Hjälp! Grumligt Vatten!

#1 - 26 juni 2010 23:14
Ja, hur ska jag börja....

Jag har iaf väldiga problem med mitt vatten, grumlet blir bara värre och värre... vet inte vad jag ska göra för att bli av med det. Det blir givetvis lite bättre om jag byter stor mängd vatten, men är där igen någon dag sedanre.

Nu över midsommar har jag varit iväg mycket och synen när jag kom hem var denna!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0096.jpg

Såhär grumligt vet jag inte varför det blivit, har varit grumligt nu ett tag, men bara över helgen har det blivit väldigt mycket värre.

Har testat o ha lampan tänd nu hela helgen för att kolla om den är en del i det hela. och jag kan tänka mig att den är det, för såhär grumligt har det inte varit innan.

Vet inte alls vad det kommer ifrån.
Jag har i någon form av vattenberedning.
Samt PMDD. Kan dessa vara bidragande orsaker?

Ska jag köra fullständig omstart av karet?
byta sand?
byta filter?

Hjälp behövs, är väldigt tacksam!
#2 - 26 juni 2010 23:45
Easy easy! Omstart löser aldrig nånting... Dra ner på ljustimmarna och matningen och genomför delvattenbyte som vanligt (20-30%/veckan) ! använder du easy-life?
#3 - 27 juni 2010 00:15
Hmm, okej, ja vattenbyte kör jag 20% i veckan.
ljustimmar ligger 2h morgon (vid matning) sedan från 16-22.
har samma tider på mitt lilla akvarium och där har jag kristallklart vatten...
Vad är Easy Life?

Tack för svar!
#4 - 27 juni 2010 00:35
okej kollade upp vad Easy-Life var.. men nej det är inte det jag använder... Vet iofs inte exakt vad jag har för sort. köpte det på tradera och kom inte i original förpackning!

Körde även nyss ett ca 75% vattenbyte vattnet är lite grumligt efter bytet givetvis, men allt grönt grummel har minskat..
Ställde även om timern till några timmar mindre.
#5 - 27 juni 2010 00:55
Grönt grummel måste nästan vara svävaralger. Det verkar vara mörkläggning med släckt ljus och filt eller liknande över karet som man inte rör under hela tiden eller UV-C som gäller för en snabb effekt. Jag har som sagt aldrig haft något, bara läst om det.
#6 - 27 juni 2010 01:08
hmm okej,
hur länge ska jag köra med släckt lyse för att det ska ge effekt tror du?
Och hur ofta tkr du jag ska mata? nu matar jag 2 ggr dagligen, har hänt att det varit lite för mycket någon gång på morgonen när jag är trött..

och ger inte det negativ effekt på växterna? :(
#7 - 27 juni 2010 01:11
RobFrazie skrev:
hmm okej,

hur länge ska jag köra med släckt lyse för att det ska ge effekt tror du?

Och hur ofta tkr du jag ska mata? nu matar jag 2 ggr dagligen, har hänt att det varit lite för mycket någon gång på morgonen när jag är trött..

Mer om hur länge du ska mörklägga eller liknande kan jag inte säga något om men tre dagar minst nog.
Ang. matningen kör vi på helt olika taktik verkar det som då jag matar ungefär varannan dag i snitt.
#8 - 27 juni 2010 01:14
ah okej. kanske ska gå ner till iaf en dos mat om dagen då?
Ska nog täcka över karet redan nu innan sängdags.
Men hur tror du mina växter klarar sig utan ljus?
#9 - 27 juni 2010 01:20
Tja, allt är ju beroende på hur mycket man matar de gångerna. Det går garanterat att mata hur ofta som helst, bara man håller ner mängden.
Röda växter och andra ljuskrävande ska ta stryk medans andra klarar sig utmärkt. Det finns en hel del om det här på zoopet, andra ställen och plantswap om jag minns rätt var jag läst allt.
#10 - 27 juni 2010 01:26
hmm okej, ja jag har ju lite röda växter i nu som du vet, dom är ju fortfarande nya och har inte redigt kommit till ro.
Men har nu mörklagt karet och dragit ur sladden till rampen.

