Hjälp - fläktar han rom eller??

#1 - 20 oktober 2004 20:48
Min ancistrus-hane ligger med halva kroppen in under en rot och fläktar för fullt med fenorna! Betyder det att det är rom på gång, eller kan de bete sig på det viset ändå??

Hur gör man i så fall för att ynglen skall överleva? Han ligger halvvägs in i en grop mellan roten och botten, som han/de själva grävt ut. Det går alltså inte att flytta över alltihop till annat akvarium....

Eller kan ynglen överleva ändå? Har följande i tanken (200liters) förutom Ancistrus:
Pakistanbotia, Diverse Molly samt fembandsbarber. Tänkte även flytta dit lite neontetra.
#2 - 20 oktober 2004 20:58
Han ligger garanterat och fläktar rom. Ynglen kommer troligtvis inte att klara sig. Om du vill ha yngel så bör du flytta Ancistrusarna till ett eget akvarium där dom kan leka.
#3 - 20 oktober 2004 21:24
Några ungel kommer att överleva, om du har lite gömställen. Men några av dem försvinner nog.
#4 - 21 oktober 2004 05:33
Botierna går på ynglen tyvärr och kanske barberna annars så är dom tuffa ,du får ordna ett yngelakvarie och så fort hanen lämnar roten försiktigt lyfta och sätta en stor hov under och fånga så många som möjligt.
#5 - 26 oktober 2004 17:17
Nu har min ancistrushane legat och fläktat i en vecka!!! Hur länge håller han på egentligen?? Läste någonstans att det bara skulle vara ca 4 dagar....

Snart dör han väl av utmattning/svält!!![:-128]
#6 - 26 oktober 2004 17:55
Hannen kan ligga och fläkta utan att ha rom också... tränar lite kan man väl säga... Efter att rommen är lagd så tar det fyra dagar för ynglen att kläckas... sedan brukar det ta nästan två veckor innan ynglen kommer fram. Jag misstänker att dina botior kommer att göra rent hus när det gäller ynglen. Som Mats skrev så kan du sätta en håv under roten och låta så många som möjligt av ynglen ramla ner i den när du lyfter upp roten, de andra blir nog Botiamat. Förmodligen kommer du inte ens att se till ynglen eftersom Botiorna kommer att plocka dem direkt när de kommer ut...
Jag hade en enda Botia som såg till att inte ett enda yngel kom ut ur Ancistrusarnas rot... men det läget var ju lite speciellt... http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=812&whichpage=1&SearchTerms=botia,buntband

Det är i alla fall ingen risk att hannen dör av svält... han kommer att äta när han behöver det...
#7 - 29 oktober 2004 19:28
...och min hane bara fläktar på, nu inne på dygn 10. Trodde nu att han bara "tränade" som Nancy sade innan - men då såg jag dem!!

6-7 st ca 1,5 cm små filurer som satt bakom termometern och på pumpslangarna!!! Minsann var det inte på riktigt!!

Nu är frågan: Är de "safe" nu?? 1,5 cm är ju hyfsat stort. Eller är det fortfarande stor risk att Botiorna käkar upp dem? Bör jag försöka fånga dem och flytta över dem till yngelakvariet?

Hanen ligger för övrigt fortfarande och fläktar! Betyder det att det kan vara fler på gång??

Och hur tar jag hand om dem nu? Har för mig att jag läst nånstans att de skall ha specialkäk!?

Fan vad söta de är förresten!!

Annons