hjälp ha rproblem med no3

#1 - 19 december 2006 21:07
hjälp mitt filter gick sönder o det tog några dagar innan ja fick ett nytt o nu när jag mäter värdena på akvariet så är det för högt NO3 när ja mäter med stickor ja fick lite medel från svärfar som man skulle lägga i akvariet men detta hjälper inte o nu har det börjat dö fiskar 2 stycken idag.
finns det någon dunder kur mot detta plz help me:(
#2 - 19 december 2006 21:23
ghosten skrev:
hjälp mitt filter gick sönder o det tog några dagar innan ja fick ett nytt o nu när jag mäter värdena på akvariet så är det för högt NO3 när ja mäter med stickor ja fick lite medel från svärfar som man skulle lägga i akvariet men detta hjälper inte o nu har det börjat dö fiskar 2 stycken idag.

finns det någon dunder kur mot detta plz help me:(

Det är bara att byta vatten ca 50%,sen byter du vatten varje dag, morgon och kväll och tar nya prov.

När Du märker skillnad kan Du lägga i beredningsmedel och efter ngn timme nyttobakterier. Nitrivec eller Toxivec tror jag det heter. Fråga på djuraffären....Nyttobakterier är bra men det blir dyrt och man tömmer lätt en flaska om det är skyhög nitrit...
Vara utan filter i flera dagar låter inte så bra....det är viktigt att vattnet renas och syresätts.
Salttabletter finns att köpa eller om Du har salt utan jod kan du hälla i lite för gälarnas skull. Men fiskarna måste tåla salt......annars är det ingen bra idé.
Du har många trådar om Nitrit om Du söker på sök
Det har jag fått göra....;) [:o]
Så Nu blir det inga fler frågor om Nitrit från mig i detta forum.....Nu vet jag hur man gör.
Tipset funkar!! men det kan ta en tid...

mvh acinna

ps. Jag skrev i ngn tidigare länk tror jag steg för steg....men Du hittar många svar från många kunniga som jag har fått hjälp av.
#3 - 20 december 2006 03:49
Läser på mitt provmätstick paket......

NO3 är Nitrat (Är inte så giftigt med låga värden)
NO2 är Nitrit (Är giftigt)

Är det inte NO2 du har problem med?

Jag fick problem med NO2(Nitrit) i mitt nystartade akvarium.

Jag bytte 20% vatten varje dag i 4 dagar, blev lite bättre men det fanns fortfarande kvar ca 3mg/L. Jag blev rädd att fiskarna skulle dö, så jag åkte över till ett känt akvarieställe där jag fick råd utav en expert att byta 80% vatten (OBS! Endast nystartat) och lägga till AmtraClean, la till också TetraAquaSafe o lite salt. Blev bra med en gång. :)
#4 - 20 december 2006 06:44
Har man har problem med NO3 (Nitrat) så gör man för få vatten byten och eller så har man för lite växter som tar upp det.

Om det är NO2 (Nitrit) så har man problem med sitt filter, då får man göra vattenbyte för att sänka detta men det är bara temporärt det viktiga är att få igång filtret, detta aker av sig själv men tar tid, man kan även hälla i extra bakteriekultur för att hjälpa filtret igång.

NO2 bryts ned till NO3 med hjälp av nitrifieringsbakterier, NO3 bryts inte ned vidare utan måste tas upp av växter alternativt minskas av vattenbyte.

NO3 är inte så giftigt.
NO2 mycket giftigt

Det finns en hel del info om detta på zoopets informationssidor om akvarievatten.
#5 - 20 december 2006 14:11
det är no3 jag har problem med jag håller på med 50% vatten byten sedan har jag köpt aqutan o nitrivec att fixa till det med samtidigt
#6 - 20 december 2006 14:14
ghosten skrev:
det är no3 jag har problem med jag håller på med 50% vatten byten sedan har jag köpt aqutan o nitrivec att fixa till det med samtidigt

Låter slöseri... aqutan och nitrivec är mot NO2 och hjälper föga mot NO3. -Ungefär som att ta hostmedicin mot nageltrång...
#7 - 20 december 2006 14:25
Hur stort är ditt no3 problem? Vilken siffra? Jag har 63 naturligt i mitt vatten. No3 tar du bort med vattenbyten! Eller växter som älskar kväve=växer fort!Behövs inget nitrivec, aquatan o.s.v. Bara slöseri med pengar :)
#8 - 20 december 2006 15:13
då ja bara har stickor så visar dessa att jag har mellan 40-80 i no3 men mera åt 40 hållet än 80 så skulle gissa på typ 60.
Men om nu detta inte är för farligt vad kan det då vara eftersom 2 fiskar dog igår kan det bara vara en ren tillfällighet alla andra värden är bra speciellt no2
#9 - 20 december 2006 15:25
NO2 bör vara omätbart.
#10 - 20 december 2006 15:51
ghosten skrev:
då ja bara har stickor så visar dessa att jag har mellan 40-80 i no3 men mera åt 40 hållet än 80 så skulle gissa på typ 60.

Men om nu detta inte är för farligt vad kan det då vara eftersom 2 fiskar dog igår kan det bara vara en ren tillfällighet alla andra värden är bra speciellt no2

Det kan vara så att du har haft nitrit och all denna nitrit har nu omvandlats till nitrat... Fiskarna kan vara nitrit skadade och dö efter ett tag. :(
#11 - 20 december 2006 16:43
ghosten skrev:

Hejsan!
Köp dropptester i stället;)
Eller ta med dig ett vattenprov till en djuraffär. De är hyggliga och kan göra ett litet vatten prov eller ett stort (tar en timme för det stora teste).
mvh acinna

Annons