Hjälp, fiskarna dör en efter en

#1 - 3 juni 2009 18:07
Hej! Har nån slags sjukdom i akvariet.

Fiskarna insjuknar en efter en, med en veckas intervall ungefär. Dom faller ner till botten och chippar efter andan. ibland försöker dom simma men simmar då helt urflippat, uppochner eller på sidan.
Nån sjukdom som drabbar simblåsan?

Inga yttre skador eller prickar eller färgskiftningar kan ses, och det verkar drabba alla arter på samma sätt. Och alltid EN fisk i taget :(

Nu står jag inte ut längre då det inte verkar gå över!!! hjälp!! vad ta mej till??

//tomko
#2 - 3 juni 2009 18:25
Lite basic frågor (uteslutningsmetoden)
Hur länge har karet varit igång?
Gör du regelbundna vattenbyte (30% i veckan)
Köpt nån ny fisk?
Kollat tempen?
Kollat filtert?
Köpt något nytt till karet?
#3 - 3 juni 2009 18:35
Hur länge har karet varit igång?
Karet har varit igång i ungefär ett år

Gör du regelbundna vattenbyte (30% i veckan)
Japp! Har dessutom bra filtersystem

Köpt nån ny fisk?
Inga nya fiskar om man bortser från yngel från de som redan finns där

Kollat tempen?
25 grader, stabil

Kollat filtert?
Rengörs även det, kanske inte lika ofta som vattnet byts men tillräckligt ofta.

Köpt något nytt till karet?
Inget nytt. Passade på att köpa nya saker då vi startade det och har varit så sen dess.
#4 - 3 juni 2009 18:39
Dubbelpost--
#5 - 3 juni 2009 18:40
tomko503 skrev:

Kollat filtert?

Rengörs även det, kanske inte lika ofta som vattnet byts men tillräckligt ofta.

Du ska INTE rengöra filtret förän det markant minskar i flås.

Hur länge har akvariumet varit igång? Och hur många fiskar har du i det, samt hur stort är det? Luktar förgiftning, ev. nitrit.
#6 - 3 juni 2009 18:44
Vi rengör aldrig hela filtret åt gången, utan låter lite av bakterierna vara kvar. Har haft karet ungefär ett år.

Har 4 ciklidpar samt några praktbotior. karet är på ungefär 500L. Vet att ett par ciklider kanske borde tas bort men har det så pass bra "möblerat" att det aldrig varit några problem/bråk om platser
#7 - 3 juni 2009 18:45
Föressten, om det skulle vara nitrit förgiftning tar det kål på en fisk i taget?
#8 - 4 juni 2009 18:36
Kan detta med tätslutande lock/för lite ventilation även appliceras i ditt fall: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=130589
#9 - 7 juni 2009 02:04
Så fort en fisk dör så blir det en sanitär oangelägenhet för akvariet & måste tas ur så fort som möjligt. En fisks död kan alltså orsaka flera fiskars död sedan bör man byta en tredjedel av vattnet direkt när en fisk dör. Sedan finns kan det finnas tusentals anledningar till varför fiskar dör & jag har sökt dessa en stor del av mitt liv men jag jag famlar fortfarande i blindo när det gäller dessa fantastiska djur. Vad jag kan säga generellt är att mata med djurfoder så som mygglarver eller annat proteinrikt kött från vattenriket. Det stärker deras immunförsvar. Nummer två är att aldrig använda svamp eller trasa för rengöring av akvarium. Dessa är ofta fuktiga med mängder av patogener ( dåliga bakterier) som inom kort kontiminerar akvarievattnet. Vid rengöring använd istället särskilld diskborste som torkar fort & därmed undviker mögel & patogener. Bakterier dör i en torr miljö & en diskborste torkar jämförelsevis snabbt. Nummer 3 är att avlägsna surt vatten från bottenregionen med slang eller om man vill slita tömma ut allt vatten & sila gruset i durkslag.
#10 - 7 juni 2009 05:05
J Stefan J skrev:
Nummer två är att aldrig använda svamp eller trasa för rengöring av akvarium. Dessa är ofta fuktiga med mängder av patogener ( dåliga bakterier) som inom kort kontiminerar akvarievattnet. Vid rengöring använd istället särskilld diskborste som torkar fort & därmed undviker mögel & patogener. Bakterier dör i en torr miljö & en diskborste torkar jämförelsevis snabbt.
Man behöver inte rengöra ett akvarium med diskborste och liknande överhuvudtaget vid normal drift och skötsel, om man inte ska stänga ner det.
Nummer 3 är att avlägsna surt vatten från bottenregionen med slang eller om man vill slita tömma ut allt vatten & sila gruset i durkslag.

Hmmm, detta får du nog utveckla lite...
#11 - 7 juni 2009 05:06
tomko503 skrev:
Föressten, om det skulle vara nitrit förgiftning tar det kål på en fisk i taget?

Ja, men knappast med en veckas mellanrum.
vad är det för fiskar, hur stor filterkapacitet har du och hur stort är karet?
Bilagor:

Annons