Hjälp! Frisimmande scalar yngel, borta efter 3-5 dagar...

#1 - 21 juni 2010 20:23
Hjälp & Hej!
Jag är ny här på zoopet :) Jag har ett par scalarer som har lyckats säkert en 5-6 gånger att få frisimmande yngel :D Men de försvinner när de är ca 3-5 dagar frisimmande... :( Och dagen efter har scalar paret lagt nya ägg :confused: Vad är det som händer :confused: Vad ska jag göra? Jag är nybörjare på scalarer, och jag skulle vilja att de små klarade sig.
Har gett dem cyclops tidigare, och nu försöker jag att kläcka artemia. Men jag vet inte om jag lyckats. Tacksam om jag kan få lite råd och tips hur jag ska lyckas :)

Mvh Mirre-Firre
#2 - 21 juni 2010 21:46
Har själv råkat ut för det några gånger. Tror att det är paret som inte kommer överens riktigt, och det går ut över ynglen. Hade ett par för ett antal år se´n, som faktiskt klarade ett gäng yngel i några veckor (se´n föll de offer för de andra fiskarna förmodligen), det var ett samspelt par. När honan dog, köpte jag en ny, och när de väl lekte rök de ihop precis innan ynglen skulle bli frisimmande, och de försvann. Hanen såg inte vacker ut efter att honan gett sig på honom. Tror det är viktigt att paret kommer överens, och kanske även att de har lekt tillsammans ett antal gånger, innan de blir tillräckligt erfarna.

Har du några andra fiskar med scalarerna?
#3 - 22 juni 2010 07:31
Hej Micke-A !
Scalar paret är köpta som små, och de var 8 st från början. Men sedan bildade de par, och jag sparade detta par och ett till. Det andra paret som går i ett 110 liters. La ägg och de blev som små "spermier" i flera dagar, men blev aldrig fri simmandes. Ja, och de höll på säkert en 8-10 ggr. Men nu har de haft uppehåll.

De här paret vaktar och sköter om ynglena. Kommer någon för långt bort, så hämtar de tillbaka dem i munnen och spottar ut dem i stimmet igen. Helt fantastiskt att se, för de är ju så små :) De här går i ett 220 liters, och efter 2:a eller 3:e gången så fick jag tips om att ta bort de andra fiskarna. Och jag fick bort alla utom en liten panda mal, och 2 st små ancistrusar. Paret vaktar hårt mot dessa, ja även mot mig ;)

Hur ska man göra med vattenbyten, när man har yngel?
Jag har försökt kläckt artemia, och har i varje fall sett att flera rör på sig ;) Tips på länk om det mottages tacksamt :)

Mvh Mirre-Firre
#4 - 23 juni 2010 10:21
Nu har det hänt igen :( Igår kväll när jag kom hem så var alla ynglena borta igen :(
Nu i morse såg jag att de lagt nya ägg på dö-skallen :) Tidigare har de lagt på pumpen och på anubis bladen.

Man undrar ju varför de ska lägga nya på en gång?
Någon som har haft liknande?

Mvh Mirre-Firre
#5 - 23 juni 2010 11:25
Fortplantningsdriften är riktigt stark hos en del individer.

Samma sak händer med mina diskusar. Har tre par i mitt 720 som leker oavbrutet.

//Roger

Annons