hjälp mitt filter gick sönder o det tog några dagar innan ja fick ett nytt o nu när jag mäter värdena på akvariet så är det för högt NO3 när ja mäter med stickor ja fick lite medel från svärfar som man skulle lägga i akvariet men detta hjälper inte o nu har det börjat dö fiskar 2 stycken idag.
finns det någon dunder kur mot detta plz help me:(
Det är bara att byta vatten ca 50%,sen byter du vatten varje dag, morgon och kväll och tar nya prov.
När Du märker skillnad kan Du lägga i beredningsmedel och efter ngn timme nyttobakterier. Nitrivec eller Toxivec tror jag det heter. Fråga på djuraffären....Nyttobakterier är bra men det blir dyrt och man tömmer lätt en flaska om det är skyhög nitrit...
Vara utan filter i flera dagar låter inte så bra....det är viktigt att vattnet renas och syresätts.
Salttabletter finns att köpa eller om Du har salt utan jod kan du hälla i lite för gälarnas skull. Men fiskarna måste tåla salt......annars är det ingen bra idé.
Du har många trådar om Nitrit om Du söker på
sök
Det har jag fått göra....;) [:o]
Så Nu blir det inga fler frågor om Nitrit från mig i detta forum.....Nu vet jag hur man gör.
Tipset funkar!! men det kan ta en tid...
mvh acinna
ps. Jag skrev i ngn tidigare länk tror jag steg för steg....men Du hittar många svar från många kunniga som jag har fått hjälp av.