötts, om man flyttar över dem till yngelakvarium direkt, tar de inte styk av det då? Även om det är samma PH och tempratur..? Det känns ju lite som om att det borde vara lite skadligt för dem att först vara i en håv och sen ner i ett annat akvarium.

Tack!

Ta vatten från det gamla karet så blir det ingen skillnad, ynglen klarar luftfärden galant.;):D
#26 - 13 november 2007 18:22
tummen skrev:
Ta vatten från det gamla karet så blir det ingen skillnad, ynglen klarar luftfärden galant.;):D

Okej vad bra! Vill ju inte skada småttingarna ;)
#27 - 14 november 2007 15:23
Plarsen skrev:
Okej vad bra! Vill ju inte skada småttingarna ;)

Lycka till!:)
#28 - 14 november 2007 17:47
något som jag kom fram till var att firrarna vart stressade så dom fick ett eget yngelakvarium på ca 40 L med mycket växter i, MYCKET, då har ynglerna större chans att överleva ifrån mamman när dom föds,
mamman blir nog stressad i ett sådant litet utrymme , menmen alla gör på sitt eget sätt :)
#29 - 14 november 2007 21:56
Janina skrev:
något som jag kom fram till var att firrarna vart stressade så dom fick ett eget yngelakvarium på ca 40 L med mycket växter i, MYCKET, då har ynglerna större chans att överleva ifrån mamman när dom föds,

mamman blir nog stressad i ett sådant litet utrymme , menmen alla gör på sitt eget sätt :)

Att alla gör på sitt eget sätt är i vissa fall en del av problemet, man borde kanske ta reda på lite mer från början, det är ändå levande individer/djur vi har att göra med.;)

Annons