Hoppas på att detta kanske blir lite bättre.
Kommer vara några tråkiga dagar framöver. inget vidare o kolla på 2 filtar.
Och hoppas mina växter inte tar allt för mycket stryk, då måste jag ju beställa massa nya växter vilket blir tråkigt!
Bilagor:
#11 - 27 juni 2010 07:56
Jag har haft och HAR just nu exakt samma problem!

Skrev någon tråd här på zoopet om det och alla rekommenderade mig att täcka över akvariet så det inte kom in nåt ljus i några dagar.
Det gjorde jag och visst det hjälpte.. i en halv dag! Sen var det tillbaka igen.
Då fick jag tipset att ha en slang som pumpade ur vatten ur akvariet sen en slang som fyllde på med nytt tills det var klart vatten i burken.
Det gjorde jag oxå. Det höll sig sen rent i 2 dagar för att sedan komma tillbaka.

Jag gjorde ett anatal vattenbyten men det hjälpte inte heller.
Jag höll på att ge upp.
När jag sen en dag som vilken annan dag som helst gick och tände upp i karet så var vattnet helt kristall klart! Bara sådär!
Har inte en aning om vad som hänt men nu var det iaf rent.

Men nu för ett tag sen bytte jag bottensubstrat från lite grövre grus till sand , samt var ute i trädgården och hämtade in lite mera större stenar och lade i karet och poof , Det gröna grumliga vattnet var tillbaka och har varit i en veckas tid nu och det finns inga tecken på att det håller på att bli bättre.

Gjorde ett vatten byte igår med en slang in och en slang ut samt hade i easy-life, Har inte tänt idag ännu men det återstår väl att se om det har artat sig el inte.

Jag har inte en aning om vad detta kommer sig av men jag har mina aningar vad som hänt mitt kar.
Jag har vart i kontakt med flera akvarie affärer ang detta och alla frågar mig om jag har direkt solljus i karet , men mitt står i källaren i ett rum helt UTAN fönster så solljus är en omöjlighet, Lysrören är kollade och det är inte för starka rör el liknande , inte heller ljustiden är onormal.

Men jag har mina misstankar om att det kommer från stenarna jag plockat i trädgården.
Hon som bodde i huset innan oss hade nämligen en liten damm på tomten och jag tror att jag kanske fått tag i några stenar som legat i den dammen och att kanske alger funnits i stenarnas porer el liknande och sen frigjorts när de fått ligga i akvarievattnet ett tag.

Jag kokade inte stenarna utan rengjorde de bara med varmt vatten och en svamp.
Nån som kanske vet om det kan bero på detta?

Det ser förjävla träligt ut i burken när vattnet är grönt och man knappt ens kan urskilja bakrutan i karet! =/
#12 - 27 juni 2010 08:04
Ett bra UV-C filter 9-11W skulle fixa detta på ett par dagar. Annars gäller det att ha tur och en himla massa tålamod, för det kan bli en seg kamp. Man kan ju testa flockningsmedel, men även med detta är risken är att "grumlet" återkommer efter ett par dagar.
Bilagor:
#13 - 27 juni 2010 08:14
De kostar ju som sagt lite..

Mitt kar är på 540liter och jag hittade precis ett uvc-filter som pumpar 750l/t.
Det står att det är för akvarium upp till 300liter och nu undrar jag , funkar det att ha ett sådant filter i karet för att bli av med svävar algerna?
Tänkte att formodligen tar det mera tid innan alla alger försvinner.
Eller är den för svag så att det hinner produceras nya alger innan pumpen hunnit få runt vattnet?
Sliaros
#14 - 27 juni 2010 08:26
Hur länge har ni haft igång era kar som är grumliga?

Om ni har flera kar (beroende på storlek); byt ut med vatten från det andra karet, flytta eventuellt över lite sand/grus. Låt filtret vara under tiden.

Fick mitt 19-liters snäck/räk-kar kristallklart på nån dag genom att göra så. Det här var nån vecka efter uppstart, och berodde således på att bakteriekulturen inte kommit igång. Det såg precis ut som ditt, RobFrazie.

