Hjälp har drabbats av sniglar!

#1 - 28 juli 2009 21:33
Hjälp har drabbats av sniglar i karet. Har aldrig haft det innan. Hur gör jag för att få bort sniglarna?
#2 - 28 juli 2009 21:54
Skaffa ett par prakt botia dom fixar det på nån dag och håller dem sedan borta.
#3 - 28 juli 2009 21:59
Tycker det är ett väldigt dåligt tips att ge, du vet ju inte hur stort kar trådskaparen har, inte heller vilka andra fiskar han har.

OnT:

Snäckor är bra för akvariet, får du en explosion av dessa så tyder de på övermatning. Så dra ner på matningen. Ett annat tips som också är bra är att lägga ner ett salladsblad efter karet har släckts, sen dagen efter tar du upp salladsbladet så har du massa snäckor på det.
#4 - 29 juli 2009 06:33
Det där med salladsbladet var ett bra tips *kommaihåg*

När jag köpte växter till mitt så fick jag med en massa sniglar.
Dessa kalasade både kakaduorna och brilliantterorna på.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juli 2009 08:03
Instämmer i att snäckor (antar att det är det och inte sniglar du har) är nyttodjur i akvariet och får man för många av dom så är det ett tecken på att man skött skötseln lite för dåligt.
Själv ser jag alltid till att ha snäckor i akvariet.
#6 - 29 juli 2009 09:41
Är skillnad på snäckor å snäckor också.
"Kanelbullarna" är inte så trevliga att få in
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 juli 2009 10:10
Är skillnad på snäckor å snäckor också.

"Kanelbullarna" är inte så trevliga att få in

I regel brukar man få in vanlig malajsisk sandsnäcka.
Vad är "Kanelbullssnäckor" för art egentligen? Hra du det vetenskapliga namnet?
Posthornssnäckor ser ju lite ut som kanelbullar men de har jag kört med utan minsta problem.
#8 - 29 juli 2009 10:22
Om du vill bli av med snäckorna med inte har ett nog stor akvarium för att ha en botia så kan du ju alltid skaffa den snäckätande snäckan anentome helena. Jag har ett gäng sådana i mitt yngelkar eftersom det är lätt att det b lir övermatat i yngelkar, och helenorna håller "ohyressnäckorna" i schack utan att utrota dem helt :)
#9 - 29 juli 2009 10:23
Har inget vetenskapligt namn men posthornssnäckor är det inte. Hittade en bild på ett gäng, http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=10279&size=big&cat=&date=1238141115. De brukar dyka upp i betydligt större mängder än de trevliga sandsnäckorna och physa. Efter ett tag brukar de minska och populationen hålls stabil ändå tycker jag. Om man inte övermatar förstås.
#10 - 29 juli 2009 14:45
Tjena!

Kapar tråden lite bara, har startat upp mitt 720 för några veckor sen och har nu fixat alla växterna, MEN har fåt en explosion av snäckor av samma sort som MYSLAS länkar till här ovanför. Frågan jag har är om de är skadliga för växterna? Har ingen lust att se dom käka växter för 7-800 spänn. Har funderat på praktbotia men vill inte ha någon fisk i just nu innan växterna etablerat sig ordentligt.

Nån som vet om dom käkar växterna, ser hur dom är på alla blad :-(

mvh uffe
#11 - 29 juli 2009 16:20
Nej, de äter inte upp växterna.
#12 - 29 juli 2009 18:57
I regel brukar man få in vanlig malajsisk sandsnäcka.

Vad är "Kanelbullssnäckor" för art egentligen? Hra du det vetenskapliga namnet?

Posthornssnäckor ser ju lite ut som kanelbullar men de har jag kört med utan minsta problem.

Discus sp., Skivsnäcka, "Kanelbullesnäcka"

Annons