HJÄLP...Får vi bebisar??!!?

#1 - 12 september 2006 18:54
Har ett nytt par fjärilsciklider som vi just la ner i karet idag. Nu på kvällen har honan börjat gräva i sanden i ett hörn av karet. Ser ut som att hanen vaktar... kan det vara yngel på gång? eller är det något annat med henne? Är väldigt ny på det här men har hört att fjärilar lägger ägg i gropar eller grottor..
#2 - 12 september 2006 18:57
Visst kan det vara lekförberedelser, de kan dra ut på sig i veckor. Visst är det kul fiskar?
MVH
Magnus
#3 - 12 september 2006 19:00
Så gjorde mina fjärilar också. Nästan med en gång de kom till karet.

Först grävde dom en grop och la rommen i den. Efter ett par dagar var den borta.

Nästa gång la dom rommen på en sten, men också nu försvann den efter ett par dagar.

Dom kunde inte försvara den mot dom andra invånarna... :(
#4 - 12 september 2006 19:00
Jätte fina! Det var spännande att se hur våra andra två reagerade när de nya kom in i karet! vart lite fighting mellan hanarna men den ena har nu gett sig och blir nästan genomskinlig i färgen när den andra kommer=) Brukar de bilda par så här fort? Fick ju precis hem dem??
#5 - 12 september 2006 19:02
Birgitta W skrev:

Dom kunde inte försvara den mot dom andra invånarna... :(

Vilka andra fiskar tror du äter den!?!? har bara corysar å tetror i karet + en L-mal
#6 - 12 september 2006 19:15
Tänkte precis släcka i akvariet. är detta ok? eller kan det påverka på ngt sätt? Men hallå nu börjar honan jaga på vår L-mal!!
#7 - 12 september 2006 19:39
Om de vill leka så kommer definitivt mörker inte att hindra dem. Hur skulle de annars lyckas i naturen?
MVH
Magnus
#8 - 12 september 2006 19:42
så sant så sant! Då tar jag å släcker nu=)
#9 - 12 september 2006 19:43
Gräver de ner rommen eller kommer jag att kunna se den imorgon (om hon nu lägger någon)
#10 - 13 september 2006 16:48
UHUUUU... vår hane har dött=( Hittade honom idag när jag kom hem... Fy så sorgligt! Vart å köpt en ny hane nu... får se om de gillar varann... å de som lekte å allt=( =(

Annons