Rätt glad att det var mitt 19-liters och inte 540-liters som blev grumligt dock.. ;)
#15 - 27 juni 2010 08:54
Mitt har varit igång 9månader.. Jag har andra kar men mindre än 540 som är grönt.. så den mängden vatten finns inte att tillgå.
Och eftersom mitt kar varit igång ganska länge tvekar jag på att det är bakteriekulturen som inte är uppbyggd..
Sliaros
#16 - 27 juni 2010 09:26
Ah, då blir det nog värre att bli av med då.. :(
Bilagor:
#17 - 27 juni 2010 09:55
Jag har haft igång mitt kar någon månad nu iaf.

Och jag har inte samma sand i mitt andra akvarium. Men mitt andra akvarium är bara på 65L så kommer ingen vart med det.
Det ända jag gjort är att tömma i filtret från den lilla till den stora.

I mitt 65Liters har jag kristallklart vatten, stenar som är plockade från typ samma ställe som den jag har i mitt 200L.

Ska jag fortsätta prova med att rengöra lilla filtret i mitt stora kar?
Kollade nu även mitt 200L under skrivning, vattnet var lite grumligt, men inte gröngrumligt. och då har det stått utan ljus hela natten och övertäckt. Får väl kolla ikv oxå och se om det hänt något...
#18 - 27 juni 2010 10:09
Jag har själv kämpat med svävalger i mitt 300 liters nu i ett par veckor. De triggas tydligen av för mycket ljus och ammoniumspikar, t.ex om man är nere och planterar om massa växter och grumsar omkring i botten. Detta var vad jag gjorde, samtidigt som jag ökade ljusstyrkan med mer än det dubbla helt utan övergångsperiod. Man får skylla sig själv...

Provat rullande vattenbyte - kom tillbaka efter ett par dagar.
Provat total mörkläggning i fyra dygn, alltså med två lager dubbelvikta sopsäckar och väldigt noga att inte en enda glipa fanns - kom tillbaka efter ett par dagar, dessutom tog växterna mycket stryk.
Vänta ut det - kan tydligen ta väldigt lång tid om man har otur..

Slutligen åkte jag bort till min lokala akvarieaffär och hyrde ett UV-C filter. Kostade 150kr för en vecka. Filtret har gått sen i torsdags och vattnet är kristallklart. Det ska få gå till på fredag då jag ska lämna in det, och förhoppningsvis kommer inte svävalgerna tillbaka nu när jag minskat på ljustiden.

Så om man har möjlighet att hyra ett UV-C, då det kan kännas väldigt tråkigt att köpa ett om man förhoppningsvis bara ska använda det en gång, så funkar det utmärkt! Ring runt och hör med dina akvarieaffärer.
#19 - 27 juni 2010 10:14
Tack så mycket för tipset!
Vi har inte så väldans mycket butiker här omkring. en där jag bor, en i grannkommunen sen några stycken 6 mil bort.

Men hur mycket ljustid har du?
#20 - 27 juni 2010 10:18
Först körde jag med 2x36w T8 12 timmar/dag. Funkade jättebra.
Sen slängde jag på en till ramp med 2x54w T5, helt utan vidare... Funkade inte så bra! Nybörjarmisstag man måste få göra antar jag..

Nu kör jag iallafall 11-16, sedan en paus på två timmar mellan 16-18 och slutligen tänt igen 18-22.
9 timmars belysningstid om jag inte räknar fel. Tror att det kommer funka mycket bättre.
#21 - 27 juni 2010 10:22
Ja men jag har bara ett vanligt T8 rör.

ljustid mellan 5-6 på morgonen, sedan släckt tänds det inte förens 16 och är tönt till ca 22
#22 - 27 juni 2010 10:47
thobiastt skrev:
De kostar ju som sagt lite..

Mitt kar är på 540liter och jag hittade precis ett uvc-filter som pumpar 750l/t.

Det står att det är för akvarium upp till 300liter och nu undrar jag , funkar det att ha ett sådant filter i karet för att bli av med svävar algerna?

Tänkte att formodligen tar det mera tid innan alla alger försvinner.

Eller är den för svag så att det hinner produceras nya alger innan pumpen hunnit få runt vattnet?

