Hjälp: Eliminera sjukdomsspridning i Axolotl-kar.

#1 - 31 mars 2007 18:05
Hej,
har skrivit en tidigare tråd om hur min största axolotl blev sjuk och tyvärr dog.

Har låtit akvariet med vatten vara stående sedan dess (en vecka) eftersom jag inte haft tid att ta itu med det. Men då jag har en till Axolotl som jag tycker kan få flytta in i det stora karet, undrar jag vad jag bör göra för att eliminera risken för att han också blir sjuk (om den första ödlan hade någon form av sjukdom).

Jag hade tänkt mig att byta ALLT vatten och ALL sand, samd skrubba rent all dekoration (lerkrukor osv), samt skölja växterna noggrannt. Men tillsätta lite av vattnet från karet som min återstående (och friska) axolotl bor i nu.
Bör jag tänka på något mer?

Min första axolotl var vit (dock inte albino), men när han blev sjuk så magrade han avsevärt, blev ÄNNU blekare (de röda gälarna blev vita), han flöt mycket och efter två dagar så dog han. Gjorde misstaget att jag hade engelsk sjösten i halva delen av karets bottnen, så han kanske svalt en sådan eller blivit förstoppad.

Tack på förhand :)
/Debs
#2 - 31 mars 2007 20:00
Om du haft din stora Axolotl en längre tid, så var det förmodligen inget smittsamt den led av.

Låter väldigt troligt att det var en eller flera sjösten den svalt, som tog död på den. Du obducerade den inte förmodar jag ?.

Vid bakteriesjukdomar så sväller de ofta upp eller får sår på tår eller hud. Så hade din stora inga sådana förändringar, borde risken vara liten.

Inte så roligt, men jag brukar sprätta upp fiskar och salamandrar som dött på egendomliga vis, för att se om jag kan hitta något som ser onormalt ut. Med en anatomibok och lupp i högsta hugg, eftersom jag inte är biolog.

MVH/Anita
#3 - 31 mars 2007 21:44
Hehe. Jag är ganska äckelmagad av mig, så döda djur och fiskar är precis på gränsen att jag ens klarar av att ta i med tång. Men hade jag inte varit det så skulle jag säkert gjort som du, då jag är väldigt nyfiken av mig :)

Annons