HJÄLP!! Hål på fenorna??

#1 - 15 juni 2006 12:58
Hej!

Upptäckte idag när jag matatde fiskarna att kampfisken hade två små hål på fenan. Nu när jag gick förbi så jag att ett av hålen hade blivit ännu större :(. Är det en sjukdom eller är mina kardinaltetror elaka med honom? :confused: Har inte sett att dom har varit och nafsat honom i fenorna.
#2 - 15 juni 2006 15:33
är inte så erfaren inom området, men fenröta kan det ju vara?

Symtom: Degeneration av vävnaden i fenorna och inflammation i fenstrålarna, som blir röda.
Utlöses av fenskador eller dålig hygien.
Behandling:
Förbättra vattenkvalitet eller behandla fisken med bakteriedödande medel.

men som sagt så är jag inte erfaren, och det kan vara något annat, men du kan ju kolla upp det där sålänge.
#3 - 15 juni 2006 23:49
Hittade det här när jag sökte på det här: Bakteriell fenröta
Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.

Har inte sett någon beläggning och så. Sen så är det som på mitten av fenan. Får göra det.
#4 - 16 juni 2006 08:19
Jag tror mycket väl att den kan vara tetrorna som är och naffsar :) att fisken får hål mitt i fenorna låter inte som någon fenröta jag har sett. Vid fenröta brukar fenorna frätas från yttre kanten och in, och man brukar ocksåkunna se yttre förändringar vid fenroten, att den blir röd, vit, svart eller liknande.

Annons