Det filtret du tittat på kan vara ett Aquael innerfilter med så kallade UV-dioder? Detta fungerar tyvärr inte mot infusorier eller grönvatten.
#23 - 30 juni 2010 17:21
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0097.jpg

Så ser vattnet ut nu efter att jag gjort ett vattenbyte på ca 75% och haft karet släckt sedan dess, bara tänt för att kolla hur det ser ut.
Har även dragit ner på matandet.

Ska se hur det ser ut med de vanliga tiderna på ljuset efter en dag.
#24 - 30 juni 2010 19:51
Verkar vara en gemensam nämnare at ni båda tänder och släcker 2ggr/dag. Har hört att man inte skall göra så. Kanske beror det på att växterna är trögstartade och inte får fart då men jag vet inte. PMDD behövs sällan om man inte kör co2 (vilket man inte heller ska göra om man inte kan hålla nivåerna kontrollerade). På sin höjd halvdos annars skulle jag säga och tänk på att näringsnivåerna hoppar upp och ned om du byter massa vatten utan att hela tiden dosera precis samma hela tiden.

Alger drar sig nästan (99%) alltid tillbaka om man härdar ut ett tag och håller vattenvärdena stabila. Jag hade testat att byta 20% varannan dag eller liknande och kört 10h belysning i ett sträck. Är man på jobbet gör det ju inget om akvariumet tänder kl 12 men lite tråkigt på helger och nu i semestertider.
#25 - 1 juli 2010 03:29
Nu kör jag ju vattenbyte på 20% varannan dag för att få till vattnet. I vanliga fall kör jag vattenbyte en gång i veckan på 20%.
Vattnet är ju som sagt betydligt mkt klarare sen jag bytte mina 75% och har hållt det med nytt vatten och släckt.
#26 - 1 juli 2010 05:03
Tror ärligt talat inte vattenbyte är lösningen.
så länge algerna får nytt näringsrikt vatten kommer de att frodas...
Visst, det ser bättre ut efter ett vattenbyte men det är för att man tunnat ut mängden alger för tillfället , men sporerna finns fortfarande i burken och i o med att vattnet får ny näring (vattenbyte) så kommer dessa fortsätta att blomma.
Det är därför tror jag att vattnet bara är klart i nåt dygn för att sedan bli grönt igen..
För mycket vattenbyten ofta är heller inte bra , det rubbar balansen i karet och den Goda bakteriefloran som byggs upp i filtret får svårt att etablera sig.
Detta är ju bara mina tankar men jag tror det kan ligga nåt i vad jag säger..
#27 - 1 juli 2010 05:19
[QUOTE=thobiastt;1430788]Tror ärligt talat inte vattenbyte är lösningen.
så länge algerna får nytt näringsrikt vatten kommer de att frodas...
QUOTE]

Vad säger du??? Skulle vattnet ur kranen vara näringsrikt. Du måste skoja!

Nä byt lite och ofta. Kanske mindre än 20% också. Som du säger går det ju att få problem med för mycket VB också. För att veta hur lite och hur ofta bör du mäta nitrat och se var det ligger.
#28 - 1 juli 2010 05:40
Jag har vart i kontakt med många ang detta problem.
Då mitt akvarie står i ett rum helt utan inkommande solljus alltså utan fönster samt att mitt akvarie inte har några växter alls(malawi-burk) och ljustiden = 8 timmar / dag. Övermatning skulle kunna vara orsaken till svävar alger men inte i mitt fall.
Det enda de jag har varit i kontakt med har en enda förklaring , för mkt näring i vattnet... Alltså en slags obalans i vattnet.
Har även testat ha i Easy-life även detta resulterade inte i nånting.
Råden jag har fått är att inte byta vatten ofta då algerna blommar då nytt friskt vatten gynnar algerna...
#29 - 1 juli 2010 06:43
thobiastt skrev:
Jag har vart i kontakt med många ang detta problem.

Då mitt akvarie står i ett rum helt utan inkommande solljus alltså utan fönster samt att mitt akvarie inte har några växter alls(malawi-burk) och ljustiden = 8 timmar / dag. Övermatning skulle kunna vara orsaken till svävar alger men inte i mitt fall.

Det enda de jag har varit i kontakt med har en enda förklaring , för mkt näring i vattnet... Alltså en slags obalans i vattnet.

