Hjälp för set up av uv-c!!

#1 - 27 juli 2004 17:51
Hej
Behöver lite hjälp.
Skall köppa en jbl uv-c 500( 5w) den skall jag ha att alternera vid behov, o.s.v. mellan minna olika akvarium.
Vad är bästa sättet att lösa det, genom att ha en extra cirkulations pump/poerhead som jag ansluter uv-c till.
Heller det andra alternativet är att jag kopplar in uv-c på utbåset på yterfiltren, problemet är att då måste jag köppa ett gäng dubbel tap connector
( se länk http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400341+*+400441+*+400541+*+400641+*+400741&t=temartic_e&userid=Ph0WtjHqGeVaf4oH7aAkYjxsB0bupVXJHme)
för att det skall gå smidigt, nakdelen är att dessa är otroligt dyra kommer att behöva antal sådana plus att jag har både 12/16(5 st filter med det) och 16/22 (1 st)

Hur gör ni som har flera akvarier och använder ett uv-c som får alternera mellan dom olika karen?
#2 - 28 juli 2004 11:21
är den dränkbar? enklast är väl att montera ett powerhead permanent på den och ev. en anordning för att hänga på kanten. verkar iallafall väldigt krångligt om den ska passa på olika pumpar, som har olika flöde osv.
#3 - 28 juli 2004 11:22
Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet av uvc. Men jag har en spontan reflektion.
Eftersom uvc fungerar bäst med ett bestämt flöde (det finns i beskrivningen) så borde det enklaste och bästa vara att bygga ihop uvc:n med ett pumphuvud som stämmer. Sen är det bara att stoppa ner slangarna i ett kar och sätta i sladden.

Urban
#4 - 28 juli 2004 18:01
Den är ej dränkbar men kan t.ex använda en aqabee som man kan plasera utanför karet, håller på att kolla upp om aquabeen har regelebart flöde.
rekomenderat föde är mellan typ 150l/ timmen till 1000 l/timmen, finns skärkert någon exact flöde som man får alrabäst verkningsgrad av, men eftersom mina kar är av varjerande storlek så kan jag inte söka bästa verkningsgrad utan får välja medel vägen.
Bra att några andra var inne på iden att använda medoden med powerhead/pump istället för filter, det som jag tycker verkar vara mest jobbigt med att sätta det på filtret är att man måste självklart stänga av filtret när man skall sätta ditt den, och det jobbiga är ju när man skall sätta igång filtret igen, eheim inte så mycket problem för dom har ju en manuel pump att fylla filtret med vatten, men naqno filtren måste man suga som bara den i utbås slangen alternativt använda en lite hand pump som man sätter på utblås slangen, inget jag känner för att göra för ofta.
#5 - 29 juli 2004 09:42
Hej!

Ett enkelt och bra alternativ är att använda ett litet innerfilter för att pumpa upp vattnet till ditt uvc. Då slipper du få in en massa skit på lampan för detta tar ju filtret hand om.

Urban

Annons