Hjälp DISKUS dör snart! :(

#1 - 12 maj 2009 20:00
Min ena diskus är troligen snart död :(

Den har inte ätit på kanske 2 veckor och ser helt svart ut.
Diskusen gömmer sig hela tiden också och verkar inte vara intresserad av mat.

Den visar även tecken på slöhet.

Lite fakta om akvariumet: 375 liter stort.
Bytte 20% av vattnet för 7 dagar sen.

Ska säga att jag nu för 5 minuter sen flyttade diskusen till ett mindre akvarium.

Har ni någon aning vad det kan vara och vad jag ska göra! Ställ gärna mer frågor för att få veta så mycket som möjligt. Har troligen glömt en del eftersom jag är så orolig att den ska dö, vill verkligen inte de.

Mvh Simon
#2 - 12 maj 2009 20:13
Mobbad, flagelater, dålig temp, klen redan från början osv.
Orsakerna kan vara många, men som du skriver kan det vara svårt att rädda den i detta läget. Jag tror heller inte att den har ätit på ett tag, och två veckor är nog en underdrift då de brukar klara sig månadsvis utan mat.
Skiter den vita långa korvar?
#3 - 12 maj 2009 20:19
ansjo skrev:
Mobbad, flagelater, dålig temp, klen redan från början osv.

Orsakerna kan vara många, men som du skriver kan det vara svårt att rädda den i detta läget. Jag tror heller inte att den har ätit på ett tag, och två veckor är nog en underdrift då de brukar klara sig månadsvis utan mat.

Skiter den vita långa korvar?

Ja, lite mobbad blev den innan av en lite större diskus men för några veckor sedan verkade dem simma tillsammans som ett par och det var inga problem alls. Den har alltid varit den rädda i gruppen även i mitt 600 liters akvarium.

Det kanske är mer än 2 veckor sen jag såg den åt men det började med att den vägrade äta maten som serverades. Var den än fick spottade den ut maten och sen så slutade den komma fram helt och hållet. Nu smyger den i bakkanten på akvariumet och är helt svart.

Jag har dessvärre inte sett den skita något under den senaste perioden men när den inte äter skiter den väl inte?

Ska man testa någon medicinering? Eller salta?

Mvh Simon
#4 - 12 maj 2009 20:27
Jodå, har de flagelater så kan de skita vita skumaktiga korvar utan att ha ätit.
Det finns medicin att försöka med, men chansen att du kan bota den är tyvärr inte sådär jättestor.
Sedan är risken att om den har varit så här dålig en gång och kanske frisknat till, är risken att den blir sjuk igen ganska stor.
#5 - 12 maj 2009 20:33
ansjo skrev:
Jodå, har de flagelater så kan de skita vita skumaktiga korvar utan att ha ätit.

Det finns medicin att försöka med, men chansen att du kan bota den är tyvärr inte sådär jättestor.

Sedan är risken att om den har varit så här dålig en gång och kanske frisknat till, är risken att den blir sjuk igen ganska stor.

Okej :( Synd ! Men ska jag ha den i det stora akvariumet tillsammans med dem andra diskusarna eller ska den sjuka få vara i det lilla 54 litersakvariumet?

Om 54 liters akvariumet är mycket förlitet nu ska jag då fylla upp mitt 120 liters akvarium?

Tack Mvh Simon
#6 - 12 maj 2009 20:47
Om diskusen inte är så stor så kan den tillfälligt gå i 54 liters, men ska du medicinera den och låta den gå tills den frisknat till så är nog karet för litet.
Kanske du även ska fundera på om det är värt och lönt att lägga ner all den möda, pengar och tid på en fisk som riskerar att aldrig bli frisk?
Håll en kanonkoll även på de övriga diskusarna så de inte blir vitskitare, då är det medicinering som gäller!
#7 - 12 maj 2009 20:49
ansjo skrev:
Om diskusen inte är så stor så kan den tillfälligt gå i 54 liters, men ska du medicinera den och låta den gå tills den frisknat till så är nog karet för litet.

Kanske du även ska fundera på om det är värt och lönt att lägga ner all den möda, pengar och tid på en fisk som riskerar att aldrig bli frisk?

Håll en kanonkoll även på de övriga diskusarna så de inte blir vitskitare, då är det medicinering som gäller!

Ja okej men får se hur den mår du och sen om den lever imorgon får jag se vad jag gör då!
Kan ju fråga i djuraffären.

Men tack för all hjälp Anders kanske kommer in imon och frågar mer här på zoopet.

tack Mvh Simon
Bilagor:
#8 - 12 maj 2009 20:51
Hoppas att det löser sig, och jag kan nästan garantera att den fortfarande lever i morgon, de är ena sega rackare de där plattisarna:D!

Annons