Har även testat ha i Easy-life även detta resulterade inte i nånting.

Råden jag har fått är att inte byta vatten ofta då algerna blommar då nytt friskt vatten gynnar algerna...

Jag har väntat ut alger ett antal gånger och kan hålla med. Låter man karet gå i ett par veckor utan vattenbyte har ofta algerna försvunnit själva. Enda gången jag får alger på glaset är efter vattenbyte. Jag tror det beror på snabb förändring i vattenparametrarna.

Däremot är jag ändå övertygad om att små täta vattenbytten är rätt väg om nitratnivån är hög. Är den låg så kan man byta ännu mindre vatten och öka intervallet men har man problem med alger ska man nog aldrig byta mycket vatten sällan. Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa hur ni gör men matar man sparsamt kan det räcka med VB en gång i veckan och 10-20%. Stadiga värden är bäst.
#30 - 1 juli 2010 09:07
Svävalger och infusorier triggas av färskt vatten är min erfarenhet. Vattenbyte med nytt vatten gör alltså att dimman tunnas ut en dag men sen blir det oftast värre än innan. Problemen uppstår oftast i relativt nystartade kar. Akvarier som har varit i drift en längre tid och är i bra balans drabbas sällan av algblommning och infusorier. Så har man inte möjlighet att skaffa UV-C filter så tror jag att man skall undvika större vattenbyten, PMDD, osv. Men det krävs rejält mycket tålamod att vänta ut det hela..
#31 - 1 juli 2010 14:44
Jag kan inte redigt svara alla.
Men Jag har nog övermatat en aning innan, har sedan vattenbytet börjat mata mindre och bara varannan dag.
har även skippat PMDD.

Mina växter börjar bli gröna ist för röda bara för att jag har släckt så mycket.
Lite tråkigt, men huvudsaken är just nu att vattnet klarnar till.
Vattnet är fortfarande lika som när förra kortet togs, innan när jag hade det tänt så var det värre på någon dag än det är nu.
Så får väl helt enkelt vänta och se.

Men ska jag sattsa på att få bättre bakterier i vattnet tror ni? ska jag tömma mitt andra filter i vattnet och se om det hjälper?
eller ska jag bara låta det vara?
#32 - 1 juli 2010 16:18
Skaffa UV - det löser nog problemet
#33 - 1 juli 2010 16:33
Jo men det kostar pengar gosse!

Billigaste UV-C filtret till mitt kar ligger väl på ca 5-800kr?
#34 - 1 juli 2010 21:06
RobFrazie skrev:
Jo men det kostar pengar gosse!

Billigaste UV-C filtret till mitt kar ligger väl på ca 5-800kr?
Visst, men om man räknar samman all tid du lagt på vattenbyten etc så hade du istället kunnat jobba och sedan köpt en UV för de intjänade pengarna. Då hade du varit av med dina problem nu.:)
#35 - 1 juli 2010 21:26
vordf skrev:
Visst, men om man räknar samman all tid du lagt på vattenbyten etc så hade du istället kunnat jobba och sedan köpt en UV för de intjänade pengarna. Då hade du varit av med dina problem nu.:)

Hade det varit så för mig att när jag behöver nåt så kan jag jobba ihop det så hade jag gjort det ;) men det finns inte möjlighet till jobb för alla tex. som mig går skola osv. Men jag tar alla jobbmöjligheter jag kan :)
#36 - 1 juli 2010 21:37
Jag har jobb, iofs bara 1 vecka till, men pengarna ska gå till så mkt annat, plus att när man snart är arbetslös igen så är inte ett filter det första man lägger slantarna på..

Men vist förstår att det hade varit bra att ha ett.
#37 - 4 juli 2010 19:19
Jag hade samma problem som du i mitt 540. Hyrde ett UVC-filter för 150 spänn i en vecka och nu är mitt vatten kristallklart =)
#38 - 4 juli 2010 19:51
Har det hållt sig klart? och hur länge sedan var det du hade filtret?
#39 - 4 juli 2010 20:37
Haha var det du som precis var påväg att lämna butiken när det kom en nisse och lämnade in filtret?

Annons