Hjälp, förstår inte varför mina växter inte vill börja växa!
Förstår inget alls av Viktors slutsatser. Men detta är ju inte en expertpanel och vi svarar väl alla efter bästa förmåga. Så det kan bli allt mellan en ren högskoleutbildning i trådarna och helt sanslöst fel. Det är väl en del med ett forums tjusning gissar jag.
Edit. Och detta svar kan också ligga var som helst utmed den skalan. :)
Edit igen. Eftersom jag totalmissat vad både victor och Kristian insett dvs. att det är 2 rör med 250w så blir ju ljusmängden helt fel. Så ändrar jag nedanstående siffror.
Totalt med alla rören på blir det 1,12 w per liter. I ett växtkar med extra allt är det ju ofta runt 1 w per liter. Mina kar ligger ungefär på knappt 0,5 w per liter.
Men ljuset är ju som ett gasreglage och för att växten ska kunna svara på det krävs näring och då behöver det vara samtliga ämnen som växten behöver för att växten ska svara på det. Så har du ingen gödning eller en gödning som inte ger samtliga ämnen så räcker det med att ett (!) enda ämne saknas eller är för lite av detsamma för att hela växten ska stanna av och sluta växa och så småningom ruttna. Dessutom behövs Co2 för att växten ska kunna få igång hela bygget av växtmassa med hjälp av näring. Så på sätt och vis är det enkel matematik. Växtens behov av näring i vatten och i botten ska stå i proportion till ljus och Co2. Nu har du ingen näring. Ingen bottengödning. Ingen Co2. Men extremt mycket ljus (om du tänder alla)
Då växer algerna men inte växter. Släcker du för mycket så växer knappt något. Klurigt.
När du har 108 w igång så blir det bara 0,2 w per liter. När du bara kör med 500w rampen blir det 0,92w per liter. Så det blir antingen alldeles för lite eller som ett rent växtkar. Alla på blir ju för mycket.
Växter med låga krav på ljus vill ofta ha 0,3 w per liter i varje fall. Medelkrävande 0,5w. Över det behöver du Co2.
Så det är kanske inte konstigt att det inte växer i ditt kar. Vet du vilket närings-, ljus och Co2-behov dina växter har?
Gå in på
Tropicas hemsida. De har en sida med lätta, svåra etc. växter. Kolla där vad du har i karet och hur de matchar din lösning med ljus och gödningsfritt. Börja där är mitt tips. Det är inte mystiskt om växter inte växer.....